Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Jag säger inte att detta att skicka ett barn i förväg som "ankarbarn" är en bra grej. Men tror någon på allvar att föräldrarna bedömde att flickan skulle vara mindre säker i Sverige än på Gaza? Sverige är känt som ett extremt säkert och välordnat land och hon bodde hos nära släktingar. Förväntar någon att ens egen bror och svägerska ska misshandla, vanvårda och slutligen slå ihjäl deras barn? Jag säger inte att det var rätt att skicka iväg henne men man måste komma ihåg att föräldrarna knappast i sin vildaste fantasi skulle kunnat förutsäga något ens hälften så hemskt som det här.
Föräldrarna trodde självklart inte att flickan skulle dö men att föräldrarna i Gaza samarbetat tillsammans med släkten i Sverige tar jag för självklart. Att Sverige må vara känt som ett extremt
välordnat land är väl ett sätt att uttrycka sig, ett annat sätt att uttrycka sig är att Sverige är
ett naivt land men trots denna blåögdhet vet man att "ankarbarnen" består till största delen av hitskickade halvvuxna män, ensamkommande flickor är påfallande få just pga att dom utnyttjas
sexuellt och som pigor. Att denna tös blev en husjungfru vet vi, vad gäller det sexuella utnyttjandet vet vi ännu inget, likaså är vi inte delgivna någon större information om dom
"ovetande föräldrarna" i Gaza. Men att familjerna sinsemella inte känner till varandras
egenskaper tror jag inte alls på, detta är förmodligen ett barn som kommit hit med en adresslapp i handen och rådgivare i bakgrunden och syftet med henne var förmodligen att ge "vårnadshavarna" bidragspengar och sist och slutligen skulle hennes familj bosätta sig i det trygga(naiva) landet
Sverige.
Att familjen enlig polisen, var svårlokaliserad tror jag faktiskt på det brukar nämligen vara en
komplicerad uppgift att få tag i anhöriga, dom vill inte bli nådda av myndigheter.
Att sedan en random person i tråden via facebook fick kontakt med dom är en helt annan
femma, frågan är om det var ett klyftigt genidrag att varsko föräldrarna kan jag undra när man läser aftonbladets artikel om att svenska staten skall få sona för sina misstag.
Visst kan pappan uttalat sig i chock
och blivit dirigerad av tidningens syftemål men man skall också minnas att familjen i Gaza
redan satt på relevant information om vad som hänt deras dotter när myndigheter och press
fick kontakt med den bedrövade familjen. Jag säger inte att dom förväntade sig att flickan
skulle misshandlas till döds, men att ta förgivet att familjen endast hade sin dotters välbefinnande i åtanke tror jag inte. Skypevideosamtalen flickan hade med föräldrarna lite nu
och då där dom ifrågasatt blåmärken känns lite si så där. Och i allt detta elände skulle
också flickstackarn sagt att hon trivs och inte vill tillbaka till Gaza, var och en av familjepersonerna runt flickan i denna tragedi kommer att slåss för sin egen sak, flickans öde kommer inte att ligga i fokus skall du se, det kommer blir svenska myndigheters magplågor det skulle jag tro.
Ingen förutom familjen runt flickan bär
än så länge ansvar för det inträffade.