2014-05-03, 14:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag fattar inte det här riktigt.

Om inte familjen hade kunnat få PUT, hur skulle de då kunna få uppehållstillstånd bara för att dottern befann sig här? Om familjen hör av sig till svenska myndigheter och säger "vår dotter är i Sverige, vi vill återförenas med henne", är det då inte rimligast att svaret blir "vad bra att ni hör av er, vart ska vi skicka er dotter?".

Istället för "javisst, kom hit ni", menar jag.

Rätten att återförenas med sina föräldrar

http://www.godmanakuten.se/index.php/god-man/%C3%A5terf%C3%B6rening

Det drog ut på tiden för familjen som skulle vänta 9 månader till på besked.
Citera
2014-05-03, 14:11
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Man får inte utreda missförhållanden bland invandrare för då får man rasiststämpel på sig och sannolikt var det det som till slut ledde till flickans död. Mitt svar på Aftonhorans artikel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18816904.ab
Citera
2014-05-03, 14:11
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Man kan misstänka att förövarna var närvarande ochnhörde vad hon sa när de pratade via Skype. De kan ha hotat och manipulerat henne på alla möjliga sätt - hon var ju helt utlämnad och ett litet barn.

Det troligaste är att föräldrarna visste att hon blev misshandlad, men sket i det. Det troligaste är att dom såg det som ett billigt pris för att flickan skulle få stanna i Sverige. Och det är också ganska troligt att föräldrarna själva misshandlat flickan tidigare. Systern och hennes man skulle aldrig kunna behandla henne på det sättet om inte det var mer eller mindre direkt understött av föräldrarna. Ingenting av den magnituden kan pågå utan att föräldrarna vet vad det handlar om. Med tanke på att behandlingen av flickan har varit så systematisk, och pågått under så lång tid.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-05-03 kl. 14:16.
Citera
2014-05-03, 14:14
Medlem
Citat:

Om inte familjen hade kunnat få PUT, hur skulle de då kunna få uppehållstillstånd bara för att dottern befann sig här? Om familjen hör av sig till svenska myndigheter och säger "vår dotter är i Sverige, vi vill återförenas med henne", är det då inte rimligast att svaret blir "vad bra att ni hör av er, vart ska vi skicka er dotter?".

Finns ingen rak linje men det är betydligt lättare om de redan har ett barn här. Sedan kan de säkert hävda flyktingstatus med tanke på förhållandena i Gaza. Med barnet i Sverige blir det (mycket) troligare att de inte får avslag.

Sedan släpper Israel inte ut palestinier ur landet och de kan inte ens röra dig fritt mellan olika områden på Västbanken för att inte tala om Gaza. Vet inte om en anhöriganknytning kan lösa det för just den här familjen.

Utan att gå in på konflikten så är det väl att bara att konstatera att vi inte vet. Vi vet dock att familjen har gjort en ansökan om återförening. Därav spekulationerna om att flickan var just ett ankarbarn.
Citera
2014-05-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Är de så cyniska? Är vi så lättlurade och vem myntade ordet ankarbarn?

Men...enligt Hallpressens slogan, "alla får plats" så behövs det inte skickas ankarbarn längre, det är bara att komma hit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankarbarn Citat: Termen har använts i Sverige sedan 1996[1] och används även i Finland.[3] I internationella sammanhang har den brukats sedan tidigt åttiotal och den användes första gången i samband med båtflyktingar från Vietnam.[4][5]
Citera
2014-05-03, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Den biologiska pappan är tjänsteman vid den palestinska myndigheten - hans familj tillhör sannolikt den grupp som har det bäst förspänt i Gaza.
Familjen hade knappast fått PUT om de dykt upp tillsammans i Sverige, de hade sänts tillbaks utan giltiga asylskäl.

För att finta sig in i Sverige använder man då 8-åringen som ankarbarn. Det dröjde inte heller lång tid efter det att flickan fått uppehållstillstånd i Sverige, tills familjen i Gaza fått in sina ansökningspapper för att ansluta till flickan.

Det är ett minst sagt tveksamt system, som måste ifrågasättas.
Vi har redan släppt in så många och redan valt bort svenskarnas intressen.
Hela världen vet om det men vi svenskar varken kan eller vågar göra något åt det för vi vill inte bli rasist klassade utan sverige är ju så moderna o ser det positiva i ett mångkulturelt samhälle som svenskarna skall betala för genom o försämra skolor o sjukvård o pensionärer kan käka kattmat men pengar till ekonomiska flyktingar det finns alltid.
Byter gärna bort mitt svenska medborgareskap mot ett thailändskt eller något annat trevligt land
Citera
2014-05-03, 14:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Rätten att återförenas med sina föräldrar

http://www.godmanakuten.se/index.php/god-man/%C3%A5terf%C3%B6rening

Det drog ut på tiden för familjen som skulle vänta 9 månader till på besked.
Tack för länken.

Citat:
Huvudregeln i svensk lagstiftning är att om familjeåterförening inte bedöms kunna ske någon annanstans får familjen uppehållstillstånd i Sverige, förutsatt att vissa kriterier uppfylls.

