Citat:
Ursprungligen postat av
02-02-2012
Själva nerskjutningen tycker jag tyder på att det rör sig om en pilot som kanske inte har tränat så mycket. Med tanke på att armén inte lyder "presidentens" order funderar jag på vilka som suttit i helikoptern. Att de skall ha flygit runt och spanat tror jag inte på för en sekund, de har varit påväg till någon plats och skjutits ner i samband med detta.
Något mysko är det med detta och jag tror inte att det är ryska spetznas som är i farten, mer troligt att det är dessertörerna som fått i uppgift att fixa detta. Frågan är hur många av dessa som springer runt och vilka kontakter de har kvar i armén. Att de tipsats om var en helikopter skall finnas känns som givet då separatisterna knappast vill ha 100 tals raketgevär i cirkulering...
Med tanke på att desertörerna vägrade slåss mot separatisterna så tvivlar jag på att de vill slåss mot sina fd kollegor.
Även de bästa kan blir nedskjutna, speciellt när man använder lite äldre modeller. Ukraina har inte den modernaste modellen av Mi-24 (PN) som är utrustad med värmekamera och robotsikte. Detta gör att separatisterna får fördelen att inte synas lika lätt och kan på så sätt överraska piloterna.
Kan serber skjuta ner en, på den tiden, väldigt avancerad F-117 så kan nog separatisterna skjuta ner en gammal Mi-24 under rätta omständigheter