2014-05-02, 18:21
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Tyvärr. Det är nog inte anledningen. Jag har jobbat i både Israel och Palestina en del. Jag finner det osannolikt att någon släkt eller familj skulle skicka iväg en 8 årig flicka "för att slippa kriget". Om inte hela familjen flyr samtidigt. Kanske måste man ha varit på plats för att förstå lite av omständigheterna. Det scenariot kunde varit möjligt om det handlat om en pojke runt 12 år och uppåt. Dessa är både targets och deltagare och i det fallet kan familjer skicka iväg dem preventivt men inte heller vanligt. Men en liten flicka som skickas iväg ensam. Aldrig.
Jag har inte frågat föräldrarna närmare om anledningen men jag antar det. För något år eller två år sedan kanske(?) bombades det ganska mycket där och många barn dog. Jag följde det noga då min bästa vän var där just då. Hade det varit mitt barn hade jag förmodligen gjort samma sak. De skickade inte iväg henne ensam, de lät henne bo hos nära släktingar.
Citera
2014-05-02, 18:22
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Mycket konstigt det hela. Har inte mamman försökt att ringa sin dotter och familjen för att kolla vad som hänt? Har inte de häktade ringt sin släkt och berättat att de är häktade?

Jag fattar inte alls hur något sådant här kan ta sådan tid. Du gör rätt i att se till att de får veta.

Situationen i Gaza är ju riktigt otäck. Palestinierna bor helt instängda från omvärlden. Israelerna med hjälp av USA styr och ställer och ockuperar mer och mer mark. Jag har sett många dokumentärer på tv om palestiniernas situation. Periodvis svälter barnen och då är det ju inte konstigt om man skickar sitt barn till Sverige. Gränsen till Egypten har varit stängd i ungefär ett år. Därifrån fick palestinierna förut förnödenheter, mat m.m. Jag tror de stängde tunnlarna under marken också förut? Läste nånstans att det nu var öppet några dagar. Men alltså, palestinierna är ett folk som svälter!
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr. Det är nog inte anledningen. Jag har jobbat i både Israel och Palestina en del. Jag finner det osannolikt att någon släkt eller familj skulle skicka iväg en 8 årig flicka "för att slippa kriget". Om inte hela familjen flyr samtidigt. Kanske måste man ha varit på plats för att förstå lite av omständigheterna. Det scenariot kunde varit möjligt om det handlat om en pojke runt 12 år och uppåt. Dessa är både targets och deltagare och i det fallet kan familjer skicka iväg dem preventivt men inte heller vanligt. Men en liten flicka som skickas iväg ensam. Aldrig.

Det har snackats om ankarbarn här i tråden och jag är okunnig om detta fenomen och vet inte alls vad det innebär, är det vad du tror flickan "använts till" eller varför tror du hon skickades iväg då?
Citera
Medlem
Det betyder inte att föräldrarna inte älskar sitt barn det vet vi inget om. Men en liten flicka skickas inte iväg ensam från Palestina till släktingar "för att slippa kriget". Andra skäl.
Citera
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Kan inte fatta. Hur kan man som förälder sitta och spela spel på Facebook (pappan) om man fått veta att ens barn råkat ut för en olycka? Kastar man sig inte på telefonen och ringer polis och sjukhus och undersöker tills man fått veta vad som hänt???
Vad jag kan se var det många timmar innan jag talade med pappan som han spelade spel?
Citera
2014-05-02, 18:23
Medlem
FramAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Jag gav polisen numret till föräldrarna imorse, att de fortfarande inte lyckats nå dem är för mig obegripligt då jag haft kontakt med både mamman och pappan under dagen.
Jag har inte berättat för föräldrarna vad som hänt och de vet fortfarande inte. Det borde vara prio 1 att få ut någon direkt att underrätta föräldrarna.

Och vad snackade ni om då? Väder, vind och Gazaremsans framtid. Allvar...!!!!
Citera
2014-05-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramAxel
Och vad snackade ni om då? Väder, vind och Gazaremsans framtid. Allvar...!!!!

Antagligen ville Lorena tala om att något hänt och att deras kontaktuppgifter behövs.......
Citera
2014-05-02, 18:25
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
https://www.flashback.org/sp48614965
https://www.flashback.org/sp48615038

Är det dessa du syftar på?

Tack! Finns ingen på advocaten (som han stavar på fb) ?
Citera
2014-05-02, 18:28
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Det betyder inte att föräldrarna inte älskar sitt barn det vet vi inget om. Men en liten flicka skickas inte iväg ensam från Palestina till släktingar "för att slippa kriget". Andra skäl.

Det handlar inte om att slippa krig!!
Situationen i Gaza är ju riktigt otäck. Palestinierna bor helt instängda från omvärlden. Israelerna med hjälp av USA styr och ställer och ockuperar mer och mer mark. Jag har sett många dokumentärer på tv om palestiniernas situation. Periodvis svälter barnen och då är det ju inte konstigt om man skickar sitt barn till Sverige. Gränsen till Egypten har varit stängd i ungefär ett år. Därifrån fick palestinierna förut förnödenheter, mat m.m. Jag tror de stängde tunnlarna under marken också förut? Läste nånstans att det nu var öppet några dagar. Men alltså, palestinierna är ett folk som svälter!
Citera
2014-05-02, 18:29
Medlem
Enligt Aftonbladet vet föräldrarna vad som hänt.
Citera
2014-05-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det handlar inte om att slippa krig!!

http://www.tripadvisor.se/Restaurants-g660378-West_Bank_and_Gaza.htm
Citera
2014-05-02, 18:31
Medlem
FramAxels avatar
Citat:
Kan inte fatta. Hur kan man som förälder sitta och spela spel på Facebook (pappan) om man fått veta att ens barn råkat ut för en olycka? Kastar man sig inte på telefonen och ringer polis och sjukhus och undersöker tills man fått veta vad som hänt???

Exakt!!! Kan ju knappast vara en frisk person som (enligt tidigare skribent, som säger sig ha varit i kontakt med föräldrarna "flera gånger" under dagen) har blivit informerad om att ens älskade dotter har råkat illa ut på andra sidan jorden och att polisen i det landet villl komma i kontakt med dem. Då börjar man lira spel på telefonen istället för att omedelbart göra allt för att komma i kontakt med polisen i Sverige, myndigheter i egna landet etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in