Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Jag håller med, företrädare för en nation som hållit hundratals miljoner européer under stövelklacken i decennier och inte gjort ett skit för att på allvar bryta sig lös från sitt kommunistiska, totalitära system trots att man haft alla chanser att göra så. Patetiskt.
Mitt främsta hopp för den ryska civilisationen, ryska folket och freden i världen, är Majdan i Moskva.
Tror jag på det? Nej.
Det ryska folket är inte tillräckligt fritt. Ukraina utsattes för försök till avdemokratisering, men det tolererade de inte. Ukrainarna har en smärtgräns. De är tillräckligt fria för att känna var denna smärtgräns går och göra motstånd. Ukrainarna har bevisat att de är sanna européer.
Demokrativänner i Ryssland ses däremot som femtekolonnare. Det är inte heller någon tillfällighet att kända ryska personligheter som uttryckt avsky för den ryska invasionen har utmålats som "förrädare" i Ryssland. Jag tror dessvärre att propagandan sitter för djupt för att Majdan ska kunna inträffa i Ryssland. Det säkra, det stabila, det trygga är det bästa. Att det innebär total underkastelse, träldom och förslavning, det spelar ingen roll. Hellre det än moralisk dekadens och homosexuellt förfall som i Europa? Dessvärre är detta opinionen i Ryssland... Jag lider med det ryska folket.