2014-05-03, 10:20
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Varför är den första impulsen att stämma staten så fort något förskräckligt händer?

Om man utsätter sitt barn för en stor risk genom att, exempelvis skicka iväg henne till ett främmande land där hon ska bo med psykopatsläktningar så kanske, bara kanske att man ska ägna sig åt lite självransakan innan man börjar skylla på svenska myndigheter

Det kanske var den första frågan som kvällstidningsreportern på plats ställde? Pappan kanske inte skulle ha tänkt tanken på det om han inte fick en eventuell ledande fråga. Jag är snarare förvånad att kvällspressen kunde hålla sig från att leverera dödsbudet och göra en "exklusiv" artikel om det. Det handlar trots allt om en chockad förälder till en mördad flicka, och inte om t ex nämndemän som kan förvänta sig frågor från media och välja att jäva öppet, eller avstå.
Citera
2014-05-03, 10:22
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
De brukar väl behöva tillstånd med? Av anhöriga menar jag.

Om en tidning ska ha godkännande av alla bilder som publiceras så hade det nog inte varit spec många nyheter med bilder.
Jag ser inget olämpligt med bilderna.
Citera
2014-05-03, 10:24
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det kanske var den första frågan som kvällstidningsreportern på plats ställde? Pappan kanske inte skulle ha tänkt tanken på det om han inte fick en eventuell ledande fråga. Jag är snarare förvånad att kvällspressen kunde hålla sig från att leverera dödsbudet och göra en "exklusiv" artikel om det. Det handlar trots allt om en chockad förälder till en mördad flicka, och inte om t ex nämndemän som kan förvänta sig frågor från media och välja att jäva öppet, eller avstå.
Hör vad du säger och det ligger säkert något i att journalisterna vinklat det hela men ändå... Hade jag förlorat mitt barn och en journalist frågat om jag vill försöka klämma staten på pengar hade jag kört fanstyget på porten och frågat om han var riktigt klok i huvudet.
Citera
2014-05-03, 10:24
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Vad går de över gränsen?
Är ju foton som finns på hennes fb(?)
Skillnad på vad vissa människor kan få reda på via nätet och en kvällstidning med rikstäckning. Det är att visa offret respekt genom att INTE publicera bilder på offret. Nu pratar vi om en flicka på åtta(!) år och det visas ingen hänsyn alls, annars brukar man vänta tills det har gått längre i målet.
Åter igen tänk på att offret år ÅTTA år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sery
De brukar väl behöva tillstånd med? Av anhöriga menar jag.
Det också.
Citera
2014-05-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Om en tidning ska ha godkännande av alla bilder som publiceras så hade det nog inte varit spec många nyheter med bilder.
Jag ser inget olämpligt med bilderna.

Fast nu menade jag på just avlidna här i Sverige.
Citera
2014-05-03, 10:30
Medlem
Det är en intressant tråd som visar hur naiva och förundrade vi alla är inför islams syn på kvinnor och mänskliga rättigheter.

Nu har den vedervärdiga islamistiska synen etablerats i Sverige, och vi kan inte hantera detta med de myndigheter vi har. Det finns ingen på polisen eller socialen som kan hantera det som pågår när våld utövas mot flickor, eftersom det är så ofattbart. Vi har med gärningsmän att göra som tror på sin rätt, och är inte mottagliga för några lagar vi har, eller för sakliga argument.

Det verkar som man är så rädd för rasiststämpeln, att man accepterar allt tills det begås ett mord. Och varför fjäskas det för muslimer, bara för att de kommer från Gaza?

Det jag är arg för är att vi tolererar att de söker asyl för att de påstår sig vilja ha frihet och mänskliga rättigheter, en sak de är emot när de utövar dödligt våld mot kvinnor och barn.

Det är dags att vi talar om att bättre ekonomiska förhållanden har ett samband med grundläggande respekt för hur vi i väst ser på samhället. Hur vore det om man faktiskt utövade mer kontroll, just för att se hur dessa muslimer anpassar sig i det nya landet? I detta fall var det särskilt motiverat då det snattades och misshandlades. När mannen påstod sig vara människorättsadvokat är det märkligt att vi inte ställde högre krav å honom. Särskilt när anmälningar om flickan började komma till polisen.

Jag är av övertygelsen att karl ljuger om sin utbildning och CV, och kommit hit på falska asylgrunder.

Det finns inget i utbildningarna på svenska högskolor som förbereder folk i Sverige att hantera sharialagar och islamister som dessa. Därför är det inte rätt att anklaga våra vanliga myndigheter när politikerna tillåter denna invandring utan motprestation.

http://bulletinoftheoppressionofwomen.com/bulletin/
Citera
2014-05-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Eftersom att vi har skolplikt i Sverige så borde skolan reagerat på att barnet är borta mycket från skolan & borde då anmält detta, När jag va liten & gick i skolan så kom polisen å hämtade en om man skolkade eller va borta utan anledning mycket, Med den massinvandring vi har idag förstår jag att polisen har annat att göra

Är väl medveten om skolplikten. Men det kan även vara så att vårdnadshavaren har sjukanmält flickan, då kommer det inte någon polis och hämtar en.

EDIT: Men som sagt, jag vidhåller åsikten att hela situationen är märklig från skolans sida.
Senast redigerad av Gummibear 2014-05-03 kl. 10:36.
Citera
2014-05-03, 10:31
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Jaja, vi har olika åsikter om publicera bilder på bo.
Framför dina åsikter om respekt till media, så kanske du får respons.
Citera
2014-05-03, 10:35
Medlem
tigerwolfs avatar
Då polisen tidigare i höstas var på plats och barnen var själv i en ren misär så ska enligt lag en orosanmälan upprättas av polis till socialtjänsten och alla sådana anmälningar ska vidarebefordras till barnets föräldrar, så då undrar jag om detta skett? Och om det skett, så har föräldrarna tidigare fått signaler om att deras dotter for illa, det i sin tur ger pappan skäl att själv tvinga myndigheter till utredning så jag köper inte att han uttalar sig att han varit ovetande om att det fanns problem isåfall. I annat fall är det grovt tjänstefel hos socialtjänsten alt polisen om de i sin tur inte larmade soc.
Citera
2014-05-03, 10:36
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummibear
Är väl medveten om skolplikten. Men det kan även vara så att vårdnadshavaren har sjukanmält flickan, då kommer det inte någon polis och hämtar en.

Absolut så kan det va, Vi får väl hoppas det för skolans skull att det gått till så. Men nåt säger mig att skolan valt att titta åt andra hållet precis som soc gjort & polisen.
Citera
2014-05-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Då polisen tidigare i höstas var på plats och barnen var själv i en ren misär så ska enligt lag en orosanmälan upprättas av polis till socialtjänsten och alla sådana anmälningar ska vidarebefordras till barnets föräldrar, så då undrar jag om detta skett? Och om det skett, så har föräldrarna tidigare fått signaler om att deras dotter for illa, det i sin tur ger pappan skäl att själv tvinga myndigheter till utredning så jag köper inte att han uttalar sig att han varit ovetande om att det fanns problem isåfall. I annat fall är det grovt tjänstefel hos socialtjänsten alt polisen om de i sin tur inte larmade soc.

Formellt var det flickans morbror som var vårdnadshavare.
Citera
2014-05-03, 10:38
Medlem
tigerwolfs avatar
[quote=ChewBacca2014]Absolut så kan det va, Vi får väl hoppas det för skolans skull att det gått till så. Men nåt säger mig att skolan valt att titta åt andra hållet precis som soc gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in