Citat:
Ursprungligen postat av
Kommendanten
Men sannolikheten för att AAA ska ske blir större om AA premieras, eller hur?
Försöker så här: Kravet på björnar som rörde sig norrut var (extremt förenklat) klara kylan och skaffa mat. Då leder mutationer som ökar temperaturtålighet och jakt/göm-färdigheten till ökad fitness. Håller du med så här långt?
Det var ju just det jag skrev att om AA är vanligast i en population så är det givetvis större chans att en mutation ger AAA än att en mutation ger TTT.
Men varken miljön, mutationerna eller individerna i populationen vet vad informationen AAA innebär eller om den ger några fördelar. Och miljön (urvalet) kan inte på något sätt påverka att AAA råkar uppkomma.
Om mutationer som gör att pälsen blir ljusare och varmare sker hos björnar som lever i djungeln eller i en öken så får detta troligen ingen större spridning i populationen. Men om de sker hos björnar som lever i en kall vit miljö så ger detta troligen fördelar som gör att informationen som kodar för dessa egenskaper sprids i populationen.
Jag vet inte hur många gånger jag har beskrivit detta ganska självklara scenario.
Fortfarande måste ni försöka förstå att urvalet har inte på något sätt kunnat påverka att informationen som kodar för ljusare och varmare päls har uppkommit genom mutationer.
Och även om urvalet sedan spridit denna information så att hela populationen har denna information så kan inte urvalet (kylan) påverka att mutationer sker som ger information som kodar för ännu lite vitare eller varmare päls. Detta är helt upp till de slumpmässiga mutationerna.
Det är endast mutationerna som kan anpassa, förändra, utveckla eller få information att uppkomma som kodar för olika egenskaper.
Urvalet kan varken direkt eller indirekt påverka att informationen uppkommer varken i stora steg eller i små steg. Det är endast och bara upp till mutationerna att skapa informationen som kodar för alla olika egenskaper.
Hur vanliga eller ovanliga dessa egenskaper sedan blir i en viss population på en viss plats i en viss miljö under en viss period kan urvalet påverka.
stebe2