2014-05-03, 13:32
Medlem
FruGondols avatar
Tråden är lång, och jag har kanske missat det, men – vem larmade polis/ambulans?
Citera
2014-05-03, 13:32
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Som sagt faxet e en efterhandskonstruktion da man söker syndabock. Hade ungen omhändertagits hade ju den anställde riskerats bli kallad rasisit löpa gatulopp i pressen och kanske bli av med jobbet. Varför skulle ngn riskera detta?
De som får barnet omhändertaget skulle nog kunna säga både det ena och det andra. Men chefen kommer knappast avskeda den som omhändertar barn i så uppenbara missförhållanden. Felet var ju att de inte ens åkte dit och kollade hur barnen hade det.

Tror du inte invandrare får myndighetsbeslut emot sig? OM socialsekreterare/handläggare är så konflikträdda är de nog i fel yrke. Det är skillnad på att kalla någon "negerjävel" och på att ta beslut på sakliga skäl. I första fallet kan man med rätta kritiseras för att vara rasist.

Jag tycker det är larvigt ofta när folk knyter näven i byxfickan, himlar med ögonen och viskar "man kan ju inte säga något" [för då blir man anklagad för att vara rasist]. Man kan visst säga ifrån när man har sakliga skäl. Om personen anklagar en för rasism är det bara att säga "Nej, det är inte fråga om det, utan [x, y och z] och det skulle inte vara någon skillnad om du var svensk". Jag tycker det är mer rasistiskt att särbehandla folk.

Men jag kan hålla med om att det lätt blir syndabockstänkande! Det är fel att skylla allt på en enskild handläggare eller poliskonstapel om det är underbemanning och dåliga rutiner som är boven.

Senast redigerad av TigerKid 2014-05-03 kl. 13:35.
Citera
2014-05-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Läste du inte efterkommande stycke: "Rätt till arvode...

Enligt SKL är det dock viktigt att dessa personer erhåller skälig ersättning för detta uppdrag."

Sedan nämns att olika kommuner utarbetat olika praxis beträffande arvodet.

Många kommuner ger idag samma arvode till en särskilt förordnad vårdnadshavare som till god man för ensamkommande flyktingbarn.

SKL har sammanställt förslag till ersättningsregler

"Ersättningar och villkor vid familjehemsvård av barn, unga och vuxna, vårdnadsöverflyttningar mm ..."

Man kan vara vårdnadshavare åt ensamkommande flyktingbarn även i det fall barnet inte bor hos vårdnadhavaren (under 18 år). Tillåt mig att tvivla på att man tar på sig sådana uppdrag för flera barn helt ideellt.

Har man barn boende hos sig torde ersättningen bli högre.

Familjen har väl fått både barnbidrag och ersättning för "besväret" med att ha henne boende hos sig, vilket i längden säkert kvittat, då de förmodligen haft det så knapert att de tvingats fylla ut alla "inkomster" med socialbidrag. Det framgår ju att mannen varit arbetslös i två år och inget har väl framkommit som tyder på att kvinnan arbetade?
Citera
2014-05-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Tråden är lång, och jag har kanske missat det, men – vem larmade polis/ambulans?

Vi vet inte ännu.
Citera
2014-05-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsverige
Ankarbarn är ett fenomen sverige märkte av i slutet av 90 talet men det var ovanligt sedan har vi gjort nya bedömningar om att vi inte kan skicka barn ensamma till krigszoner o andra misärer så vi ger dem väldigt enkelt put. En vanlig asylsökande behöver ha en story som håller och något om deras bakgrund bör gå att kontrollera men för ensamkommande flyktingbarn så gäller inte alls samma krav utan det räcker ungarna kommit in i landet så kan vi inte bli av med dem.
Så under sista 10 åren har ankarbarnen tiodubblats och sverige har infört att tjocka släkten kan komma på anhörighets visum hit pga att ungen har PUT.
Så givetvis kommer ankarbarnen o öka mycket mer nu för sverige har markerat att det är ok o skicka hit ungarna som tack får hela djävla släkten komma hit

Ja det var din tolkning det!

En lite mer objektiv tolkning skulle kunna låta så här

Ankarbarn
innebär att ett barn skickas över som ensamkommande flyktingbarn(vilket är något annat). Men ankarbarnen har föräldrar/släkt i bakgrunden som använder systemet för att kunna ta sig hit och barnen är alltså inte ensamkommande i strikt bemärkelse. Det system vi har i Sverige uppmuntrar till ankarbarn. Hade vi en bättre kontroll och ett annat system så skulle inte fenomenet förekomma i samma utsträckning.

