2014-05-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
. En förälder känner sitt barn! Och som jag tidigare sagt ett barn som har det bra , kommer alltid vilja komma hem till sin mamma! Och även gråta och tjata om det! Bara en idiot inser inte att ett barn som inte uttrycker det, är tystad att säga sanningen !
Vi kan bara spekulera i vad som har sagts i dessa samtal och hur hon har betett sig. De måste ha gjort otaliga sånna under året som gått. Hon har säkert varit både glad och ledsen under dessa samtal.

Även om föräldrarna känt på sig någonting och haft en dålig magkänsla så tror jag att sannolikheten är ganska stor att de intalat sig själva att det är bara "dumt att känna så" att känslan är överdriven och "varför skulle inte min bror ta väl hand om min dotter?" osv
Citera
2014-05-03, 11:13
Medlem
Hur går det till att föra ut en 7-åring från Gaza? Resedokument, vägspärrar, flyg, osv. Hur tror ni de har gjort, rent praktiskt? Om det är som ni tror att morbrodern reste från Sverige för att hämta flickan i Gaza och ta henne hit. Gaza är hårt kontrollerat av Israelisk militär och enda öppningen är mot Egypten, och där är gränsen öppen ibland, och stängd ibland. Såvitt jag vet. Det verkar riskabelt för en 7-åring. Redan den resan är det obegripligt för mig att föräldrarna skickade iväg henne på.
Citera
2014-05-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag säger inte att detta att skicka ett barn i förväg som "ankarbarn" är en bra grej. Men tror någon på allvar att föräldrarna bedömde att flickan skulle vara mindre säker i Sverige än på Gaza? Sverige är känt som ett extremt säkert och välordnat land och hon bodde hos nära släktingar. Förväntar någon att ens egen bror och svägerska ska misshandla, vanvårda och slutligen slå ihjäl deras barn? Jag säger inte att det var rätt att skicka iväg henne men man måste komma ihåg att föräldrarna knappast i sin vildaste fantasi skulle kunnat förutsäga något ens hälften så hemskt som det här.

Mer sannolikt är att de gjorde en avvägning där de tänkte att separationen kommer vara jobbig, men att flickan kommer vara mer säker i Sverige och att de gör detta för att hela familjen inklusive flickan ska få en bättre framtid. Att det kommer vara värt det i slutändan - även för flickan.

Nu blev det inte så, och jag kan tänka mig att många gör en felaktig bedömning i dessa fall. Att man undervärderar separationens betydelse och barnets utsatthet samt övervärderar hur bra det blir i Sverige. Men folk handlar utifrån den kunskap de har och den situation de befinner sig i.

Som exempel: De finska föräldrar som skickade sina barn till Sverige som krigsbarn gjorde det förstås av kärlek. Sedan har det visat sig att separationen hade ett högt pris för många barn och familjer.

Att pappan skulle klandra svenska samhället mer än han klandrar mördarna har vi inget belägg för. Men deras brott går under allmänt åtal. Man stämmer inte mördare för mord.

Man kan ju utgå från att människor fungerar som människor brukar fungera om inte motsatsen bevisas. Om man utgår från hur människans psyke fungerar så är de i akut chock och lider av outhärdliga skuldkänslor. Det måste vara en otrolig maktlöshet att sitta så långt bort. De har också fått rapporter om det som vi alla upprörts över - att polis och social fått flera anmälningar utan att göra något. Vi är upprörda som aldrig träffat flickan. Skulle man vara mindre upprörd om det är ens eget barn?

Man behöver inte utgå från värsta tänkbara tolkningen av vad en förälder som drabbats av det värsta tänkbara säger. Särskilt inte som det sker genom kvällstidningars filter. Inse att det är inte den intervjuade som skriver och väljer vinkeln på artikeln. Journalisten styr genom vilka frågor man ställer och vilken information man lägger fram för pappan. Sedan transkriberar man inte samtalet ordagrannt utan gör ett urval.

