2014-05-03, 13:49
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Den biologiska pappan är tjänsteman vid den palestinska myndigheten - hans familj tillhör sannolikt den grupp som har det bäst förspänt i Gaza.
Familjen hade knappast fått PUT om de dykt upp tillsammans i Sverige, de hade sänts tillbaks utan giltiga asylskäl.

För att finta sig in i Sverige använder man då 8-åringen som ankarbarn. Det dröjde inte heller lång tid efter det att flickan fått uppehållstillstånd i Sverige, tills familjen i Gaza fått in sina ansökningspapper för att ansluta till flickan.

Det är ett minst sagt tveksamt system, som måste ifrågasättas.

Är de så cyniska? Är vi så lättlurade och vem myntade ordet ankarbarn?

Men...enligt Hallpressens slogan, "alla får plats" så behövs det inte skickas ankarbarn längre, det är bara att komma hit.
Senast redigerad av Blatte-NOT 2014-05-03 kl. 13:52. Anledning: Ny text.
Citera
2014-05-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vad har mannen för advokat egentligen, så här säger han i Expressen:

Enligt Christer Holmqvist är den 31-årige mannen mycket nedstämd.

– Det är naturligtvis en sorg. Det är en i släkten som har dött. Sen vet jag inte vad det beror på, om det beror på att han är ledsen för att det har hänt, eller om att det beror på att han sitter frihetsberövad säger advokaten.

Om advokaten tror han är oskyldig skulle han väl inte antyda att mannen inte är ledsen över att en släkting dött? Låter som att han inte tycker klienten beter sig ok känslomässigt.

Undrar hur han tänker försöka trassla sig ur det här?
Skylla på henne är mitt tips. De var två om de här.
Övertygad om det. Men båda kommer försöka skylla på varandra.
Och just släkten är exakt vad de båda är livrädda för....
Citera
2014-05-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Är de så cyniska? Är vi så lättlurade och vem myntade ordet ankarbarn?

Det räcker med att titta på Facebook för att se att släkten är politiker, tjänstemän och högt uppsatta akademiker. Men de är också extremt palestinafixerande (flaggor, vapenglamour och skit) och strikt religiösa (islam) det är bibelcitat hela tiden och "må allah beskydda de små barnen blablabla"...Detta rör sig om medvetna människor som knappast skickat iväg en sjuåring i vild panik utan att de visste vad de gjorde och ville uppnå.
Senast redigerad av Wildis 2014-05-03 kl. 13:57.
Citera
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Den biologiska pappan är tjänsteman vid den palestinska myndigheten - hans familj tillhör sannolikt den grupp som har det bäst förspänt i Gaza.
Familjen hade knappast fått PUT om de dykt upp tillsammans i Sverige, de hade sänts tillbaks utan giltiga asylskäl.

För att finta sig in i Sverige använder man då 8-åringen som ankarbarn. Det dröjde inte heller lång tid efter det att flickan fått uppehållstillstånd i Sverige, tills familjen i Gaza fått in sina ansökningspapper för att ansluta till flickan.

Undrar vad som händer med den biologiska pappan (och hela hans familj) nu när det blivit officiellt att de vill lämna Gaza och bosätta sig i Sverige. Kanske mycket av hans påstådda chock beror på att han tänker mer på följderna för sig själv än på sin ankardotter?
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Jag fattar inte det här riktigt.

Om inte familjen hade kunnat få PUT, hur skulle de då kunna få uppehållstillstånd bara för att dottern befann sig här? Om familjen hör av sig till svenska myndigheter och säger "vår dotter är i Sverige, vi vill återförenas med henne", är det då inte rimligast att svaret blir "vad bra att ni hör av er, vart ska vi skicka er dotter?".

Istället för "javisst, kom hit ni", menar jag.
Citera
2014-05-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
. Enligt tidigare uppgifter så var han väl inte klar vårdnadshavare vid det tillfället?

Som jag förstått blev han inte vårdnadshavare förrän december 2013. Skolan och soc borde alltså kontaktat de biologiska föräldrarna när de två "incidenterna" inträffade under 2013.
Citera
2014-05-03, 13:58
Medlem
Citat:

Att vara tjänsteman inom den palestinska myndigheten är inte direkt ett högstatus jobb.
Går inte att jämföra med svenska förhållanden. Vet inte hur familjen hade det i övrigt
men just det är ingen parameter för välstånd.

