2014-05-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Tyvärr. Det är nog inte anledningen. Jag har jobbat i både Israel och Palestina en del. Jag finner det osannolikt att någon släkt eller familj skulle skicka iväg en 8 årig flicka "för att slippa kriget". Om inte hela familjen flyr samtidigt. Kanske måste man ha varit på plats för att förstå lite av omständigheterna. Det scenariot kunde varit möjligt om det handlat om en pojke runt 12 år och uppåt. Dessa är både targets och deltagare och i det fallet kan familjer skicka iväg dem preventivt men inte heller vanligt. Men en liten flicka som skickas iväg ensam. Aldrig.
Jag har också några erfarenheter av detta och tillåter mig att spekulera (jag vet, jag vet ... vi får väl veta mer så småningom)
Familjen kan ha varit här som asylsökande men fått avslag och återvänt. Den äldsta flickan har kanske hunnit komma till rätta och mha god man och andra släktingar lyckats stanna här, vilket föräldrarna tacksamt tagit emot. Här är trots allt hennes chanser att få en ordnad skolgång och en hyfsad framtid lite större än där. Antagligen var hon ganska bright och nu i, som man trodde, goda händer. Plus att hon fick en ankarroll, vilket också säkert har betytt något. De erfarenheter jag har av palestinier är att de sätter utbildning, hyfs och stil högt - mycket högre än många av hetsarna här vill tro (precis som kurder från vissa delar av Kurdistan, och iranier i allmänhet) Och barnen hålls precis så högt som du nämnt tidigare (jag tror att det var du).
Den här gräsligheten känns som en verklig anomali!
Citera
2014-05-02, 18:31
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensammast
Enligt Aftonbladet vet föräldrarna vad som hänt.
Bra!
Polisen ringde mig 16.11 och sa att de kontaktat polisen på plats så det är bra att det har nått fram till föräldrarna.
Citera
2014-05-02, 18:34
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramAxel
Exakt!!! Kan ju knappast vara en frisk person som (enligt tidigare skribent, som säger sig ha varit i kontakt med föräldrarna "flera gånger" under dagen) har blivit informerad om att ens älskade dotter har råkat illa ut på andra sidan jorden och att polisen i det landet villl komma i kontakt med dem. Då börjar man lira spel på telefonen istället för att omedelbart göra allt för att komma i kontakt med polisen i Sverige, myndigheter i egna landet etc.
Jag har ingen anledning att ljuga, jag fick första meddelandet av mamman kl 08.36 och sista från pappan var kl 11.37 då han skrev att allt han kunde tänka på var deras dotter.
Enligt vad jag ser är hans senaste aktivitet på hans wall 13 timmar bakåt i tiden.?
Citera
2014-05-02, 18:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Jag har ingen anledning att ljuga, jag fick första meddelandet av mamman kl 08.36 och sista från pappan var kl 11.37 då han skrev att allt han kunde tänka på var deras dotter.
Enligt vad jag ser är hans senaste aktivitet på hans wall 13 timmar bakåt i tiden.?
Jag kan inte riktigt förstå varför föräldrarna sitter och väntar på att den svenska polisen ska höra av sig. Varför hör inte de av sig till polisen?
Citera
2014-05-02, 18:37
Medlem
Citat:
Jag har inte frågat föräldrarna närmare om anledningen men jag antar det. För något år eller två år sedan kanske(?) bombades det ganska mycket där och många barn dog. Jag följde det noga då min bästa vän var där just då. Hade det varit mitt barn hade jag förmodligen gjort samma sak. De skickade inte iväg henne ensam, de lät henne bo hos nära släktingar.

De verkar ju ha en massa släkt som bor i Gaza, varför kontaktar du inte dem, det behöver väl inte vara en polis som ger dödsbudet?
Citera
2014-05-02, 18:37
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:

Fick precis en varning för OT med jag kan ta en till bara för att få
tacka dig offentligt för den uppoffring du gjort för flickans föräldrar.
Mitt i denna tragedi så visar sig den fina sidan av mänskligheten
och det gör att man åter får lite hopp om livet och om vår framtid.

Tack för att du finns. ÅRETS HEDERFLASHBACKARE 2014.
Senast redigerad av rockandrolla 2014-05-02 kl. 19:02.
Citera
2014-05-02, 18:38
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag kan inte riktigt förstå varför föräldrarna sitter och väntar på att den svenska polisen ska höra av sig. Varför hör inte de av sig till polisen?
Det har jag tyvärr ingen aning om. Kanske har de inte tillgång till telefonkort till utlandssamtal eller liknande. Som sagt, min sista kontakt med pappan var vid lunchtid, om han har ringt efter det vet jag inte.
Citera
2014-05-02, 18:38
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
http://www.tripadvisor.se/Restaurants-g660378-West_Bank_and_Gaza.htm

Varför vill du att jag ska läsa om israeliska restauranger och hotell? Jag är inte intresserad.
Citera
2014-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det har snackats om ankarbarn här i tråden och jag är okunnig om detta fenomen och vet inte alls vad det innebär, är det vad du tror flickan "använts till" eller varför tror du hon skickades iväg då?

För att uttrycka det extremt förenklat.
Ankarbarn betyder i det här sammanhanget att ett barn skickas över som ensamkommande flyktingbarn. Familjen dyker så småningom upp och familjen återförenas och kan stanna i barnets värdland.
Eftersom föräldrarna enligt flera tidningsuppgifter har ansökt om återförening så tyder det på att flickan kan vara just ankarbarn. Är ett sätt att ta sig från svåra förhållanden. Betyder inte att man inte älskar barnet. Svåra situationer skapar svåra val.
Men detta är inte klarlagt! Kan finnas andra skäl (svår sjukdom och möjlig behandling i ex Sverige kan vara ett annat skäl). Finns inget som tyder på just det dock.

Att en liten flicka från Palestina skulle skickas över till Sverige för att "slippa kriget" kan låta logiskt för oss. Men det fungerar inte så. Och särskilt inte i Palestina och det inkl. Gaza.
Citera
2014-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Tack! Finns ingen på advocaten (som han stavar på fb) ?

Förundersökningar nedlagda för Ashour rörande två misshandel och olaga hot.
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Misshandel 2012-11-04 - 2012-11-04
Olaga hot 2012-11-04 - 2012-11-04
Citera
2014-05-02, 18:42
Medlem
FramAxels avatar
Citat:

Inte ditt agerande jag reagerar på. Kan bara inte fatta att föräldrar som får höra fruktansvärda nyheter om sin dotter i ett land långt borta sitter och VÄNTAR på att polisen ska ringa, istället för att göra allt som står i deras makt att komma i kontakt med dem själv?
Citera
2014-05-02, 18:44
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramAxel
Inte ditt agerande jag reagerar på. Kan bara inte fatta att föräldrar som får höra fruktansvärda nyheter om sin dotter i ett land långt borta sitter och VÄNTAR på att polisen ska ringa, istället för att göra allt som står i deras makt att komma i kontakt med dem själv?
Det har jag tyvärr inget svar på. Det viktiga för mig var att föräldrarna skulle få veta snabbast möjligen och de har nu blivit underrättade så nu kan jag sova lite bättre inatt.
Pappan och mamman verkade jättefina människor som verkligen älskar sin dotter, jag tror inte vi ska spekulera för mycket i deras ageranden i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in