Föräldrarna borde gjort annorlunda, det förstår alla nu inklusive dem själva. De svek henne som inte bättre följde upp hur hon hade det, även om hon själv förklarade bort sina blåmärken. Många föräldrar har svikit sina barn då de inte "sett" att de blivit utsatta för övergrepp och incest. Att de misshandlats av den andra föräldern etc. Kanske beror på skygglappar, försvarsmekansimer, att de inte vill inse det värsta? Det är inte rätt eller bra men det förekommer bland människor (av olika nationalitet). De lär ångra sitt svek resten av livet. Att de inte tog sina onda aningar på större allvar. Men vi vet inte allt, tex om de konfronterat paret.

Nej, jag tycker inte föräldrarna är oskyldiga - de lämnade bort henne och hade för lite koll. Men att göra detta till någon SD-grej och vränga kvällstidningsartiklar till att pappan lägger större skuld på svenska samhället och lipa om det är både fjantigt och stötande.

TACK! Du satte ord på precis på hur jag ser det!! Tack tack igen!
Citera
2014-05-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag säger inte att detta att skicka ett barn i förväg som "ankarbarn" är en bra grej. Men tror någon på allvar att föräldrarna bedömde att flickan skulle vara mindre säker i Sverige än på Gaza? Sverige är känt som ett extremt säkert och välordnat land och hon bodde hos nära släktingar. Förväntar någon att ens egen bror och svägerska ska misshandla, vanvårda och slutligen slå ihjäl deras barn? Jag säger inte att det var rätt att skicka iväg henne men man måste komma ihåg att föräldrarna knappast i sin vildaste fantasi skulle kunnat förutsäga något ens hälften så hemskt som det här.

Mer sannolikt är att de gjorde en avvägning där de tänkte att separationen kommer vara jobbig, men att flickan kommer vara mer säker i Sverige och att de gör detta för att hela familjen inklusive flickan ska få en bättre framtid. Att det kommer vara värt det i slutändan - även för flickan.

Nu blev det inte så, och jag kan tänka mig att många gör en felaktig bedömning i dessa fall. Att man undervärderar separationens betydelse och barnets utsatthet samt övervärderar hur bra det blir i Sverige. Men folk handlar utifrån den kunskap de har och den situation de befinner sig i.

Som exempel: De finska föräldrar som skickade sina barn till Sverige som krigsbarn gjorde det förstås av kärlek. Sedan har det visat sig att separationen hade ett högt pris för många barn och familjer.

Att pappan skulle klandra svenska samhället mer än han klandrar mördarna har vi inget belägg för. Men deras brott går under allmänt åtal. Man stämmer inte mördare för mord.

Man kan ju utgå från att människor fungerar som människor brukar fungera om inte motsatsen bevisas. Om man utgår från hur människans psyke fungerar så är de i akut chock och lider av outhärdliga skuldkänslor. Det måste vara en otrolig maktlöshet att sitta så långt bort. De har också fått rapporter om det som vi alla upprörts över - att polis och social fått flera anmälningar utan att göra något. Vi är upprörda som aldrig träffat flickan. Skulle man vara mindre upprörd om det är ens eget barn?

Man behöver inte utgå från värsta tänkbara tolkningen av vad en förälder som drabbats av det värsta tänkbara säger. Särskilt inte som det sker genom kvällstidningars filter. Inse att det är inte den intervjuade som skriver och väljer vinkeln på artikeln. Journalisten styr genom vilka frågor man ställer och vilken information man lägger fram för pappan. Sedan transkriberar man inte samtalet ordagrannt utan gör ett urval.

Föräldrarna borde gjort annorlunda, det förstår alla nu inklusive dem själva. De svek henne som inte bättre följde upp hur hon hade det, även om hon själv förklarade bort sina blåmärken. Många föräldrar har svikit sina barn då de inte "sett" att de blivit utsatta för övergrepp och incest. Att de misshandlats av den andra föräldern etc. Kanske beror på skygglappar, försvarsmekansimer, att de inte vill inse det värsta? Det är inte rätt eller bra men det förekommer bland människor (av olika nationalitet). De lär ångra sitt svek resten av livet. Att de inte tog sina onda aningar på större allvar. Men vi vet inte allt, tex om de konfronterat paret.