På västbanken är dock utbildningsnivån relativt hög. Alla som kan skickar sina barn till universitet.
Citera
2014-05-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Alla som kan skickar sina barn till universitet.

Ja, eller till Sverige.
Citera
2014-05-03, 14:03
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag förstått blev han inte vårdnadshavare förrän december 2013. Skolan och soc borde alltså kontaktat de biologiska föräldrarna när de två "incidenterna" inträffade under 2013.

Det kan ju vara så att de tidigare "incidenterna" inte ansågs vara så allvarliga att de biologiska föräldrarna behövde kontaktas. Morbror och moster kunde ju bli vårdnadshavare - alltså har de tidigare iakttagelserna inte ansetts vara av allvarlig art.

När sedan en ny anmälan kom i början av veckan togs kanske även den emot som en struntsak eftersom tidigare noteringar inte uppfattats vara av allvarlig art. Och igen: de misstänkta mördarna hade ju nyligen granskats och fått vårdnaden.
Citera
2014-05-03, 14:05
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonMona
Någonting olagligt har de hållit på med.

Aftonbladet:

Åklagaren gör gällande att de annars skulle kunna undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen, och att det finns risk för att de skulle kunna fortsätta sin brottsliga verksamhet.

Datorer fulla med barnporr, chatloggar, kontakta insyltade släktingar eller annat drägg osv osv
Citera
2014-05-03, 14:07
Avslutad
Citat:
Ja det var din tolkning det!

En lite mer objektiv tolkning skulle kunna låta så här

Ankarbarn
innebär att ett barn skickas över som ensamkommande flyktingbarn(vilket är något annat). Men ankarbarnen har föräldrar/släkt i bakgrunden som använder systemet för att kunna ta sig hit och barnen är alltså inte ensamkommande i strikt bemärkelse. Det system vi har i Sverige uppmuntrar till ankarbarn. Hade vi en bättre kontroll och ett annat system så skulle inte fenomenet förekomma i samma utsträckning.

Oberoende vad man står politiskt så systemet med ankarbarnen ofta ett helvete för de barn som skickas över. Det behöver inte sluta som med den lilla flickan men ankarbarnen är mycket utsatta eftersom de förväntas bära släktens fortsatta framtid på sina axlar.
Själv tror jag att flickan delvis inte berättade om misshandeln just för att hon hade det ansvaret.

Jag anser som någon annan skrev att det är ett systemfel. Man kan lasta familjer världen över
som pg. av fattigdom, krig eller kriminaltet eller av något annat skäl skickar sitt barn som ankarbarn. Vilket är meningslöst. Ytterst sätt handlar det om vår politik och våra beslut.

Nej jag är inte SD (tjatigt att behöva påpeka det) och nej jag är inte emot all invandring eller mot ensamkommande flyktingbarn.
Jag är inte heller SD och jag har inget emot invandring om det är människor som kommer hit av rätt anledningar. Jag kan alldrig tycka det är ok att våra skit politiker vill mångkulturera sverige genom o betala för halva planeten o ge utrymme för att utnyttja barn som ankare.
Det är så gott som bara ekonomiska flyktingar som kommer o vi vet om det o kan inte göra ett skit åt det. När sk ensamkommande flykting barn började komma så var det från kaos områden o halva släkten hade hjälpts åt för o kunna skicka barnet i trygget. Nu för tiden så är det stackare med politisk asyl som åker hem "trots att dem inte kan bo i hemlandet" och släpar med sig ungar för att resten av släkten skall kunna komma.
Säkert rasistiskt o ha en åsikt om detta men det e ok jag får la bli klassad som rasse då bara för att jag tycker inte det känns lustigt o betala för dessa människor o samtidigt höra vilken jävla svenne fitta jag är och att jag e kass för att jag inte tror på några jävla gudar
Citera
2014-05-03, 14:10
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Att vara tjänsteman inom den palestinska myndigheten är inte direkt ett högstatus jobb.
Går inte att jämföra med svenska förhållanden. Vet inte hur familjen hade det i övrigt
men just det är ingen parameter för välstånd.

På västbanken är dock utbildningsnivån relativt hög. Alla som kan skickar sina barn till universitet.

Det borde ju betyda att jobbar man åt en myndighet på Gazaremsan då jobbar man åt terrorstämplade Hamas eftersom dom har kontrollen över Gaza, Men eftersom mig-verket tydligen släpper in kända terrorister & krigsförbrytare från Syrien (Enl Migga-X) så varför ska inte Hamas terrorister få PUT & livslång försörjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in