2014-05-02, 14:42
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Själva nerskjutningen tycker jag tyder på att det rör sig om en pilot som kanske inte har tränat så mycket. Med tanke på att armén inte lyder "presidentens" order funderar jag på vilka som suttit i helikoptern. Att de skall ha flygit runt och spanat tror jag inte på för en sekund, de har varit påväg till någon plats och skjutits ner i samband med detta.

Något mysko är det med detta och jag tror inte att det är ryska spetznas som är i farten, mer troligt att det är dessertörerna som fått i uppgift att fixa detta. Frågan är hur många av dessa som springer runt och vilka kontakter de har kvar i armén. Att de tipsats om var en helikopter skall finnas känns som givet då separatisterna knappast vill ha 100 tals raketgevär i cirkulering...
Med tanke på att desertörerna vägrade slåss mot separatisterna så tvivlar jag på att de vill slåss mot sina fd kollegor.

Även de bästa kan blir nedskjutna, speciellt när man använder lite äldre modeller. Ukraina har inte den modernaste modellen av Mi-24 (PN) som är utrustad med värmekamera och robotsikte. Detta gör att separatisterna får fördelen att inte synas lika lätt och kan på så sätt överraska piloterna.

Kan serber skjuta ner en, på den tiden, väldigt avancerad F-117 så kan nog separatisterna skjuta ner en gammal Mi-24 under rätta omständigheter
2014-05-02, 14:46
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Förvisso sant, men nu har vi filmer på att man använt manpads i just detta tillfälle.
Har du någon länk till filmerna? Har separatisterna fått tag på MANPADS så har de rustat upp sig ganska fint. Antar att det rör sig om ryska Igla?
2014-05-02, 14:53
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Har du någon länk till filmerna? Har separatisterna fått tag på MANPADS så har de rustat upp sig ganska fint. Antar att det rör sig om ryska Igla?

Sitter på tåget just nu och drar till London i kväll så jag kan inte länka just nu, men det tycks röra sig om Igla, ja.

För övrigt är läget mer än komplext, det verkar som om Ukraina har trängt in i staden Slovyansk men det är svårt att få exakta källor. Inga andra än ryska propagandister tillåts verka där inne.
2014-05-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2

Om jag har förstått det hela rätt så är det Igla som rebellerna i Syrien har använt för stt skjuta ner helikoptrar. Hur svårt kan det då vara?
2014-05-02, 15:00
Medlem
bernad_laws avatar
Fortfarande: Andra användare är INTE topic. / Mod.
2014-05-02, 15:06
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Sitter på tåget just nu och drar till London i kväll så jag kan inte länka just nu, men det tycks röra sig om Igla, ja.

För övrigt är läget mer än komplext, det verkar som om Ukraina har trängt in i staden Slovyansk men det är svårt att få exakta källor. Inga andra än ryska propagandister tillåts verka där inne.
Det var oturligt att du sitter i en sådan belägenhet att du inte kan länka dessa högst intressanta filmer som några du kalla vi har tillgång till.

Någon annan i denna exklusiva grupp kanske kan hjälpa till?
2014-05-02, 15:06
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Det som sker i östra Ukraina är helt uppenbart en äkta folkrevolt, till skillnad från den USA- och EU-sponsrade "färgrevolutionen" på Majdan. Var är alla skojare och lögnare som dagarna i ända tjatade om den "ukrainska folkrevolten" nu?
Japp, nu är det "vanliga" människor som protesterar. Och kuppregeringen får nog ge bättre trovärdighet till löftet om folkomröstning, innan det lugnar ner sig.
2014-05-02, 15:19
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Som svensk skäms jag över att ha en idiot till utrikesminister. Han har tappat all förandkring med verkligheten och är en värre propagandamaskin är RT
Får en känsla av att hans utagerande på senaste tiden har att göra med att han snart blir arbetslös och att han på detta sätt försöker kvalificera sig till ett nytt jobb hos de som uppskattar hans gläfsande.
2014-05-02, 15:26
Medlem
OldWolfs avatar
Redan 23 januari skrev Martin Aagård klarsynt om Maidan, EU och Carl Bildt
Citat:
En direkt åtgärd man skulle kunna genomföra är dock att ge Carl Bildt en riktigt fin medalj.

En medalj för lång och trogen tjänst i kampen mot Moskva och dess allierade.

Det börjar nämligen bli dags för nya EU-politiker att ta över hans jobb. Politiker som bättre kan orientera sig i ett Europa som blir allt mer komplext och konfliktfyllt. Politiker som inte styrs av gamla Kalla kriget-reflexer.

EU:s mål måste nu vara att prioritera stabilitet och trygghet för ukrainas medborgare – inte att följa en envis agenda som borde ha arkiverats redan under förra seklet.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article18229210.ab
2014-05-02, 15:34
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det var oturligt att du sitter i en sådan belägenhet att du inte kan länka dessa högst intressanta filmer som några du kalla vi har tillgång till.

Någon annan i denna exklusiva grupp kanske kan hjälpa till?

Tramspelle, nu var jag tvungen att spendera en halv timme med att lära mig länka från telefonen.

Här har du ett av Igla-skotten på film:
http://m.youtube.com/watch?v=U2odR38GAzY

Tycker det är ganska tydligt vad detta rör sig om utifrån denna film.
Senast redigerad av bernad_law 2014-05-02 kl. 15:40.
2014-05-02, 15:38
Medlem
HappySadHarrys avatar
Folket försöker hjältemodigt hålla tillbaka fascistslöddret juntan skrapat ihop.

http://youtu.be/q-ynVNdv-7A

http://youtu.be/Fd8hL5olGec
Senast redigerad av HappySadHarry 2014-05-02 kl. 16:01.
2014-05-02, 15:38
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Japp, nu är det "vanliga" människor som protesterar. Och kuppregeringen får nog ge bättre trovärdighet till löftet om folkomröstning, innan det lugnar ner sig.

Önsketänkande igen från Moskvatrogna debattörer i denna tråd.

F.d. inrikesminister Jurij Lutsenko meddelade i dag att antalet östukrainska anhängare till rysk annektering har sjunkit från 30% föregående månad till endast 18%, som en följd av två anledningar:
- folket har ingen sympati för pro-ryska terrorhandlingar
- folket inser att invånarna på Krim har fått det sämre efter rysk annektering

http://newsyou.info/politika/item/2695-zhiteli-donbassa-vse-menshe-hotyat-v-rossiyu-lutsenko
(artikeln är på ukrainska)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in