2014-05-02, 13:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Bör vi istället för att tro på en flyktig skapare tro på människorna som skrev dessa goda budskap då vi t.om har bevis på att de existerat?

EDIT: Jösses,du är ju inte ens kristen när du inte tror att Bibeln är Guds ord...
Har jag någonsin påstått att jag är kristen? Ni är petnoga med andras påståenden men har ingen koll på era egna.
Citera
2014-05-02, 13:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vill komma till att du och LaurentiusLucidor inte kan bevisa att jorden cirklar kring solen. Vad man kan bevisa är att den gör det i en mycket rimlig modell: mekaniken.

Att visa Guds existens låter sig inte göras vetenskapligt annat än i någon vetenskaplig modell.

Ni kan ingenting annat och vill ingenting annat än att förstöra diskussioner i religionstrådarna.

Ditt argument är att Gud inte låter sig bevisas, att han är ofalsiferbar.
Så hur kan man då börja tro på honom om man inte har något som helst att basera denna tro på?
Hörsägen? Myt? Vad baserar man en tro på om han inte går att detekteras, bevisas eller har någon sorts konkret egenskap man kan upptäcka?
Citera
2014-05-02, 13:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ditt argument är att Gud inte låter sig bevisas, att han är ofalsiferbar.
Så hur kan man då börja tro på honom om man inte har något som helst att basera denna tro på?
Hörsägen? Myt? Vad baserar man en tro på om han inte går att detekteras, bevisas eller har någon sorts konkret egenskap man kan upptäcka?
Vad jag har försökt förklara för förståndsovilliga här är att vetenskapliga bevis inte är så relevanta som vissa tror. Alla påståenden om vad som rör sig runt vad är också ofalsifierbara. Du kan bara bevisa att jorden kretsar runt solen i en modell och knappt ens där (egentligeen krävs en teori med absoluta rörelser).

Men folk föreställer sig nuförtiden att jorden kretsar runt solen, därför att vetenskapsmän utgår ifrån att masscentrum för ett system av massor som inte utsätts för påverkan utifrån, rör sig rätlinjigt med konstant hastighet.
Citera
2014-05-02, 17:44
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Har jag någonsin påstått att jag är kristen? Ni är petnoga med andras påståenden men har ingen koll på era egna.

Det känns lite som att "gå över ån för att hämta vatten" att diskutera med någon som har en egen hemsnickrad religion som förkastar något så basalt som att Bibelns texter är Guds ord.

Vad tjänar ditt prat om att Jorden inte kretsar kring Solen när du ändå förkastat Bibelns geocentriska världsbild?

Jag skulle inte vilja säga att jag varit petnoga med dina påståenden. Att som du,påstå att en geocentrisk världssyn är likställd med rotation runt ett masscentrum som befinner sig inom Solens volym tycker jag visar på ett visst överseende från min sida.

Att Jorden kretsar runt Solen är ett obestridbart faktum. Voyager 2 kan t.om fotografera Jorden från solsystemets rand.

Kan du ge mig en enda anledning till varför någon ska fråga just dig om Jesus?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2014-05-02 kl. 17:53.
Citera
2014-05-02, 18:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det känns lite som att "gå över ån för att hämta vatten" att diskutera med någon som har en egen hemsnickrad religion som förkastar något så basalt som att Bibelns texter är Guds ord.

Vad tjänar ditt prat om att Jorden inte kretsar kring Solen när du ändå förkastat Bibelns geocentriska världsbild?

Jag skulle inte vilja säga att jag varit petnoga med dina påståenden. Att som du,påstå att en geocentrisk världssyn är likställd med rotation runt ett masscentrum som befinner sig inom Solens volym tycker jag visar på ett visst överseende från min sida.

Att Jorden kretsar runt Solen är ett obestridbart faktum. Voyager 2 kan t.om fotografera Jorden från solsystemets rand.

Kan du ge mig en enda anledning till varför någon ska fråga just dig om Jesus?
Kanske för att de läst vad du skrivit och tittat på din avatar?

Jag inser att jag kastar pärlor för svin.
Citera
2014-05-02, 18:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du får lov att definiera denna skapare. Är han/hon allsmäktig? Allvetande?

"Generell skapare" säger inte mycket alls. En skapare av vad? Kinesiska leksaker?

Det beror såklart på dess egenskaper. Vissa(t.ex du) tilldelar skapare(Även "generella" sådana") omni-egenskaper som resulterar i en mängd motsägelser. Kan en logisk motsägelse existera som något annat än en abstraktion, en tanke? Finns det fyrkantiga trianglar? Ljus med massa? Osv.

