2014-05-02, 18:57
Medlem
FramAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Hur vet du att dom inte gjort det?
Om de försöker ringa och fråga så kommer polisen inte vilja svara på tel. Sluta tro att du vet allt som händer.

Kom in i matchen och läs tråden innan du försöker vara dryg. Det var sign "LorenaSanches", som har varit i kontakt med föräldrarna, som skrev att "De har väntat hela dagen på att bli kontaktade". OK?
Citera
2014-05-02, 18:59
Moderator
blomvattnares avatar
Nu tycks det vara klart att föräldrarna har fått veta.

Citat:
Den åttaåriga flickan dog i onsdags.
Först i dag, två dagar efter det misstänkta mordet, fick hennes föräldrar dödsbudet.
– Jag fick precis beskedet att hennes föräldrar är underrättade av lokala polismyndigheten där de bor, säger polisens presstalesperson Lotta Hansson.

Citat:
Sedan det blev känt att flickan har bragts om livet har polisen försökt att underrätta föräldrarna. Men först på fredagseftermiddagen nådde dödsbudet fram.
– Sådana här besked lämnas aldrig per telefon. Nu under eftermiddagen har den lokala polisen underrättat föräldrarna, säger Lotta Hansson.

....................

Hur mycket ansvar ska egentligen läggas på socialsekreteraren som underlät att agera? Det är ju lätt att i efterhand säga att arbetsbelastningen var hög, men här har de ju faktiskt sagt till långt innan.

Citat:
Enligt Sveriges Radio Blekinge har socialtjänsten i Karlskrona slagit larm om att arbetsbelastningen är alldeles för hård.
I bokslutet för 2013 skriver förvaltningen att handläggarna inte hinner göra förhandsbedömningar och utredningar inom de lagstadgade tiderna.
– Nej, vi hinner inte med. Vi hann med det stundtals förra året, kanske halva året, säger Anette Hansson, chef för utredningsgruppen, till P4 Blekinge.
Trots nödropet i årsredovisningen har Karlskrona kommun inte tagit fram någon åtgärdsplan för socialförvaltningen. Först efter flickans död har kommunen tillsatt en utredning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18815672.ab
Citera
2014-05-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramAxel
Kom in i matchen och läs tråden innan du försöker vara dryg. Det var sign "LorenaSanches", som har varit i kontakt med föräldrarna, som skrev att "De har väntat hela dagen på att bli kontaktade". OK?

Betyder ju inte att de inte har försökt själva dock.
Citera
2014-05-02, 19:02
Medlem
retepm.s avatar
Var hon adopterad annars eller är det ziggisar i farten de bor ju förstås inte i lägenhet.

Såg att det var araber vem kunde anat.
Senast redigerad av retepm. 2014-05-02 kl. 19:05.
Citera
2014-05-02, 19:03
Medlem
FramAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sery

Lägg ner! Jag har då aldrig hört talas om någon som har försökt nå den svenska polisen och INTE lyckats! Jag sitter just nu i Spanien och lovar att jag kan komma i kontakt med rätt person inom den svenska polisen i ett sådant här ärende inom tio minuter om jag var föräldern.
Citera
2014-05-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fast GM är väl oxå palestinier...angående att palestinier aldrig gör illa ungar....

Jag säger inte aldrig, självklart finns det undantag.
Men förutom att barn ses som livets allt i Palestina är de också skyddade av kollektivet på ett sätt som kan vara rätt svårt att förklara. Finns en social kontroll som gör att en viss typ av brott är mycket sällsynta.

Och med tanke på vad man gör med dem som skulle våga begå övergrepp mot ett barn för att inte tala om att mörda så har GM allt att frukta från sina landsmän.
Citera
2014-05-02, 19:06
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
De har ju försökt ringa sin dotter flera gånger och sin släkting, de har inte varit aktiva på Facebook sedan lunchtid och jag tror nog de gjort allt i sin makt för att få reda på vad som hänt under den tiden.
Och mamman är visst vän med dottern på FB, den som nu sa att hon inte är det har fel.

Edit. Och FramAxel, även om de försökt ringa polisen hela dagen skulle de ändå inte fått veta något då det skulle berättas personligen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Du reder ut begreppen till fel person. Jag försökte göra mig förstådd genom att kommunicera med dennes egna ord, vilket inte heller hjälpte. Vi säger så här - om paret är ett utrett familjehem, så saknas det dokumentation.
1. För det första har du rätt. Jag borde begripit att du kan det här. Du är alltid påläst!
2. För det andra har du också rätt - och jag fel. Jag menade naturligtvis familjehem, inte HVB-hem som jag skrev. Får ge mig själv en sådan:
3. Någon (exempelvis Minimoi) som vet om man måste ha en familjehemsplacering på ett ensamkommande barn, eller om det räcker att barnet bor hos den särskilde vårdnadshavaren? Blir väl inga stålar för flickan om de inte är familjehem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men vad har länken för relevans för detta mord?
Det var du som skrev att de skickade iväg sin dotter på grund av svält, eller?
Citera
2014-05-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramAxel
Lägg ner! Jag har då aldrig hört talas om någon som har försökt nå den svenska polisen och INTE lyckats! Jag sitter just nu i Spanien och lovar att jag kan komma i kontakt med rätt person inom den svenska polisen i ett sådant här ärende inom tio minuter om jag var föräldern.

Som sagt, finns inget som säger att de har möjlighet att ringa till Sverige. Vi vet ju inget om deras liv, var de bor, HUR de bor, vad de har pengar till och inte. Visst, de har FB, men de kan lika gärna ha ett knackigt modem och inget annat för att hålla kontakt med släkt och vänner.
Sen kan man väl FÖRSÖKA utan att få svar? Som polisen sagt så ger de inte dödsbud via telefon.
Citera
2014-05-02, 19:09
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det var du som skrev att de skickade iväg sin dotter på grund av svält, eller?

Så du tror inte att man kan svälta bara för att det finns restauranger i området eller har jag missuppfattat något?
Citera
2014-05-02, 19:09
Bannlyst
Citat:
"Jättemånga ord borttagna"
Så tänker jag tills jag vet annat. Men det är jag det.

Mycket önsketänkande och drömmar från din sida som motvikt till att jag undrar hur man lämnar iväg en 8 årig dotter (var yngre när hon kom hit) vind för våg och inte höll kontakten med henne för att sen nu då "tänker på henne hela tiden"
Om de ville ifrån krigen så åker man med hela familjen och skickar inte iväg en lite unge själv, om de stannat så innebär de att det är okey att leva där de bor...
Men som många nämner så kan hon vara ett ankarbarn (ensamkommande) som de sen vill "besöka" när hon ramlat in i det Svenska systemet och då kan hela familjen bli försörjda.

Det låter mer trovärdigt i mina öron än att de skicka en lite tös halvvägs runt jorden till tryggheten. Tryggheten finns det väl på närmare håll och då lättare att hålla kontakten med henne eller???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in