2014-05-03, 14:25
Medlem
AussieRedMans avatar
Alla verkar tycka att ankarbarn är fel sätt att rädda sin familj. Kan vara enda sättet i många fall och i detta fall fanns släktingar att ta hand om barnet. Sen att det gick åt helvete fel i detta fall kunde inte föräldrarna tro.
Citera
2014-05-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag fattar inte det här riktigt.

Om inte familjen hade kunnat få PUT, hur skulle de då kunna få uppehållstillstånd bara för att dottern befann sig här? Om familjen hör av sig till svenska myndigheter och säger "vår dotter är i Sverige, vi vill återförenas med henne", är det då inte rimligast att svaret blir "vad bra att ni hör av er, vart ska vi skicka er dotter?".

Istället för "javisst, kom hit ni", menar jag.

Jag håller med dig. Om det av Migrationsverket inte anses vara för osäkert att leva i Gaza, så ska man inte ta hit släkten om barnet varit här i något år, utan då ska barnet skickas tillbaka. Vad är dett för sjuk regel egentligen? Jag visste inet ens om att den fanns, men den bäddar ju för att barn utnyttjas?
Citera
2014-05-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det troligaste är att föräldrarna visste att hon blev misshandlad, men sket i det. Det troligaste är att dom såg det som ett billigt pris för att flicka skulle få stanna i Sverige. Och det är också ganska troligt att föräldrarna själva misshandlar flickan. Systern och hennes man skulle aldrig kunna behandla henne på det sättet om inte det var mer eller mindre direkt understött av föräldrarna. Ingenting av den magnituden kan pågå utan att föräldrarna vet vad det handlar om. Med tanke på att behandlingen av flickan har varit så systematisk, och pågått under så lång tid.

Ja, ja vi vet att större delen av världen består av "undermänniskor" som piskar sina barn, våldtar sina fruar, spränger sig själva i luften. Och på nätterna drömmer de om att få leva på put i Sverige och fortsätta piska, våldta och spränga.

En alldeles lysande analys hörru du och jag kan inte vänta tills ni äntligen har makten och får omsätta era puckade vanföreställningar i praktiken. Kretino

Sorry of topic där men blev så trött plötsligt......
Citera
2014-05-03, 14:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller med dig. Om det av Migrationsverket inte anses vara för osäkert att leva i Gaza, så ska man inte ta hit släkten om barnet varit här i något år, utan då ska barnet skickas tillbaka. Vad är dett för sjuk regel egentligen? Jag visste inet ens om att den fanns, men den bäddar ju för att barn utnyttjas?

Ser ut som man bygger en del på EU och konvention. Men om det är så som man tydligt ser i detta fallet så har vi den lagstiftningen eller följer någon konvention/förordning. Jag tyckte det började med något sådan på den sidan jag länkade till. Rätten att återförenas.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-03 kl. 14:35.
Citera
2014-05-03, 14:30
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
För det har du läst i AFTONBLADET.

Nej nej på Flashback
Citera
2014-05-03, 14:34
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Är de så cyniska? Är vi så lättlurade och vem myntade ordet ankarbarn?

Men...enligt Hallpressens slogan, "alla får plats" så behövs det inte skickas ankarbarn längre, det är bara att komma hit.
Ingen aning vem som myntade "ankarbarn", men jag tycker att det istället borde heta "änterhakar".
Pirater kastar sin änterhake mot fartyget som de vill råna, sen klättrar de över från sitt eget fartyg på repet i änterhaken.
Citera
2014-05-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Genom dottern har man en juridisk anknytning till Sverige, vilket gör att de får komma hit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ankarbarn

Annars är det svårt för palestinier från Gaza att få PUT, skriver två fd handläggare på Migrationsverket:

http://sverigemotrasism.se/opinion/flyktingbloggen/2013/10/13/statslosa-palestinier-utsatts-for-omansklig-behandling-i-asylprocessen/

Vore intressant hur "advokaten" Rami som blev vårdnadshavare fick sitt PUT. Nämndes något i tråden om att han sagt sig vara född i Syrien. Kan han kommit hit och uppgett sig vara från Syrien, eller statslös palestinier från Syrien? Dessa får tydligen PUT utan problem, enligt texten ovan.

Det är inte ovanligt eftersom du har en hel del palestinier i Syrien. Jag kan inte se någon anledning till att palestinier födda i Syrien inte skulle få flyktingstatus som andra från Syrien om övriga kriterier stämmer.
Vilket de kanske inte gjorde. Med just den här killen.
Citera
2014-05-03, 14:35
Medlem
Sjukt att ett barn på 8 år ska behöva mista livet pga av dåligt socialtjänst
Citera
2014-05-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singkalle
Sjukt att ett barn på 8 år ska behöva mista livet pga av dåligt socialtjänst

Fast vi vet inte heller hur högt belastade de är eller var. De kanske hade en hel lunta med märkligheter per tant.
Citera
2014-05-03, 14:40
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Bah. Precis som om någon tidning kommer våga skriva att hon var ett ankarbarn? Det kan du nog glömma...
Det har de i princip redan gjort! Utan att nämna termen "ankarbarn" så står det att föräldrarna fyllt i alla papper etc. Mao så var dottern i Sverige för att förenkla en flytt till Sverige för den biologiska familjen.
Jag tror på fullt allvar att det här fallet kommer få flyktingpolitiska konsekvenser
Citera
2014-05-03, 14:40
Medlem
Detta inlägg är en spekulation från mig:,

En bidragande faktor till att den 8-åriga flickan inte räddades från hennes helvete till liv, och till att hon inte skyddades från att dödas kan ha handlat om att socialtjänst- handläggare och/eller socialchef låtit sig charmas av flickans "vårdnadshavare" i samband med tidigare kontakter.
Socialhandläggaren har nog inte ens besökt barnen i samband med tidigare anmälningar utan har antagligen nöjt sig med "charmörens" förklaringar.
Citera
2014-05-03, 14:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag fattar inte det här riktigt.

Om inte familjen hade kunnat få PUT, hur skulle de då kunna få uppehållstillstånd bara för att dottern befann sig här? Om familjen hör av sig till svenska myndigheter och säger "vår dotter är i Sverige, vi vill återförenas med henne", är det då inte rimligast att svaret blir "vad bra att ni hör av er, vart ska vi skicka er dotter?".

Istället för "javisst, kom hit ni", menar jag.
Så kan man tycka. Men regelverket för anhöriginvandring är ett helt annat än det för politisk asyl eller uppehållstillstånd av flyktinggrundande skäl. Vi tolkar Europakonventionens rätt till familjeliv som att personer som är medlemmar av samma kärnfamilj som en person som har PUT också har rätt till PUT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in