2014-05-02, 17:48
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Det stämmer. Jag har försäkrat mig om att de är rätta personerna och talat om att det skett en olycka med deras dotter och att polisen söker dem. De har väntat hela dagen på att bli kontaktade men inget händer.

Men om de inte får lämna dödsbesked via telefon, då kanske problemet ligger i att hitta en offentlig person där nere som kan framföra dödsbeskedet? Det försvårar en hel del antar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Det stämmer. Jag har försäkrat mig om att de är rätta personerna och talat om att det skett en olycka med deras dotter och att polisen söker dem. De har väntat hela dagen på att bli kontaktade men inget händer.

Sjukt ifall det här är sant. Om du berättade att det har hänt en olycka så kunde du väl lika gärna berättat att hon har avlidit? Hemskt för dom att leva i ovisshet.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
En god man har väl i första hand ansvar för individens pengar? Det är väl socialen som har ansvar för att hemmet de placerat i är ett gott hem och de ska hålla koll på att barnet inte far illa. Men i detta fall verkar soc. bara ha placerat flickan där och har inte gjort någon uppföljning för att se hur det går.

När barnet fick sin särskilda vårdnadshavare, så har socialtjänsten inget där att göra.
Däremot skulle dom agera då det inkom anmälningar. Tingsrätten avgjorde frågan om vem som skulle vara vårdnadshavare. Det är om barnet står under statens vårdnad en sk LVU som socialtjänsten har ansvaret för barnet.
Citera
2014-05-02, 17:49
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Men om de inte får lämna dödsbesked via telefon, då kanske problemet ligger i att hitta en offentlig person där nere som kan framföra dödsbeskedet? Det försvårar en hel del antar jag.
Jag sa åt dem redan imorse att de borde kontakta polisen i Gaza för att be dem framföra dödsbudet och det borde rimligtvis inte ta hela dagen att genomföra.
Citera
2014-05-02, 17:49
Medlem
Håller med MrsMagoo - speciellt om det minsta barnet som är kritvit i ansiktet. Ser inte alls frisk ut. "/

Dessutom såg jag en bild på BO när hon satt i knät på R*mi och hon ser allt utom lycklig ut.
Senast redigerad av Sery 2014-05-02 kl. 17:52.
Citera
2014-05-02, 17:50
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Nej, det har inte kommit på avvägar, jag har talat med ansvariga och de har även ringt mig flera gånger under dagen. Bland annat för att be mig fråga pappan saker vilket känns himla konstigt. De verkar inte ha så stor koll på vad de ska göra.

Helt absurt! Hoppas det är en roll du kan bära. Kan inte kännas roligt för dig.
Citera
2014-05-02, 17:51
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aesop.Rock
Sjukt ifall det här är sant. Om du berättade att det har hänt en olycka så kunde du väl lika gärna berättat att hon har avlidit? Hemskt för dom att leva i ovisshet.
Nej, därför jag ville inte ta ifrån dem det sista hoppet de hade. Både mamman och pappan sa att mamman kommer få en hjärtattack och därför är det viktigt att de får dödsbudet levererat personligen så de kan få adekvat vård om så behövs.
Citera
2014-05-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
När barnet fick sin särskilda vårdnadshavare, så har socialtjänsten inget där att göra.
Däremot skulle dom agera då det inkom anmälningar. Tingsrätten avgjorde frågan om vem som skulle vara vårdnadshavare. Det är om barnet står under statens vårdnad en sk LVU som socialtjänsten har ansvaret för barnet.

Socialtjänsten har fortfarande tillsyn av de nya föräldrarna. Föräldrarna har bara en tillfällig vårdnad och det är egentligen kommunen som ska ha ansvaret. De skulle dessutom ha inlett en utredning innan de föreslog vårdnadshavare. Men det här är som sagt inte första gången ett barn har fått sätta livet till i Sveriges fosterhem...
Citera
2014-05-02, 17:53
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik112
Hej,

Jag utreder inte alla dem ärendena, jag har tillgång till alla ärenden och följer utredningen gällande just denna händelsen.

/P
Du skriver:
"Under natten så jobbade vi främst med en teknisk undersökning av brottsplatsen"
Askersund

"Jag hoppas att det kommer in användbara tips till oss, som resulterar i att vi får GM identifierad, så att vi kan stoppa honom innan det går för långt."
Sandviken

"...den MT fick sitta hos oss igår, det hölls även förhör med honom. Han kom in som en LOB, och då dök detta upp. Ärendet rubriceras som skadegörelse."
Göteborg

Och, enligt min tolkning indirekta kommentarer ang Malmö och Partille.

(Och sen - måhända en onödig kommentar, men det undergräver din trovärdighet - kan du inte heller sära på de och dem)
Citera
2014-05-02, 17:54
Medlem
Citat:
Nej, därför jag ville inte ta ifrån dem det sista hoppet de hade. Både mamman och pappan sa att mamman kommer få en hjärtattack och därför är det viktigt att de får dödsbudet levererat personligen så de kan få adekvat vård om så behövs.

Men herrejösses, hur svårt ska det vara att plocka upp telefonen och ringa ner?
Citera
2014-05-02, 17:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Socialtjänsten har fortfarande tillsyn av de nya föräldrarna. Föräldrarna har bara en tillfällig vårdnad och det är egentligen kommunen som ska ha ansvaret. De skulle dessutom ha inlett en utredning innan de föreslog vårdnadshavare. Men det här är som sagt inte första gången ett barn har fått sätta livet till i Sveriges fosterhem...

Då behöver man inte särskild vårdnadshavare genom ett tingsrättsbeslut om socialtjänsten ska ha ansvaret för barnet. Det ansvar man hade va att läsa anmälningarna däremot och det gäller även polisen.

Om socialtjänsten - ett sjunkande skepp
De bör anmälas för tjänstefel
För några år sedan kom en allmänt formulerad rapport med de förväntade fynden: utredningar som går för långsamt eller inte görs alls. Riskfaktorer var psykisk sjukdom, isolerade familjer, vårdnadstvister, ekonomiska problem.
Jag tror att mer måste till. Att det måste bli ett ansvarsutkrävande. Flera frågor bränns. Varför läser inte socialsekreteraren sin post på en vecka? Vad visste cheferna om hennes arbetssituation?
Tjänstemän vid offentliga myndigheter kan åtalas om de inte gör sitt jobb, av oaktsamhet eller underlåtenhet. Nu bör ansvariga i Karlskrona polisanmälas för tjänstefel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18816904.ab
Citera
2014-05-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Isådanafall har dom ändrat dom reglerna de senaste 20 åren. För när min lillasyster dog fick farsan reda på det genom ett telefonsamtal från polisen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in