2014-05-02, 20:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Relativt stort bör du mena då om motståndet i Donetsk och Luhansk var obefintligt.
Jorå, jag menar att motsåndet i Odessa är stort relativt Lugansk och Donetsk. Twittraren skriver om passiv polis men jag tror ändå inte att separatisterna kan ta och ockupera byggnader etc i Odessa på samma sätt som de gjort i Donetsk och Lugansk. Men det är eventuellt inte syftet - syftet kanske bara är att skapa instabilitet. Vad man kan uppnå med det är för mig oklart. Kanske de proryska resonerar att presidentvalets legitimitet kommer minska om det är oroligt på så många platser som möjligt.

Reuters har rapporterat att tre blivit skjutna till döds. Jag undrar vem som skjutit vem.
Senast redigerad av Madagascar 2014-05-02 kl. 20:18.
2014-05-02, 20:17
Medlem
wikarss avatar
Ryktas om att det finns ett 20-tal kroppar i byggnaden som brann.
2014-05-02, 20:18
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
1. För att Yanukovych var kriminell. Han valdes legitimt men ägnade sig åt illegitima saker och avsattes med rätta, då politik är en förtroendebransch (Yanukovych förlorade även parlamentets förtroende, samma folkvalda parlament som funnits innan hela konflikten startade). Bara en ryss/rysskramare kan försvara hans skoningslösa plundrande av landets tillgångar (läs de "fredliga ryska demonstranterna" i Ukraina).

2. Det är ett demokratiskt val som planerats länge och som också kommer att ha 1000 valobservatörer, bland annat från Sverige. Raka motsatsen till Krim.
Om presidenten är kriminell fanns det i Ukrainas dåvarande konstitution klart beskrivit hur man ska gå till väga för att avsätta honom, men man följde inte detta och då blir det en statskupp.
2014-05-02, 20:19
Bannlyst
Ryssland bad FN att lösa krisen, så man har inget med kaoset att göra.
Tror inte ens Ryssland skulle få stopp på det , dels har motståndsmän varit emot junta och för mer självständighet, det är väldigt få även bland extrema som vill ansluta sig till Ryssland.

Nu är det folket som säger vad dom tycker, så enkelt är det.
2014-05-02, 20:25
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikars
Ryktas om att det finns ett 20-tal kroppar i byggnaden som brann.
Citat:
The “football fans” attacking anti-government activists in Odessa then set the local House of Trade Unions building on fire. The radicals stormed and torched the building after learning that some anti-Maidan activists had barricaded themselves inside it.
Låter precis som fotbollshuliganer
http://rt.com/news/156424-odessa-ukraine-clash-autonomy/
Citat:
Photos posted on Twitter showed people hanging out of windows and sitting on windowsills of several floors, possibly preparing to jump. Reports claim that those who jumped and survived were surrounded and beaten by football ultras and the Right Sector.
2014-05-02, 20:36
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jorå, jag menar att motsåndet i Odessa är stort relativt Lugansk och Donetsk. Twittraren skriver om passiv polis men jag tror ändå inte att separatisterna kan ta och ockupera byggnader etc i Odessa på samma sätt som de gjort i Donetsk och Lugansk. Men det är eventuellt inte syftet - syftet kanske bara är att skapa instabilitet. Vad man kan uppnå med det är för mig oklart. Kanske de proryska resonerar att presidentvalets legitimitet kommer minska om det är oroligt på så många platser som möjligt.

Reuters har rapporterat att tre blivit skjutna. Jag undrar vem som skjutit vem.
Fundera på den av mig fetlagda meningen.

Jag skrev förut att jag upplevde dig sansad och förnuftig, men nu börjar jag tveka. Förstår du inte att det är omöjligt att centralstyra människor och än mindre människomassor? Det finns ingen som kan bestämma att i Donetsk skall människorna ockupera byggnader medan i Odessa skall det bara skapas instabilitet. Det finns ingen marionettmästare på det sättet. Varken på Maidan eller nu i Donetsk, Luhansk eller Odessa.
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-05-02 kl. 20:41.
2014-05-02, 20:39
Bannlyst
Riktigt skrämmande. Om uppgifterna om att så många dog i bränder stämmer, hoppas, att det inte blir en blodigt hämnd. Finns ju extremister på båda sidorna

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Fundera på den av mig fetlagda meningen.

Jag skrev förut att jag upplevde dig sansad och förnuftig, men nu börjar jag tveka. Förstår du inte att det är omöjligt att centralstyra människor och än mindre människomassor? Det finns ingen som kan bestämma att i Donetsk skall människorna ockupera byggnader medan i Odessa skall det bara skapas instabilitet. Det finns ingen marionettmästare på det sättet. Varken på Maidan eller nu i Donetsk, Luhansk eller Odessa.
Glöm inte att Putler är allsmäktig! Med tanka på att Putler har runt 1 000 000 FSB agenter på plats i Ukraina, skulle det vara ganska lätt att genomföra det.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-05-02 kl. 20:44.
2014-05-02, 20:40
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Last week, local police chief, Petr Lutsuk, demanded the expulsion of recently-arrived radicals from the city.

"A large number of people had gathered in Kiev, and it was decided to send these groups to Odessa. We do not need them. They came and created a volatile situation," he said.

Högre Sektorn kom alltså från Kiev till Odessa och skapade bråk med massor med dödsoffer. På uppdrag av kuppregeringen?
2014-05-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf

Högre Sektorn kom alltså från Kiev till Odessa och skapade bråk med massor med dödsoffer. På uppdrag av kuppregeringen?

Inte enligt vår utrikesminister.
Citat:
Pro-Russian thugs getting active and violent in Odessa as well. Unfortunately not unexpected. But Odessa is a city open to all of Europe.
2014-05-02, 20:51
Medlem
wikarss avatar
32 Döda i branden rapporterar reuters. Och minst 5 döda tidigare i kväll.
http://www.reuters.com/news/world
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Inte enligt vår utrikesminister.

Carl Bildt blir stolligare för var dag, helt sjukt att han får lov att representera svenska folket. Just nu är han som en stor bäbis.
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Riktigt skrämmande. Om uppgifterna om att så många dog i bränder stämmer, hoppas, att det inte blir en blodigt hämnd. Finns ju extremister på båda sidorna.
Det var denna katastrof Ryssland ville förhindra på Krim med sina små gröna män. Nu är det på väg att hända i hela Ukraina med endast Ryssland som försöker att få säkerhetsrådet att ta reson. En sådan här situation kan eskalera hur fort som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in