Citat:
Jag har också några erfarenheter av detta och tillåter mig att spekulera (jag vet, jag vet ... vi får väl veta mer så småningom)Tyvärr. Det är nog inte anledningen. Jag har jobbat i både Israel och Palestina en del. Jag finner det osannolikt att någon släkt eller familj skulle skicka iväg en 8 årig flicka "för att slippa kriget". Om inte hela familjen flyr samtidigt. Kanske måste man ha varit på plats för att förstå lite av omständigheterna. Det scenariot kunde varit möjligt om det handlat om en pojke runt 12 år och uppåt. Dessa är både targets och deltagare och i det fallet kan familjer skicka iväg dem preventivt men inte heller vanligt. Men en liten flicka som skickas iväg ensam. Aldrig.
Familjen kan ha varit här som asylsökande men fått avslag och återvänt. Den äldsta flickan har kanske hunnit komma till rätta och mha god man och andra släktingar lyckats stanna här, vilket föräldrarna tacksamt tagit emot. Här är trots allt hennes chanser att få en ordnad skolgång och en hyfsad framtid lite större än där. Antagligen var hon ganska bright och nu i, som man trodde, goda händer. Plus att hon fick en ankarroll, vilket också säkert har betytt något. De erfarenheter jag har av palestinier är att de sätter utbildning, hyfs och stil högt - mycket högre än många av hetsarna här vill tro (precis som kurder från vissa delar av Kurdistan, och iranier i allmänhet) Och barnen hålls precis så högt som du nämnt tidigare (jag tror att det var du).
Den här gräsligheten känns som en verklig anomali!