2014-05-02, 20:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad jag har försökt förklara för förståndsovilliga här är att vetenskapliga bevis inte är så relevanta som vissa tror. Alla påståenden om vad som rör sig runt vad är också ofalsifierbara. Du kan bara bevisa att jorden kretsar runt solen i en modell och knappt ens där (egentligeen krävs en teori med absoluta rörelser).

Men folk föreställer sig nuförtiden att jorden kretsar runt solen, därför att vetenskapsmän utgår ifrån att masscentrum för ett system av massor som inte utsätts för påverkan utifrån, rör sig rätlinjigt med konstant hastighet.

Av vilken anledning ignorerar du mina frågor ännu en gång?

Ja, jag har sett att du försöker dra ner allting till din egen nivå med egensnickrad vetenskap. Det finns gott om sätt att bevisa att jorden roterar runt solen. Ett bra sätt är vår relativa position till andra stjärnor som beter sig på olika sätt i dina två föreslagna scenarion.
Jag finner dina försök att plana ut spelfältet löjeväckande och har inte orkat bemöta det. Du vill likställa tro på övernaturliga gudar med vetenskap och det är fullständigt smaklöst.
Citera
2014-05-02, 20:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Mekaniken är en bra teori och likaså geometrin. Många förväxlar vetenskapliga teorier med verkligheten och kommer antagligen aldrig att förstå varför det är olämpligt. Självklart kan ingen se Gud i en teori.
Då är han alltså inte testbar och är han inte testbar har han ingen påverkan och har han ingen påverkan är han irrelevant eller ickeexisterande.

Citat:
Förutsättningen att man ska kunna se tecken på Gud är att man är lite intresserad och lite sökande och lite ärlig.
Du menar att man ska vara godtrogen, göra argumentationsfel (argument from ignorance (ID-argumentet)) eller helt enkelt ljuga för sig själv?

Citat:
Anti-teister som bara är intresserade av att förlöjliga argument och vinna billiga poänger kommer aldrig att se något rimligt skäl till Gud. Särskilt inte i teorier som de inte ens förstår!
Nej, vi är intresserade av att påpeka logikfel. Om någon hade fört fram ett riktigt argument hade det inte varit något problem. "Titta på de vackra träden" eller "allt kan inte komma från ingenting" är inte ett gudsargument och tror du det, ja då kommer du få fortsätta ditt väderkvarnskrig ett tag till...
Citera
2014-05-02, 20:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Då är han alltså inte testbar och är han inte testbar har han ingen påverkan och har han ingen påverkan är han irrelevant eller ickeexisterande.

Du menar att man ska vara godtrogen, göra argumentationsfel (argument from ignorance (ID-argumentet)) eller helt enkelt ljuga för sig själv?
Du gör argumentationsfel. För att testa något måste DU utöva påverkan. Att du inte kan påverka Gud betyder inte att Gud inte kan påverka dig.

Jag säger inte så mycket om argumentationsfel och bristande kunskaper (om den egna världsbilden!), men den aggressiva och nedlåtande tonen är diskvalificerande i mina ögon.
Citera
2014-05-02, 20:45
Medlem
4yoonlys avatar
Detta var en lång tråd...

Kan ateisterna i tråden summera de starkaste "beviset/en" (som kommit fram i tråden?).

Jag misstänker starkt själv att det inte finns något starkt (inte ett enda bevis faktiskt :-).

Och det är faktiskt det absolut starkaste bevis som finns... för att det inte finns någon "gud"...

Tänk er själva i en rättegång... "du" säger att det inte finns några som helst bevis för att jag gjorde något brott... då säger domaren att jag tror du gjorde ett brott och så blir du fälld...

Hur skulle du då uppleva det? Var hans bevis de mest trovärdiga? Eller vad hans totalt avsaknad av bevis det största beviset för ditt brott?

Hur tror du vi ateister ställer oss till erat "bevis" om denna guds existens?
Citera
2014-05-02, 21:09
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
http://dokmaidogma.files.wordpress.com/2012/03/musa-forest-banana-72.jpg
Så ser "Guds" banan ut.
Människans banan är ganska annorlunda. Bananerna du får från affären kan inte ens fortplanta sig naturligt längre.
Om du sedan tittar på alla olika hundraser vi tvingat fram genom selektiv avling så inser du ju att stora förändringar kan ske.
Samma föränderingar över hundratals miljoner år genom geografiska områden, miljö och nicher kan göra rätt stora skillnader. Slumpmässiga mutationer är bara del av mekaniken. Det viktigaste är nog selektion.
Hur vet du att "Guds" banan ser ut enligt din bild och inte enligt dom vi har i affären?

Jag vet faktiskt inte hur slumpmässiga mutationer och selektion kan producera frukter av olika sorter. Om jag fick välja mellan slumpmässiga mutationer och selektion eller Gud, skulle jag ha faktiskt ha valt det senare alternativet. Det första alternativet låter absurt i mina öron, tycker jag i alla fall.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-02 kl. 21:11.
Citera
2014-05-02, 21:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag vet inte hur skaparen definieras eller vad han har för egenskaper förutom att han är skaparen av universum. Sannolikheten bör vara större än 0 att en sådan existerar, eftersom vi inte vet om en sådan existerar, eller hur?
Om du inte kan definiera denna "skapare" mer utförligt än som du gjort ovan, kan man inte vet om sannolikheten är noll eller okänd. Har skaparen omni-egenskaper? Då kan han inte existera.

