2014-05-02, 19:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kan int sitta och säga att jag har fel när allt handlar om vad som är en rimlig definition av orden passera och sammanträffande. Du får ha din tolkning om du vill och tro att den i nån objektiv mening skulle vara mer rimlig än min. Händelserna kan inte ha någon direkt koppling till varandra och kan då per definition inte vara ett sammanträffande.

Sen ska du inte komma och prata om att inte besvara frågor. Få i tråden om nån vägrar komma med raka svar så ofta som du. Även i denna dispyt.
Om bilen gick Lulevägen, passerade taxin på bara en kms avstånd.

Om taxin körde en avstickare på Flottiljvägen fram till Kompanivägen, för att sedan ta Sävastvägen stämmer km-antalet med kvittot, och samband kan inte uteslutas. Det är inte bara AN som kan ta fel på en timme. http://goo.gl/maps/tK32G

Fortfarande kan du inte medge att du har fel utan måste byta ämne.
Citera
2014-05-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och jag är tämligen övertygad om att det gjorde man inte, eftersom inget talade för att en till taxi hade gått till adressen. Den aktuelle taxichauffören, som körde hem den som förmodas vara MB, förhördes 2,5 månader efter försvinnandet, och blev inte ens tillfrågad om MB hade sällskap.

Vad bra Q, då är vi överens att det var endast en taxiresa till bostaden i sävast och då är det sannolikt att paret åkte i samma taxi och det finns ingen fler resa. Det skulle då tyda på att damen ifråga har helt enkelt inte haft 100 koll på den tid de kom hem. Det är precis vad jag tror, hon har dribblat med tider för hon lade ej exakt tid på minnet.

Att chauffören blir förhörd så lång tid efteråt tror jag man kan hänföra till försvaret, man från försvarets sida ville peka mot en annan möjlig GM och FU utredde tränaren för att påvisa att det finns ingen annan möjlig GM i en kommande rättegång, rätt GM hade de ju redan bakom lås o bom vilket TR och HR bekräftade senare.

Paret förhördes var för sig upplysningsvis 2013-08-15 sannolikt med anledningen av försvarets tes om annan möjlig GM. Inget av förhören gav något nytt under solen utan de vidhöll sina tidigare utsagor i förhör.
Citera
2014-05-02, 19:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad bra Q, då är vi överens att det var endast en taxiresa till bostaden i sävast och då är det sannolikt att paret åkte i samma taxi och det finns ingen fler resa. Det skulle då tyda på att damen ifråga har helt enkelt inte haft 100 koll på den tid de kom hem. Det är precis vad jag tror, hon har dribblat med tider för hon lade ej exakt tid på minnet.

Att chauffören blir förhörd så lång tid efteråt tror jag man kan hänföra till försvaret, man från försvarets sida ville peka mot en annan möjlig GM och FU utredde tränaren för att påvisa att det finns ingen annan möjlig GM i en kommande rättegång, rätt GM hade de ju redan bakom lås o bom vilket TR och HR bekräftade senare.

Paret förhördes var för sig upplysningsvis 2013-08-15 sannolikt med anledningen av försvarets tes om annan möjlig GM. Inget av förhören gav något nytt under solen utan de vidhöll sina tidigare utsagor i förhör.
Vi är inte alls överens om att det bara var en taxiresa till bostaden, och vi har bara parets ord på att AN öht kom hem under natten.
Citera
2014-05-02, 19:59
Medlem
Bidrar med några iakttagelser ur FUP:

s.917 Det tar drygt en timme för MB mobil att koppla upp sig mot sävastmasten efter att ha lämnat stan ( 4 maj kl 20:23:45, inne i stan - - 21:41:23, i sävast),

s.942 VB andel av mobiltrafik med MB är 5 % den 5 maj,

s.937 MB mobil kopplar upp sig mot masten i Buddbyn

MB åker till Kalix den 6 maj

Frågor:
- Hur nyttjade MB tiden mellan 20:38 och 21:41?
- Hur är det möjligt att andelen mobiltrafik mellan VB om MB är 5 % den 5 maj? (eller har jag misstolkat tabellen, skrivningen på sidan?)
- Vad gjorde MB i området mot Buddbyn den 6 maj och när?
- Tog MB vägen förbi flarken den 6 maj på väg till Kalix? om ja, vilken tid?
- Finns det fler sammanträffanden i FUP där det inträffar märkliga saker som exempelvis tidpunkt för vistelse på ICA och hemfärd med taxin den 4 maj?