Nej, jag tycker inte föräldrarna är oskyldiga - de lämnade bort henne och hade för lite koll. Men att göra detta till någon SD-grej och vränga kvällstidningsartiklar till att pappan lägger större skuld på svenska samhället och lipa om det är både fjantigt och stötande.

Håller med dig!

Om vi nu ska tänka på hur någon som är misshandlad kan agera utåt, även om föräldrar och nära vänner så är Y´s "glada leende på Skype" inte helt ofattbart. Inte att hon sagt, på Skype, att hon trivs bra här.
GM kan mycket, mycket väl ha hotat med mer stryk, eller kanske med att kasta ut Y på gatan - om hon visar minsta lilla olycka. Tänk er Y´s situation i det läget, med föräldrar tusentals mil bort.. Med löfte om mer stryk eller kanske sova ute i snön.
(Jag har själv blivit misshandlad, visserligen i vuxen ålder, men jag ljög och log så att det gjorde ont i käkarna, just av ovanstående skäl. Inte ens som vuxen är att bli utkastad i en hyfsat främmande stad en rolig tanke.)

Sen kan man nog ganska lätt tänka sig hur man tänker om man lämnar bort sitt barn till en släkting, oavsett anledning. De har väl kanske inte en aning om att de båda finns med i brottsregistret, och de dricker inte, drogar inte och bor i lugna Sverige. Sen att de haft en baktanke med det hela som från första början gjorde att de lämnade bort henne......

Edit: Tillägg: Vet någon om Y hade kvinnliga GM som vän på FB? Ser att hon har manliga, men den kvinnligas försvann ju. Om INTE så stärks min teori att kvinnliga GM är den som varit "på" Y, och den manliga försökt hjälpa - om än så lite. Han kommenterar ju Y´s kommentar om att längta tillbaks till Gaza, tror att ett av orden betyder älskling eller liknande, får ingen bra översättning. Där kan hon säga vad hon vill, utan att kvinnliga GM ser det, men förhoppningsvis ser hennes föräldrar och hennes farbror kanske skyddar henne mer...
Senast redigerad av Sery 2014-05-03 kl. 11:22.
Citera
2014-05-03, 11:21
Medlem
Jag undrar en sak, när det där PM:et som faxades var så viktigt, VARFÖR såg inte den till som skickade det till socialen till att någon verkligen tog emot det? Ett fax kan hamna helt fel, det kan vara något fel på mottagarens fax också. Det är väl inte bara att skicka ett så viktigt fax och skita i det.
Citera
2014-05-03, 11:24
Medlem
FramAxels avatar
Angående diskussionen om huruvida farbrodern är vårdnadshavare så är det riktiga att han av socialnämnden i Karlskrona föreslogs utses till s.k. "särskilt förordnad vårdnadshavare". För att återfå vårdnaden måste föräldern (som tidigare varit förhindrad att fungera som vårdnadshavare) väcka talan i svensk tingsrätt. Detta är alltså inte något som per automatik skulle ha ändrats när/om föräldrarna skulle ha anlänt till Sverige.
Citera
2014-05-03, 11:26
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Nej, vi vet inte, lär nog dröja tills något läcker ut eller när FUP eller domen kommer.

Min personliga idé om vad som hänt är att den kvinnliga GM är den som har hatat lilla Y, varit svartsjuk när hennes man kramat henne eller ens tilltalat henne. Han i sin tur har varit flat och försökt släta över allt, tills en dag då frun slår Y till döds.

Bara en magkänsla, kan ha fel, det får framtiden utvisa.

