2014-05-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Rita kurvorna med hjälp av derivata

a) y = x^3-6x^2

y' = 3*x^2 - 6*2*x

y' = 3x^2 - 12x

Har jag tänkt rätt här??
Ja.
Citera
2014-05-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ja.

Ska jag knappa in det där i miniräknaren? Har försökt göra det och jag får inte fram någon kurva som ser ut some den i facit.
Citera
2014-05-03, 19:38
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Antag att avståndet mellan Alma och norrskenet i horisontell led är x. Då gäller följande ekvationer

h/x=tan 83 grader

h/(30-x)=tan 87 grader

A det fattar jag men sen blev det efterblivet då det va 2st obekanta ( x och y) så jag failade och så blev svaret 0 haha, riangeln till vänster har ju bottenlängd på 30km - x och den till höger har längd på 30km - y

Citera
2014-05-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ska jag knappa in det där i miniräknaren? Har försökt göra det och jag får inte fram någon kurva som ser ut some den i facit.
Tanken är nog att du ska rita en graf på ett rutat papper med hjälp av en värdetabell. Derivatan är i just det här fallet mest intressant att använda för att se var den är 0. Om man vet var man har sadelpunkter, maximi och minimipunktern får man en bättre graf.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-05-03 kl. 19:44.
Citera
2014-05-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
A det fattar jag men sen blev det efterblivet då det va 2st obekanta ( x och y) så jag failade och så blev svaret 0 haha, riangeln till vänster har ju bottenlängd på 30km - x och den till höger har längd på 30km - y

Jag har antagit att avståndet mellan Alma och Bert är 30 km. Triangeln till vänster har då basen x och triangeln till höger basen 30-x.
Citera
2014-05-03, 19:44
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA

Använd de ekvationer som OneDoesNotSimply tipsade dig om för att räkna ut x.

Tips: Om du dividerar ekvationerna så "försvinner" h.

När du sen har räknat ut x så stoppar du in det i någon av ekvationerna för att få fram h som är det som efterfrågas.
Citera
2014-05-03, 19:45
Medlem
Citat:
Tanken är nog att du ska rita en graf på ett rutat papper med hjälp av en värdetabell. Derivatan är i just det här fallet mest intressant att använda för att se var den är 0. O man vet var man har sadelpunkter, maximi och minimipunktern får man en bättre graf.
HAR INGEN aning om hur jag ska börja med en värdetabell :/

Däremot så gjorde jag precis en uppgift som krävde att jag ritade ett "tecken tabell". Kanske det är de som jag ska göra?
Citera
2014-05-03, 19:50
Medlem
Citat:
HAR INGEN aning om hur jag ska börja med en värdetabell :/

Däremot så gjorde jag precis en uppgift som krävde att jag ritade ett "tecken tabell". Kanske det är de som jag ska göra?
En värdetabell gör du genom att bara sätta in lite värden, t ex -2,1,0,1,2 och sedan räkna ut funktionsvärdet av dem. Egentligen kanske det är onödigt och du kan rita in värdena direkt i grafen istället för att skriva dem i en tabell innan.

En teckentabell kan vara bra för att avgöra vilken typ av punkter som finns där y'=0.
Citera
2014-05-03, 19:54
Medlem
Citat:
En värdetabell gör du genom att bara sätta in lite värden, t ex -2,1,0,1,2 och sedan räkna ut funktionsvärdet av dem. Egentligen kanske det är onödigt och du kan rita in värdena direkt i grafen istället för att skriva dem i en tabell innan.

En teckentabell kan vara bra för att avgöra vilken typ av punkter som finns där y'=0.

Det är precis de som min lärare sa till mig. Men av någon anledning så får jag inte samma figur som i facit när jag knappar in

y' = 3x^2 -12x i stat plot

Gör jag något fel här?
Citera
2014-05-03, 20:00
Medlem
Citat:
Det är precis de som min lärare sa till mig. Men av någon anledning så får jag inte samma figur som i facit när jag knappar in

y' = 3x^2 -12x i stat plot

Gör jag något fel här?
Svårt att veta. Du kan ha en skalning så att du bara ser en liten del av figuren.
Citera
2014-05-03, 20:05
Medlem
LFCYNWAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bu77en
Använd de ekvationer som OneDoesNotSimply tipsade dig om för att räkna ut x.

Tips: Om du dividerar ekvationerna så "försvinner" h.

När du sen har räknat ut x så stoppar du in det i någon av ekvationerna för att få fram h som är det som efterfrågas.

Dum fråga men varför ska jag dividera? är det bara för att få bort h eller?
Citera
2014-05-03, 20:13
Medlem
Citat:
Svårt att veta. Du kan ha en skalning så att du bara ser en liten del av figuren.

Förstorade. Fortfarande samma felaktiga bild. Äh får ta upp det med läraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in