Är inte ute efter MB, men anser att det är lika viktigt att fria som fälla mgm och gm. Därför är det viktigt att pröva alla möjligheter, utesluta eller gå vidare med idéer, se vart de leder för att slutligen helt avföra möjliga kandidater till mord, eller medverkan till mord, dråp, eller kalla det vad ni vill. Är inte nöjd med domen, det borde ha varit mord och minst 18 år.
Citera
2014-05-02, 20:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Läs nu noga vad du skrev.

highfive skrev att MB passerar med taxi när VB:s mobil växlar. Det kallade du trådsanning. Men det är en sanning. Tänker du envisas med att byta ämne istället för att medge att du hade fel?
VB:s mobil växlar nät från 3G till 2G kl. 20:32 - och då sitter hon och KJ och ser på Family guy. Detta har intygats av KJ minst ett dussintal gånger. Tycker tråden ska börja lyssna till den fromme särlingen som har lika svårt att ljuga som han har att använda kniv och gaffel:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1524ff
Då Family guy var slut, ungefär vid 21:00, så skulle V åka hem.
/…/
K berättar att han har kompletterande information om lördagen då han och V skildes åt vid 21-tiden.
K minns nu att innan V lämnade bostaden fick hon en ICA-kasse att bära sina skolböcker i samt att V berättat att hon skulle i väg någonstans på söndagen.
/../
Pup
/…/
V gick sedan vid 21-tiden och K fick en kram.
/…/
[Osv.]
Citat:
Ursprungligen postat av TR
Å: Har du någon egentlig uppfattning om vilken tid hon lämnade?
KJ: Nä, inte exakt. Men alltså efter Family guy… nångång.
Å: Och då sa du igår efter första avsnittet.
KJ: Efter första avsnittet så sa hon att hon ska börja gå snart.*
Å: Ja, såg hon det andra avsnittet också?
KJ: Ja.
Å: Jaha. Ok, och när slutade det andra då?
KJ: Det andra slutade typ fem, tio i nio…
Å: Mm.
KJ: …brukar det sluta.
Å: Det är två avsnitt på varandra, då?
KJ: Ja.
*20:00 Family guy
20:30 Family guy
21:00 Charlies änglar
http://www.tv.nu/arkiv/2013-05-04
Citera
2014-05-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vem klyver hår och ord här egentligen ?

Så du menar att du inte har svarat ? Tack, då vet vi.

Tråkigt att du inte bara erkänner att du har fel, personligen tycker jag det visar på kurage och rakrygg när folk gör det.

Nu är det inte så att "MrFold" har fel i sak utan det är ett ordklyveri och hur man uppfattar en skrift eller kanske post i tråden är bättre att kalla det.
"MrFold" har rätt men du och några till vill kanske inte ta till er både fakta och det absolut mest sannolika. "MrFold" har inte försökt skapa en trådsanning för det behöver hen inte för det hen uttrycker gällande den omtalade taxiresan är så nära sanningen man kan komma utan att själv åkt med i taxin på denna resa.

Taxin har inte passerat bodsvedjan och det område där telefonen gick ner från 3G till 2G och upp igen några minuter senare. Det fattar du säkert om du tar till dig direkt fakta och vad som är sannolikt och inte sannolikt i fallet.
Citera
2014-05-02, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
VB:s mobil växlar nät från 3G till 2G kl. 20:32 - och då sitter hon och KJ och ser på Family guy. Detta har intygats av KJ minst ett dussintal gånger. Tycker tråden ska börja lyssna till den fromme särlingen som har lika svårt att ljuga som han har att använda kniv och gaffel:
*20:00 Family guy
20:30 Family guy
21:00 Charlies änglar
http://www.tv.nu/arkiv/2013-05-04
Den fromme särlingen kan, liksom alla andra, missta sig. Före Family Guy gick Simpsons, ett snarlikt program.
Citera
2014-05-02, 20:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu är det inte så att "MrFold" har fel i sak utan det är ett ordklyveri och hur man uppfattar en skrift eller kanske post i tråden är bättre att kalla det.
"MrFold" har rätt men du och några till vill kanske inte ta till er både fakta och det absolut mest sannolika. "MrFold" har inte försökt skapa en trådsanning för det behöver hen inte för det hen uttrycker gällande den omtalade taxiresan är så nära sanningen man kan komma utan att själv åkt med i taxin på denna resa.

