Citat:
Ursprungligen postat av Solkattur
Hej, jag har nyligen blivit dömd till fängelse (9 mån) för lite köp och sälj-verksamhet på nätet (ingen narkotika)
Men jag skulle gärna vilja få svar på lite frågor som jag har ang. själva inställelsen mm.
1. Hur lång tid tar det innan jag måste "gå i fängelse" ? Jag har läst lite och förstod det som att det skulle gå 4 veckor efter domen för att överklagningstiden skulle gå ut (jag är redan dömd i hovrätten).
Och sedan skulle det ta ytterligare 51 dagar. Stämmer det?.
Efter att domen är fastställd och ej längre går att överklaga så beror det lite på. Du kan nöjdförklara dig, bara gå till en anstalt och fortsätta sitta av tiden där tills de skickar dig till den du "ska ha" så att säga, efter att placeringsnämnden sagt sitt.
Citat:
2. Jag har aldrig blivit dömd tidigare, kommer jag få sitta på öppen anstalt (klass 3)?. Och hur funkar det med utökad frigång? Som jag räknat så skulle jag bara behöva sitta mellan 3-4,5 mån.
Att du inte är dömd tidigare spelar ingen roll när det kommer till valet av anstalt.
Du är ju uppenbarligen dömd för VÄLDIGT många grövre bedrägerier. Jag vet nog ingen som inte fått vilkrolig dom första gången. Andra gången, om man inte är dömd för något mer, får man i regel skyddstillsyn även om det är under tiden för den vilkorliga domen. Du får troligtvis sitta på en klass 3, men ingen det vet man aldrig.
KONTAKTA PLACERINGSNÄMNDEN SÅ FORT SOM MÖJLIGT gällande dina önskemål.
Citat:
2/3 av 9 mån = 6mån
6mån - 1,5mån häktningstid =4,5mån
Utökad frigång, fotboja efter halva tiden (minst 3 mån) viket isåfall skulle betyda att jag skulle kunna ansöka om fotboja efter 3 mån. (är dock väldigt osäker på om det är rätt räknat.)
Ser min uträkning ut att kunna stämma?
Lycka till med att få igenom det så snabbt säger jag bara.
Citat:
3. Lyx-frågor.
Jag har full förståelse för att det inte kommer att bli någon semester-vistelse men skulle ändå vilja försöka komma till någon anstalt där man har det så bra som möjligt. Någon som har något tips på anstalt som skulle kunna upfylla lite av dessa önskemål:
Helst ligga runt stockholm och norröver. (Jag har familj i Gävle)
Möjlighet till att kunna gymma så mycket som det går(har hört att det ska vara ganska svårt på många anstalter)
Eget rum/toalett
Möjlighet att plugga.
Några övriga frågor.
När man ställer in sig, vad ska man ha med sig? Jag har fått tips att man ska ha med sig TV, Tv-spel samt kalsonger. (Är något tv-spel förutom ps2 tillåtet?)
Får man använda laptop utan internet om man vill lärra sig saker som tex programering eller liknande?
Du kanske hinner få in ett TV spel och TV innan du skall ut igen, men bara kanske.
Du kommer verkligen inte få ha någon dator, trodde du det själv? På riktigt?
TV Spel äldre än PS2 är tillåtet.
bla bla bla.
Sådär, nu har du fått svar. Nöjdförklar dig och sitt av tiden.