Oberoende vad man står politiskt så systemet med ankarbarnen ofta ett helvete för de barn som skickas över. Det behöver inte sluta som med den lilla flickan men ankarbarnen är mycket utsatta eftersom de förväntas bära släktens fortsatta framtid på sina axlar.
Själv tror jag att flickan delvis inte berättade om misshandeln just för att hon hade det ansvaret.

Jag anser som någon annan skrev att det är ett systemfel. Man kan lasta familjer världen över
som pg. av fattigdom, krig eller kriminaltet eller av något annat skäl skickar sitt barn som ankarbarn. Vilket är meningslöst. Ytterst sätt handlar det om vår politik och våra beslut.

Nej jag är inte SD (tjatigt att behöva påpeka det) och nej jag är inte emot all invandring eller mot ensamkommande flyktingbarn.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-03 kl. 13:41.
Citera
2014-05-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarineKing
Vad har överförmyndarnämnden med särskilt förordnad vårdnadshavare att göra?

"En särskilt förordnad vårdnadshavare blir med automatik också förordnad förmyndare. En förordnad förmyndare står under överförmyndarens tillsyn på samma sätt som för gode man för ensamkommande barn..." hämtat från Sveriges Kommuners och landstings hemsida om Särskilt förordnad förmyndare (för ensamkommande barn).
Citera
2014-05-03, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag säger inte att detta att skicka ett barn i förväg som "ankarbarn" är en bra grej. Men tror någon på allvar att föräldrarna bedömde att flickan skulle vara mindre säker i Sverige än på Gaza? Sverige är känt som ett extremt säkert och välordnat land och hon bodde hos nära släktingar. Förväntar någon att ens egen bror och svägerska ska misshandla, vanvårda och slutligen slå ihjäl deras barn? Jag säger inte att det var rätt att skicka iväg henne men man måste komma ihåg att föräldrarna knappast i sin vildaste fantasi skulle kunnat förutsäga något ens hälften så hemskt som det här.

Föräldrarna trodde självklart inte att flickan skulle dö men att föräldrarna i Gaza samarbetat tillsammans med släkten i Sverige tar jag för självklart. Att Sverige må vara känt som ett extremt
välordnat land är väl ett sätt att uttrycka sig, ett annat sätt att uttrycka sig är att Sverige är
ett naivt land men trots denna blåögdhet vet man att "ankarbarnen" består till största delen av hitskickade halvvuxna män, ensamkommande flickor är påfallande få just pga att dom utnyttjas
sexuellt och som pigor. Att denna tös blev en husjungfru vet vi, vad gäller det sexuella utnyttjandet vet vi ännu inget, likaså är vi inte delgivna någon större information om dom
"ovetande föräldrarna" i Gaza. Men att familjerna sinsemella inte känner till varandras
egenskaper tror jag inte alls på, detta är förmodligen ett barn som kommit hit med en adresslapp i handen och rådgivare i bakgrunden och syftet med henne var förmodligen att ge "vårnadshavarna" bidragspengar och sist och slutligen skulle hennes familj bosätta sig i det trygga(naiva) landet
Sverige.

Att familjen enlig polisen, var svårlokaliserad tror jag faktiskt på det brukar nämligen vara en
komplicerad uppgift att få tag i anhöriga, dom vill inte bli nådda av myndigheter.
Att sedan en random person i tråden via facebook fick kontakt med dom är en helt annan
femma, frågan är om det var ett klyftigt genidrag att varsko föräldrarna kan jag undra när man läser aftonbladets artikel om att svenska staten skall få sona för sina misstag.
Visst kan pappan uttalat sig i chock
och blivit dirigerad av tidningens syftemål men man skall också minnas att familjen i Gaza
redan satt på relevant information om vad som hänt deras dotter när myndigheter och press
fick kontakt med den bedrövade familjen. Jag säger inte att dom förväntade sig att flickan
skulle misshandlas till döds, men att ta förgivet att familjen endast hade sin dotters välbefinnande i åtanke tror jag inte. Skypevideosamtalen flickan hade med föräldrarna lite nu
och då där dom ifrågasatt blåmärken känns lite si så där. Och i allt detta elände skulle
också flickstackarn sagt att hon trivs och inte vill tillbaka till Gaza, var och en av familjepersonerna runt flickan i denna tragedi kommer att slåss för sin egen sak, flickans öde kommer inte att ligga i fokus skall du se, det kommer blir svenska myndigheters magplågor det skulle jag tro.