Taxin har inte passerat bodsvedjan och det område där telefonen gick ner från 3G till 2G och upp igen några minuter senare. Det fattar du säkert om du tar till dig direkt fakta och vad som är sannolikt och inte sannolikt i fallet.
Taxin passerade en km från KJ:s bostad. MrFold försökte jämföra med att passera en plats 100 mil därifrån. Det är bara löjligt. Läs gärna här också. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-05-02, 20:22
Medlem
Citat:
Vi är inte alls överens om att det bara var en taxiresa till bostaden, och vi har bara parets ord på att AN öht kom hem under natten.

Ditt svar är inte förvånande för varför skulle "tjalletvärvigg" vara överens med någon om vad som är mest sannolikt och dessutom skett.

Du skriver själv i din svarspost......

"Och jag är tämligen övertygad om att det gjorde man inte, eftersom inget talade för att en till taxi hade gått till adressen

Jaha.. hur skall man tolka det, att du liksom jag m.fl. korrekt anser att paret åkte hem i samma taxi och landade 20.39 i sävast via väg 97 och inget annat. Du skriver ju det i klartext att det var inte "en till taxi", då tolkar jag det som att vi är överens i den sakfrågan.
Citera
2014-05-02, 20:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2

s.917 Det tar drygt en timme för MB mobil att koppla upp sig mot sävastmasten efter att ha lämnat stan ( 4 maj kl 20:23:45, inne i stan - - 21:41:23, i sävast),

Frågor:
- Hur är det möjligt att andelen mobiltrafik mellan VB om MB är 5 % den 5 maj? (eller har jag misstolkat tabellen, skrivningen på sidan?)
- Finns det fler sammanträffanden i FUP där det inträffar märkliga saker som exempelvis tidpunkt för vistelse på ICA och hemfärd med taxin den 4 maj?

Är inte ute efter MB, men anser att det är lika viktigt att fria som fälla mgm och gm. Därför är det viktigt att pröva alla möjligheter, utesluta eller gå vidare med idéer, se vart de leder för att slutligen helt avföra möjliga kandidater till mord, eller medverkan till mord, dråp, eller kalla det vad ni vill. Är inte nöjd med domen, det borde ha varit mord och minst 18 år.

Kommenterar det fetlagda:
MB har en bror boende i Buddbyn. Jag tror hans uppkoppling mot masten 6 maj är punkt 8 på kartan och bör alltså varit senare på kvällen efter arbetsdag i Kalix. Samma kväll 6 maj kopplar KJ upp sig mot en annan mast inte långt ifrån Buddbyn, fast då omkring 18.30-snåret, om jag inte minns fel. Varför var han där?
Vart vill jag komma med detta? Ingen aning, men har lite svårt att släppa att båda varit i området samma kväll. Har inte info om vad KJ gjorde där och inte MB heller, men hittade själv MB:s bror.

En slipad kanalje kan stänga av/lägga ifrån sig mobilen i Buddbyn, för att kolla in en kuf och kanske mixtra med grejer..för att vara konspiratorisk.
Polisen har väl inte frågat MB vad han gjorde där, utan tänker som jag, att han hälsar på brorsan. KJ var iaf först i området av dem två.
Citera
2014-05-02, 20:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ditt svar är inte förvånande för varför skulle "tjalletvärvigg" vara överens med någon om vad som är mest sannolikt och dessutom skett.

Du skriver själv i din svarspost......

"Och jag är tämligen övertygad om att det gjorde man inte, eftersom inget talade för att en till taxi hade gått till adressen

Jaha.. hur skall man tolka det, att du liksom jag m.fl. korrekt anser att paret åkte hem i samma taxi och landade 20.39 i sävast via väg 97 och inget annat. Du skriver ju det i klartext att det var inte "en till taxi", då tolkar jag det som att vi är överens i den sakfrågan.
Vi kan gärna undvika öknamn och liknande påhopp och hålla diskussionen på en hövlig nivå.

Jag skrev inte i klartext att det inte var en till taxi, jag skrev att inget talade för en till taxi, men inget talade emot det heller. Ur polisens synvinkel fanns det ingen anledning att utreda om en till taxi hade gått dit.
Citera
2014-05-02, 20:34
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2

Frågor:

Fetat:
MB verkar inte vara typen som lever utan sin mobil precis. Inte heller tror jag att han stänger av den när den laddas t ex. Det måste vara en medveten handling av MB själv, för tänk så många ggr han kunde stängt av den när VB sms-bombade honom, men inte gjorde.
Vad händer denna dryga timme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in