Citat:
Nä, jag tror inte på en sådan gud.

Jo, det gör du. Sluta ljuga för dig själv. Jag hat själv gett dig en hel drös med länkar till verser där Gud beter sig ondskefullt. Vill du att jag gör det igen?

Citat:
Jag tror på en god Gud. Du kan väl studera hur Jesus var till att börja med så förstår du hur Gud var. Jesus var god och då bör Gud vara god, är logiken.
Gud är Schizofren, är logiken. Förövrigt, talar vi om den Jesus som legitimerade slaveri, och fastslog att lagen skulle följas till pricka? Den lag som innehåller rasism, homofobi, sadism, mord, våld, och andra rena galenskaper? Den Jesus? För han är allt annat än god.

Citat:
Nä, jag tror inte på GT guden eller DFSM, men jag tror på den kärleksfulla Guden som har skapat universum och allt annat.

Härligt för dig om du som sagt tror på en kärleksfull gud som skapat universum. Verkligen kul för dig. Men det är inte bibelns Gud du då tror på. För han är inte kärleksfull. Han är inte god. Han är ond, rasistisk, homofobisk, sadistisk och en hel del annat.
Citera
2014-05-02, 21:55
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet du att "Guds" banan ser ut enligt din bild och inte enligt dom vi har i affären?
Bananerna du ser i affären har producerats via artificiell selektion.

Citat:
Jag vet faktiskt inte hur slumpmässiga mutationer och selektion kan producera frukter av olika sorter. Om jag fick välja mellan slumpmässiga mutationer och selektion eller Gud, skulle jag ha faktiskt ha valt det senare alternativet. Det första alternativet låter absurt i mina öron, tycker jag i alla fall.

Bara för att du inte vet betyder det inte att ingen annan inte vet, och bara för att du tycker det låter absurt betyder det inte att det ÄR absurt.

Evolution HAR skett, och sker as we speak. Det är fakta. Evolutionsteorin är förmodligen den mest välunderbyggda teorin vi människor lyckats skapa. Det finns mycket mer stöd för evolutionsteorin än t.ex cell-teorin, planet-teorin eller gravitationsteorin.
Citera
2014-05-03, 00:15
Medlem
Lothbroks avatar
Vad är egentligen meningen med den här tråden? Gud är från början ett påhitt, nått för folk att tro och hoppas på. Hur ska man nånsin kunna bevisa en tro? Det är inte ens möjligt.
Citera
2014-05-03, 00:41
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Vad är egentligen meningen med den här tråden? Gud är från början ett påhitt, nått för folk att tro och hoppas på. Hur ska man nånsin kunna bevisa en tro? Det är inte ens möjligt.

Det som är intressant är att TS frågar efter det starkaste belägget för Guds existens - som om det fanns belägg - vilket det inte gör.

Det är till att börja med omöjligt att kontrollera om något icke materiellt, som existerar utanför tid och rum, existerar. Det enda som finns att tillgå som belägg för någon form av gud är personliga upplevelser och påstådda historiska händelser.

Vilket är anledningen till att jag inte har deltagit i denna diskussion: varför överhuvudtaget diskutera om det finns belägg för något som det inte går att ge belägg för?
Citera
2014-05-03, 01:26
Medlem
Eftersom man inte får några bevis så skulle ja vilja ställa en följdfråga istället.

Ni som är troende, säger att gud inte syns, men att gud existerar ändå. Men hur vet ni det?
Citera
2014-05-03, 01:51
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Snarare har man upptäckt att de vinkelmätningar som gjorts från jorden stämmer bra in med att planeterna rör sig i ellipsbanor kring solen. Men jag släpper denna diskussion nu för det verkar för svårt för vissa att förstå skillnaden mellan verkligheten och en adekvat teori. Jag har överskattat vissa.

Hur trodde du att vetenskapliga observationer görs?
Citera
2014-05-03, 02:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du gör argumentationsfel. För att testa något måste DU utöva påverkan. Att du inte kan påverka Gud betyder inte att Gud inte kan påverka dig.
Det räcker med observation i de områden han sägs agera. Om han inte agerar, vad är han då bra för?
Om han kan påverka mig så hade det räckt. Varför har vi aldrig observerat någon oförklarlig eller övernaturlig påverkan? Om vi inte gör det, hur vet vi om vi blir påverkade och om vi inte vet om det, hur vet vi att han finns?

Citat:
Jag säger inte så mycket om argumentationsfel och bristande kunskaper (om den egna världsbilden!), men den aggressiva och nedlåtande tonen är diskvalificerande i mina ögon.
Jag tycker inte du ska kasta sten i glashus...
Utöver det, aggressionen du ser är bara en projicering av din egen osäkerhet, inget annat. På sin höjd har jag blivit frustrerad på det här forumet, men inte i den här tråden, ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in