Ingen förutom familjen runt flickan bär än så länge ansvar för det inträffade.
Citera
2014-05-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenaell
Flickan måste ha inbringat släktingarna hon bodde hos en rejäl summa pengar varje månad. Undrar hur mycket i bidrag som har gällt...?

Det splar ingen roll, men det är möjligt att MGM planerade att det skulle löna sig ekonomiskt att ha flickan boende hos sig, en plan som dock sprack, då iaf mannen blev arbetslös i flera år. Tror knappast hans fru arbetade heller och med tre barn så blir det då socialbidrag som gäller, för bidraget för Yara kan inte täckt alla deras utgifter, så bidraget för Yara drunknade bara i socialbidraget kan man säga och gjorde varken från eller till.
Citera
2014-05-03, 13:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Look100s
Fy fan vad vidriga folk i denna tråden är! Två föräldrar har förlorat sin åttaåriga dotter. Som dessutom blivit mördad av släktingar som de har lämnat sitt allra finaste till. Sen sitter ni här och läser in och hittar på en massa sviniga saker utifrån hur den media som ni annars spottar glåpord om lögner, på. Som att föräldrarna vill öppna upp hela sitt hjärta för de tidningar som ringer för att gott sig i deras misär, som att de var några jävla psykologer. Givetjävlavis vill de hellre prata om det som gått fel till och som dessutom är ute i det offentliga redan, än sin sorg. Usch för er!
Två föräldrar som sveper in sina bebisar i Hamasflaggor prydda med automatvapen, som skickar "sitt allra finaste" till Sverige för att säkra put åt dem själva. Två föräldrar som regelbundet uppdaterar sina j-vla Facebookkonton med det sedvanligt självfixerade tramset men inte gör ett piss när de kan se dottern blåslagen på Skype.
Citera
2014-05-03, 13:44
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Om det nu är så att flickan var räknad att få det tryggare i Sverige än på plats så måste ju föräldrarna gjort en total missbedömning av hotbilden mot henne. Jag trodde att familj och släkt var fundament i arabers livsstil. Där sprack den lilla spillra jag hade kvar av respekt för de som kommer från öknen.
Citera
2014-05-03, 13:44
Medlem
Socialtjänsten pallar inte längre för trycket. Inte ens polisen. Anställer vi 10 000 till i socialtjänsten och 10 000 till i polsen, kan jämna steg möjligen hållas. Men varifrån skall pengarna tas? Trycket på Sverige som flyktingmål världen över bara ökar och ökar.
Citera
2014-05-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsverige
Ankarbarn är ett fenomen sverige märkte av i slutet av 90 talet men det var ovanligt sedan har vi gjort nya bedömningar om att vi inte kan skicka barn ensamma till krigszoner o andra misärer så vi ger dem väldigt enkelt put. En vanlig asylsökande behöver ha en story som håller och något om deras bakgrund bör gå att kontrollera men för ensamkommande flyktingbarn så gäller inte alls samma krav utan det räcker ungarna kommit in i landet så kan vi inte bli av med dem.
Så under sista 10 åren har ankarbarnen tiodubblats och sverige har infört att tjocka släkten kan komma på anhörighets visum hit pga att ungen har PUT.
Så givetvis kommer ankarbarnen o öka mycket mer nu för sverige har markerat att det är ok o skicka hit ungarna som tack får hela djävla släkten komma hit

Den biologiska pappan är tjänsteman vid den palestinska myndigheten - hans familj tillhör sannolikt den grupp som har det bäst förspänt i Gaza.
Familjen hade knappast fått PUT om de dykt upp tillsammans i Sverige, de hade sänts tillbaks utan giltiga asylskäl.

För att finta sig in i Sverige använder man då 8-åringen som ankarbarn. Det dröjde inte heller lång tid efter det att flickan fått uppehållstillstånd i Sverige, tills familjen i Gaza fått in sina ansökningspapper för att ansluta till flickan.

Det är ett minst sagt tveksamt system, som måste ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in