2014-05-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är fullständigt omöjligt att en 8 årig flicka från Palestina kan vara ett ensamkommande flyktingbarn. Det går inte. Minsta kunskap om familjestrukturerna i Palestina inkl. Gaza gör att det faller på sin egen orimlighet. Vilket migrationsmyndigheterna måste veta det är för helvete ingen ny konflikt!

Det här fallet får mig att gråta blod. Stackars, stackars lilla tjejen så plågad innan de hade ihjäl henne. Fy fan finns inte ord!

Hon hade klarat sig i Palestina. Till skillnad från vad många tror är Palestina ett barnälskande land. Ungarna är faktiskt många gånger mer skyddade än i Sverige från allvarligt familjevåld. Inget kan pågå bakom stängda dörrar och alla vet allt om alla och far någon unge illa så finns det horder av släktingar och grannar som tar sig an henne. Där är ingen rädd för att lägga sig i och även om synen på barnuppfostran skiljer sig betydligt från Sverige så ses grymhet mot barn som bestialiskt.
För enda gångs skull önskar jag att hela heders/hämndpaketet slår till med full kraft.
Häng de dj*vlarna högt!
(och det där var en metafor, nåja, och ingen uppmaning till brott)

Om uppgifterna stämmer att föräldrarna ansökt om återförening och de kommer från Palestina så är hon uppenbarligen ett ankarbarn. Problemet är ju att svenska systemet uppmuntrar till det. Lever man under odrägliga förhållanden i ex. Gaza så kan lösningen vara att skicka den minst behövda ungen som ensamkommande. De här barnen far ofta otroligt illa och förväntas dessutom ta ansvar för hela släktens fortsatta framtid.
Oberoende av var man står politiskt så är det här riktigt avancerat barnplågeri. Det finns äkta ensamkommande. Men inte småflickor från Palestina. Det är helt absurt.

Fy fan för GM och fy fan för alltihop.
Lilla tjejen. Som man önskar man kunde räddat dig.
Vila i frid flicka lilla.

Du sammanfattar problematiken i det här fallet mycket bra. Det största felet som har begåtts är inte att svenska myndigheter brustit i kontroll, utan att flickan befunnit sig i livsfara hos vuxna människor som ville henne illa, av rapporteringen att döma.
Citera
2014-05-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Du sammanfattar problematiken i det här fallet mycket bra. Det största felet som har begåtts är inte att svenska myndigheter brustit i kontroll, utan att flickan befunnit sig i livsfara hos vuxna människor som ville henne illa, av rapporteringen att döma.

Och du menar att det inte ligger i myndigheternas ansvar som har placerat flickan hos dessa människor att se till att hon blir väl omhändertagen???
Citera
2014-05-02, 15:09
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är fullständigt omöjligt att en 8 årig flicka från Palestina kan vara ett ensamkommande flyktingbarn. Det går inte. Minsta kunskap om familjestrukturerna i Palestina inkl. Gaza gör att det faller på sin egen orimlighet. Vilket migrationsmyndigheterna måste veta det är för helvete ingen ny konflikt!

Det här fallet får mig att gråta blod. Stackars, stackars lilla tjejen så plågad innan de hade ihjäl henne. Fy fan finns inte ord!

Hon hade klarat sig i Palestina. Till skillnad från vad många tror är Palestina ett barnälskande land. Ungarna är faktiskt många gånger mer skyddade än i Sverige från allvarligt familjevåld. Inget kan pågå bakom stängda dörrar och alla vet allt om alla och far någon unge illa så finns det horder av släktingar och grannar som tar sig an henne. Där är ingen rädd för att lägga sig i och även om synen på.....

Fy fan för GM och fy fan för alltihop.
Lilla tjejen. Som man önskar man kunde räddat dig.
Vila i frid flicka lilla.

Jag har funderat i samma banor. Hade hon varit hos sin mamma hade hon varit i livet idag. Det är väl det som är så horribelt, att vårt system tror sig rädda/hjälpa någon, men resultatet blev istället att hon hamnade i helvetet.
Jag såg i något av dokumenten att flickan medgivit att hon ville ha gärningsmannen som vårdnadshavare. Förstår en 8-åring en sådan fråga och vad det innebär på lång sikt?
Citera
2014-05-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxtyraxx
Och du menar att det inte ligger i myndigheternas ansvar som har placerat flickan hos dessa människor att se till att hon blir väl omhändertagen???