Det är t.ex detta jag inte förstår. Varför skulle återföreningen behöva ske just i Sverige? Varför kunde inte dottern skickas till sin familj i Gaza? Om familjen inte bedömdes ha asylskäl så kan det väl inte vara värre för dottern att bo där än det är för resten av familjen?

Jag tycker det verkar som om det hela tiden (eller nästan hela tiden) har varit känt var flickans föräldrar befann sig, och det fanns kontakt med dem. Varför fick då flickan uppehållstillstånd?
Citera
2014-05-03, 14:18
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Undrar vad som händer med den biologiska pappan (och hela hans familj) nu när det blivit officiellt att de vill lämna Gaza och bosätta sig i Sverige. Kanske mycket av hans påstådda chock beror på att han tänker mer på följderna för sig själv än på sin ankardotter?
Om man skickar iväg sitt eget barn, en liten späd 8-årig flicka, till kriminella släktingar (ifall den kvinnliga partens tidigare brott var kända eller inte spelar ingen större roll - föräldrarna hade antingen NOLL koll eller så visste man men brydde sig inte. I båda fallen är föräldrarna medskyldiga) trots att resten av familjen verkar högst välmående så drivs man av pengar. Tror att eftersvallet av detta tragiska fall kommer vara väldigt besvärande för de ansvariga politiker som skapat och försvarar detta sjuka system. Kanske hennes död leder till något gott i slutändan. Jag hoppas på det.
Citera
2014-05-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det troligaste är att föräldrarna visste att hon blev misshandlad, men sket i det. Det troligaste är att dom såg det som ett billigt pris för att flickan skulle få stanna i Sverige. Och det är också ganska troligt att föräldrarna själva misshandlat flickan tidigare. Systern och hennes man skulle aldrig kunna behandla henne på det sättet om inte det var mer eller mindre direkt understött av föräldrarna. Ingenting av den magnituden kan pågå utan att föräldrarna vet vad det handlar om. Med tanke på att behandlingen av flickan har varit så systematisk, och pågått under så lång tid.

Någon som vet hur man generellt ser på barnmisshandel i Gaza, som uppfostringsmetod alltså? Den svenska synen på barnmisshandel är ju rätt unik i världen...men att ungar är blåa vid öronen kanske inte är så alarmerande i Gaza vad vet jag...?
Citera
2014-05-03, 14:22
Medlem
Citat:

Genom dottern har man en juridisk anknytning till Sverige, vilket gör att de får komma hit.
Citat:
Ankarbarn är en benämning på ensamkommande barn som söker uppehållstillstånd i ett land, där avsikten är att även anhöriga ska kunna få uppehållstillstånd genom anknytning till barnet.[1][2] Benämningen kommer av att barnet blir den person som juridiskt förankrar sin familj i det nya landet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankarbarn

Annars är det svårt för palestinier från Gaza att få PUT, skriver två fd handläggare på Migrationsverket:
Citat:
Det är många statslösa palestinska flyktingar som den senaste tiden sökt asyl i Sverige. Palestinier som kommer från Syrien får numera permanent uppehållstillstånd och många får flyktingstatus i linje med en dom från EU-domstolen. Många andra palestinier utvisas till Irak, Kuwait, Gaza, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. Vi bedömer att de inte har fått en rättssäker bedömning av sina skyddsbehov och inte heller har Migrationsverket gjort en rimlig bedömning av möjligheterna att återvända till hemvistlandet.
http://sverigemotrasism.se/opinion/flyktingbloggen/2013/10/13/statslosa-palestinier-utsatts-for-omansklig-behandling-i-asylprocessen/

Vore intressant hur "advokaten" Rami som blev vårdnadshavare fick sitt PUT. Nämndes något i tråden om att han sagt sig vara född i Syrien. Kan han kommit hit och uppgett sig vara från Syrien, eller statslös palestinier från Syrien? Dessa får tydligen PUT utan problem, enligt texten ovan.
Citera
2014-05-03, 14:22
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Efter vad jag sett så är det pappan själv som sagt detta angående skype till tex AB & nej jag försvarar inte AB skulle aldrig falla mig in, Men den uppgiften angående dödsbudet kommer också från pappan. Så du kanske skulle konfrontera honom istället?

För det har du läst i AFTONBLADET.
Citera
2014-05-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Om man skickar iväg sitt eget barn, en liten späd 8-årig flicka, till kriminella släktingar (ifall den kvinnliga partens tidigare brott var kända eller inte spelar ingen större roll - föräldrarna hade antingen NOLL koll eller så visste man men brydde sig inte. I båda fallen är föräldrarna medskyldiga) trots att resten av familjen verkar högst välmående så drivs man av pengar. Tror att eftersvallet av detta tragiska fall kommer vara väldigt besvärande för de ansvariga politiker som skapat och försvarar detta sjuka system. Kanske hennes död leder till något gott i slutändan. Jag hoppas på det.

Bah. Precis som om någon tidning kommer våga skriva att hon var ett ankarbarn? Det kan du nog glömma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in