Sannolikheten för att en sådan skapare existerar är antingen 0 eller okänd.

Om du inte applicerar omni-egenskaper eller andra egenskaper som för med sig logiska motsägelser, har jag ingen aning om sannolikheten. Är det t.ex möjligt för något att bryta mot t.ex energiprincipen?
Jag vet inte hur skaparen definieras eller vad han har för egenskaper förutom att han är skaparen av universum. Sannolikheten bör vara större än 0 att en sådan existerar, eftersom vi inte vet om en sådan existerar, eller hur?

Citat:
Du tror bevisligen på en just en sådan gud. Gud i bibeln mördar, beordrar folkmord, och gör en hel del annat mysigt.
Nä, jag tror inte på en sådan gud. Jag tror på en god Gud. Du kan väl studera hur Jesus var till att börja med så förstår du hur Gud var. Jesus var god och då bör Gud vara god, är logiken.

Citat:
Härligt för dig. Men hävda då inte att du tror på guden från bibeln. Den gud du letar efter är DFSM.
Nä, jag tror inte på GT guden eller DFSM, men jag tror på den kärleksfulla Guden som har skapat universum och allt annat.
Citera
2014-05-02, 18:44
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Kanske för att de läst vad du skrivit och tittat på din avatar?

Jag inser att jag kastar pärlor för svin.

Så otroligt barnsligt skrivet! Det är nästan lite sött. Kraschade din hemsnickrade religion nu när ingen brydde sig? Lugn,du kommer nog på nåt nytt att leka med imorgon ska du se.
Citera
2014-05-02, 18:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Mekaniken är en bra teori och likaså geometrin. Många förväxlar vetenskapliga teorier med verkligheten och kommer antagligen aldrig att förstå varför det är olämpligt. Självklart kan ingen se Gud i en teori.

Förutsättningen att man ska kunna se tecken på Gud är att man är lite intresserad och lite sökande och lite ärlig. Anti-teister som bara är intresserade av att förlöjliga argument och vinna billiga poänger kommer aldrig att se något rimligt skäl till Gud. Särskilt inte i teorier som de inte ens förstår!
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-02 kl. 19:03.
Citera
2014-05-02, 18:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Så du är med på att bananerna är mänskliga skapelser, men har inte sett något som tyder på att tomaterna är det? Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara otroligt att människan odlat tomater och valt ut de de gillade bäst, men du kan väl börja här.
Nä, jag tror varken att bananerna eller tomaterna är mänskliga skapelser. Jag tror snarare att det är Guds skapelser. Jag tror faktiskt inte att slumpmässiga mutationer kan skapa något sådant, eftersom ingen har demonstrerat hur detta skulle isf ha gått till.
Citera
2014-05-02, 19:03
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Kan du vara lite mer specifik? Syftar du på rörelsemängdens bevarande eller vad?

Man har observerat att jorden och övriga sju planeter rör sig i elliptiska omloppsbanor runt sina med solen gemensamma masscentra. Jag förstår inte riktigt frågan. Du ville ha en källa, kolla i Principia.
Citera
2014-05-02, 19:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Man har observerat att jorden och övriga sju planeter rör sig i elliptiska omloppsbanor runt sina med solen gemensamma masscentra. Jag förstår inte riktigt frågan. Du ville ha en källa, kolla i Principia.
Snarare har man upptäckt att de vinkelmätningar som gjorts från jorden stämmer bra in med att planeterna rör sig i ellipsbanor kring solen. Men jag släpper denna diskussion nu för det verkar för svårt för vissa att förstå skillnaden mellan verkligheten och en adekvat teori. Jag har överskattat vissa.
Citera
2014-05-02, 20:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nä, jag tror varken att bananerna eller tomaterna är mänskliga skapelser. Jag tror snarare att det är Guds skapelser. Jag tror faktiskt inte att slumpmässiga mutationer kan skapa något sådant, eftersom ingen har demonstrerat hur detta skulle isf ha gått till.

http://dokmaidogma.files.wordpress.com/2012/03/musa-forest-banana-72.jpg
Så ser "Guds" banan ut.
Människans banan är ganska annorlunda. Bananerna du får från affären kan inte ens fortplanta sig naturligt längre.
Om du sedan tittar på alla olika hundraser vi tvingat fram genom selektiv avling så inser du ju att stora förändringar kan ske.
Samma föränderingar över hundratals miljoner år genom geografiska områden, miljö och nicher kan göra rätt stora skillnader. Slumpmässiga mutationer är bara del av mekaniken. Det viktigaste är nog selektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in