Självklart, och det har uppenbarligen brustit eftersom påskhögtiden gjorde att en anmälan blev liggande. Men som jag skrev så är det största felet att hon befunnit sig i falsk trygghet hos släktingar. De bär största skulden.
Citera
2014-05-02, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Nej, det var inget fosterhem. Har plöjt alla handlingar som finns.
Begreppet fosterhem försvann för ett antal år sedan. Eftersom det inte är de biologiska föräldrarna hon bott hos är det troligaste att familjen var ett så kallat HVB-hem (hem för vård och boende) åt flickan. Det är det som tidigare kallades fosterhem.
Citera
2014-05-02, 15:22
Medlem
StenFrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
den misstänkte palestinske människorättsadvokaten Rami Ash*ur har minst 2 twitterkonton också.
De verkar användas mest för att få igång konversation med vackra kvinnor! Senast med en svenska på valborg, ödesdagen...."HEHE" skriver han
https://twitter.com/OkAshour/status/461582025603158016
https://twitter.com/OkAshour/

o llite på https://twitter.com/rami19827
*=o

Jessica Schedwin.... "hehe"

Hon borde dömas för medhjälp till barnamord.
Senast redigerad av StenFrisk 2014-05-02 kl. 15:28.
Citera
2014-05-02, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Hahahha jag LOLar mig igenom hela dit inlägg. Du är ju dummare än va jag trodde. "Bevisar" med inlägg från FB, kallar du det autentisk källa? Din dummefan där tog diskussionen med dig slut!
Blev det för jobbigt nu när jag kunde presentera två källor som säger samma sak; dels en tvättäkta, inavlad, arabisk muslim, dels en engelsk professor. Idioter som du inte inser är att folk läser inläggen i tråden men så är det och nu vet alla att du är en nolla.
Citera
2014-05-02, 15:25
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Begreppet fosterhem försvann för ett antal år sedan. Eftersom det inte är de biologiska föräldrarna hon bott hos är det troligaste att familjen var ett så kallat HVB-hem (hem för vård och boende) åt flickan. Det är det som tidigare kallades fosterhem.

Du reder ut begreppen till fel person. Jag försökte göra mig förstådd genom att kommunicera med dennes egna ord, vilket inte heller hjälpte. Vi säger så här - om paret är ett utrett familjehem, så saknas det dokumentation.
Citera
2014-05-02, 15:28
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Självklart, och det har uppenbarligen brustit eftersom påskhögtiden gjorde att en anmälan blev liggande. Men som jag skrev så är det största felet att hon befunnit sig i falsk trygghet hos släktingar. De bär största skulden.

Ja, faktiskt. Det är gärningsmannen som har haft den yttersta och sista möjligheten att påverka flickans öde. Han valde att göra fel.
Å andra sidan finns det fler människor som har haft möjlighet att förändra skeendet genom att agera annorlunda.

Jag undrar förresten hur rutinerna är när man får in en orosanmälan. Om polisen som tog emot anmälan knappar in personuppgifterna på datorn, får han då upp de nedlagda brottsutredningarna om misshandel. En sådan vetskap hade kanske fått honom att slå på en större trumma? Eller finns det någon slags sekretess som gör att polisen inte alls kan få en uppfattning om vem anmälan gäller?

Att utnyttja barn som tjuvar är ju inte heller särskilt hedersvärt. Kvinnan erkände t.om och ändå anses hon som lämplig att ta hand om flickstackarn.
Citera
2014-05-02, 15:31
Medlem
Citat:
HVB hem kan inte jämföras med fosterhem.
Idag heter det familjehem
Citera
2014-05-02, 15:32
Medlem
FramAxels avatar
Citat:

Påskhögtiden? Nåja. PM faxades långfredagen från Polisen och hittades efter uppmaning i en soc-handläggares postkorg 13 (?!) dagar senare.
Citera
2014-05-02, 15:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Tingsrätten förordnar enligt 6 kap. 8 a § föräldrabalken Rami Ashour,
, till särskild förordnad vårdnadshavare för Yara

http://ensamkommandebarn.skl.se/kommunensansvarensamkommande/sarskilt_forordnad_vardnadshavare

8 a § Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad och är en av dem varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam. Om hindret gäller båda föräldrarna, skall rätten flytta över vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.
Står barnet under endast en förälders vårdnad och är denne varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden, skall rätten flytta över vårdnaden till den andra föräldern eller, om det är lämpligare, till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.
Frågor om ändring i vårdnaden enligt denna paragraf prövas på talan av socialnämnden eller, utan särskilt yrkande, i mål om äktenskapsskillnad mellan föräldrarna eller i andra mål enligt 5 §. Lag (2005:430).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.HTM
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-02 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in