Det är ju "husfrun" som forna tiders tjänsteflickor och nya tiders slavflickor ska hjälpa.
Det är också hon som bestraffar dem för lathet eller dåligt utfört arbete.
Ve den "husbonde" som visar medlidande eller nån form av vänlighet mot den lilla.
Då råkar flickan ännu värre ut. Säkert också "husbonden" i många fall. Han kan av hustrun tvingas att straffa den lilla för sin egen illojalitet.
En kvinna som tar med ett litet barn som hjälp på sina stöldraider har visat att hon inte är mänsklig.
Jag delar därför din magkänsla.
Senast redigerad av LaScala 2014-05-03 kl. 11:28.
Citera
2014-05-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag undrar en sak, när det där PM:et som faxades var så viktigt, VARFÖR såg inte den till som skickade det till socialen till att någon verkligen tog emot det? Ett fax kan hamna helt fel, det kan vara något fel på mottagarens fax också. Det är väl inte bara att skicka ett så viktigt fax och skita i det.

Tror det har varit uppe tidigare i tråden, men det fax lämnades i en handläggares postfack. Denne handläggare är tillsvidare borttagen ur tjänst.
Citera
2014-05-03, 11:29
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Med facit i hand vet vi alla att faxet var viktigt. Då och där handlade det om en orosanmälan som inte bedömdes som så akut att det krävdes polisiär insats utan skickades vidare till sociala myndigheter. Hur ofta blir 8-åringar ihjälslagna av sina vårdnadshavare? Kunde någon förutse hur det skulle sluta helt oavsett vad som hände med faxet?
Citera
2014-05-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det är ju "husfrun" som forna tiders tjänsteflickor och nya tiders slavflickor ska hjälpa.
Det är också hon som bestraffar dem för lathet eller dåligt utfört arbete.
Ve den "husbonde" som visar medlidande eller nån form av vänlighet mot den lilla.
Då råkar flickan ännu värre ut. Säkert också "husbonden" i många fall.
En kvinna som tar med ett litet barn som hjälp på sina stöldraider har visat att hon inte är mänsklig.
Jag delar därför din magkänsla.

Kan bara tänka mig hur mkt stryk Y fick för att hon sprang efter med barnvagnen in i affären när "kreditkortet inte fungerade". Menar, GM ville betala en limpa bröd men det mesta låg i vagnen. Klart hon hade tänkt till där, men tyvärr så ville Y antingen inte bli lämnad ensam utanför kassan, eller så var tjejen så pass skarp att hon förstod, "då måste vi ju lämna dessa varor med, vart ska duuu?".

Sen är det sjukt vanligt med det där, att det läggs varor i barnvagnen som sen "glöms bort". Hade en tjejkompis om satte det i system, och jag har sett många göra det i affären, hört dem säga till barnet som sitter i att inte visa varan i kassan sen. "/
Citera
2014-05-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Med facit i hand vet vi alla att faxet var viktigt. Då och där handlade det om en orosanmälan som inte bedömdes som så akut att det krävdes polisiär insats utan skickades vidare till sociala myndigheter. Hur ofta blir 8-åringar ihjälslagna av sina vårdnadshavare? Kunde någon förutse hur det skulle sluta helt oavsett vad som hände med faxet?

När något sånt inträffar så tänker jag automatiskt: Om det hade varit polismannens barn det handlade om, hade han bara skickat iväg det och inte ringt DÅ? Ungefär så.
Svaret blir alltid: Nej.
Citera
2014-05-03, 11:33
Medlem
Janemans avatar
Citat:

När PMet upprättades bedömde den upprättande polisen och polisbefälet tipsarens uppgifter inte tillräkligt allvarliga för en akut anmälan. Därför skrevs en "allmän orosanmälan". Dessa skickas normalt via fax eller brevpost, ibland meddelas dessa vid veckomöten mellan polis och socialen.

Det är inte förrän nu, efter mordet, "viktigheten" har ökat.
Senast redigerad av Janeman 2014-05-03 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in