2014-05-02, 17:56
Moderator
blomvattnares avatar
Lite dokumentlänkar till startinlägget.

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

/Mod
Citera
2014-05-02, 17:57
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Nej, därför jag ville inte ta ifrån dem det sista hoppet de hade. Både mamman och pappan sa att mamman kommer få en hjärtattack och därför är det viktigt att de får dödsbudet levererat personligen så de kan få adekvat vård om så behövs.

Man får ju hoppas att nån galenpanna inte hinner före. Kontaktar dem och berättar på ett helt felaktigt sätt. Å andra sidan, de måste förstå attt det är illa, med tanke på hur länge de fått vänta.
Citera
2014-05-02, 17:59
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Men om de inte får lämna dödsbesked via telefon, då kanske problemet ligger i att hitta en offentlig person där nere som kan framföra dödsbeskedet? Det försvårar en hel del antar jag.
Kan vara något sådant. Min erfarenhet är att de ringer på dörren och om man inte är hemma kommer de tillbaka senare. Kanske är det problem att ordna detta på plats? Vet inte om man brukar skicka lokala polisen? De kanske har andra rutiner där? Familjen kanske inte bor där de är skrivna e dyl?
Citera
2014-05-02, 17:59
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Man får ju hoppas att nån galenpanna inte hinner före. Kontaktar dem och berättar på ett helt felaktigt sätt. Å andra sidan, de måste förstå attt det är illa, med tanke på hur länge de fått vänta.
De förstår nog, men de har åtminstone en strimma hopp och det vill jag inte ta ifrån dem. Bättre att de får veta av någon på plats som kan hjälpa dem i denna kris.
De här föräldrarna älskar verkligen sitt barn, de skickade henne iväg för att slippa krig och få en trygg uppväxt i Sverige hos nära släkt, de förtjänar i allra högsta grad att veta oavsett vem som är vårdnadshavare eller ej.
Citera
2014-05-02, 18:01
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Kan vara något sådant. Min erfarenhet är att de ringer på dörren och om man inte är hemma kommer de tillbaka senare. Kanske är det problem att ordna detta på plats? Vet inte om man brukar skicka lokala polisen? De kanske har andra rutiner där? Familjen kanske inte bor där de är skrivna e dyl?
De är inte skrivna någonstans, det finns inga adresser på det sättet i deras land.
Pappan har sagt en plats som han kan möta poliserna på som jag vidarebefordrat till polisen, allt de behöver göra är ringa till föräldrarna och bestämma tid så kan de träffas.
Citera
2014-05-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aesop.Rock
Sjukt ifall det här är sant. Om du berättade att det har hänt en olycka så kunde du väl lika gärna berättat att hon har avlidit? Hemskt för dom att leva i ovisshet.
Jag föreställer mig att ett dödsbud inte kan/bör/får överlämnas per telefon.
Tänk dig en hoax så här! ... Fasansfullt! Man måste säkert veta att det är rätt person i båda ändar av den kommunikationen.
Det är kanske inte så lätt att nå föräldrarna på plats (i Gaza eller något flyktingläger).
Därför behövs kontrollfrågor av olika slag. Sedan ska en person från konsulat eller ambassad ta sig dit ...
(aha, vi är flera som tänker lika; ursäkta tjatet ... skriver så långsamt)
Citera
2014-05-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Polisen ska inte lämna dödsbud via telefon. Föräldrar är lokaliserade och kommer att kontaktas under dagen

Övrigt släkt verkar ju dock veta vad som hänt, eftersom mammans Facebook är borttagen, eller sköter advokater sådant?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
De förstår nog, men de har åtminstone en strimma hopp och det vill jag inte ta ifrån dem. Bättre att de får veta av någon på plats som kan hjälpa dem i denna kris.
De här föräldrarna älskar verkligen sitt barn, de skickade henne iväg för att slippa krig och få en trygg uppväxt i Sverige hos nära släkt, de förtjänar i allra högsta grad att veta oavsett vem som är vårdnadshavare eller ej.

Alternativet är kanske att se till att de har vänner och familj omkring sig.. Visst, de kan säga att det är så bara för att få veta, men tänk om de får sitta hela helgen och vänta.
(Men jag förstår absolut vad du menar!!)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
Isådanafall har dom ändrat dom reglerna de senaste 20 åren. För när min lillasyster dog fick farsan reda på det genom ett telefonsamtal från polisen...
Läs BLT/Sydöstran
Citera
2014-05-02, 18:05
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Alternativet är kanske att se till att de har vänner och familj omkring sig.. Visst, de kan säga att det är så bara för att få veta, men tänk om de får sitta hela helgen och vänta.
(Men jag förstår absolut vad du menar!!)
Om polisen inte underrättar föräldrarna idag hade jag nog själv tänkt göra något åt saken. Jag har själv en dotter i samma ålder och det var därför jag blev så berörd att jag sökte upp föräldrarna och jag tycker de har all rätt att veta snarast möjligen. I början visste polisen inte vilka föräldrarna var, men sedan imorse har de haft kontaktuppgifter till både mamman och pappan.
Citera
2014-05-02, 18:05
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag föreställer mig att ett dödsbud inte kan/bör/får överlämnas per telefon.
Tänk dig en hoax så här! ... Fasansfullt! Man måste säkert veta att det är rätt person i båda ändar av den kommunikationen.
Det är kanske inte så lätt att nå föräldrarna på plats (i Gaza eller något flyktingläger).
Därför behövs kontrollfrågor av olika slag. Sedan ska en person från konsulat eller ambassad ta sig dit ...
(aha, vi är flera som tänker lika; ursäkta tjatet ... skriver så långsamt)
Och de kanske vill ha med någon som tar hand om föräldrarna efter beskedet. Detta måste vara det värsta besked en människa kan få.
Citera
2014-05-02, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Den är borttagen ser det i alla fall ut som. Kvinnans facebook existerar inte längre.

God man kan vilket stolskott som helst vara. Får inget grepp om vem det är eller vilka uppgifter den här kvinnan haft i fallet överhuvudtaget.

Nej, en God man brukar ju vanligen pyssla lite med ekonomi, räkningar och sådant. Håller dock inte med om att vilket stolpskott som helst kan bli det, man måste iaf han lite kontakter inom socialtjänsten med folk som tycker man verkar redig. Kan tro Gode mannen fick lite status att yttra sig om lämpligheten i boendet pga sitt God Mansskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in