2014-05-01, 21:54
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
"17 procent av Sveriges befolkning Twittrar. På två år innebär det en fördubbling och siffran fortsätter att öka. En god nyhet för bolaget som börsintroduceras på torsdagen.

Unga är särskilt aktiva på mikrobloggen och var tredje person mellan 12 och 25 år uppger att de använder Twitter ibland. Det visar resultaten från en undersökning från stiftelsen Punkt SE som DN tidigare skrivit om."

Källa: http://www.dn.se/ekonomi/svenskar-twittrar-mer-an-amerikaner/

Men de följer oftast varandra och ger blanka fan i Linderborg, Wolodarski och tillhörande bihang.
Twitterstormarna är något folk i gemen aldrig hör talas om, inte ens ungdomen.
Citera
2014-05-01, 22:09
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Men de följer oftast varandra och ger blanka fan i Linderborg, Wolodarski och tillhörande bihang.

Just det. När orsakade Linderborg, Wolodarski och tillhörande bihang en twitterstorm senast. Jo, aldrig.
Citera
2014-05-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Twitterstormarna är något folk i gemen aldrig hör talas om, inte ens ungdomen.
Peter Wolodarski har 59 241 följare på Twitter. DN Debatt har ännu fler följare (över 80 000). Det är en hög siffra för personer/konton som twittrar på svenska. I runda slängar finns det 650 000 svenskspråkiga twittrare. Wolodarski har alltså sannolikt 5-9 % av denna skara på sin följarlista. Det gäller att synas.
Senast redigerad av Kaymano 2014-05-01 kl. 22:39.
Citera
2014-05-01, 23:09
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2795
Man känner sig tvungen att kränga familjeblaskan till bonnier.
Citera
2014-05-02, 07:24
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Raderat flera inlägg, ni får starta en separat tråd om ni vill debattera olika tidningars religiösa eller politiska lutningar, det blir alldeles för rörigt om det ska göras här

/Mod
Citera
2014-05-02, 09:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Avseende kopplingen mellan Tidningarna & Twitter så tror jag fortfarande min gamla analys håller:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo, men dessa "Twitterstormar" når inte utanför den egna gruppen av redan frälsta.
Den inbyggda logiken här är ju:
  1. Ett gäng kommunister träffas i ett samtalskök på Södermalm & kokar ihop en kampanj.
  2. Debattartikel i DN
  3. Artikeln Twittras om hela dagen.
  4. På TV-nyheterna berättas det om artikeln & hur den väckt "stor kritik".
Faller dagstidningarna så förändras detta i grunden.
Citera
2014-05-02, 10:44
Medlem
magusmaximuss avatar
Ni Göteborgare kan ta och knalla upp till det ombyggda stadsbiblioteket och kolla in utbudet av dagstidningar. Mer än halverat sedan före ombyggnaden. Motsvarar ungefär en stad på ca 80 tusen invånare. Sådan är tilltron till papperstidningens överlevnad. Det märkligaste av allt det kommenteras inte av den stora nyhetsdraken.
Citera
2014-05-02, 11:25
Medlem
White Christmass avatar
Ser mörkt ut för journalistyrket globalt.
Från Huffington Post

Citat:
Journalistjobb - näst sämst i USA
Rapporten rankar de 200 bästa och sämsta jobben i USA baserat på arbetsmiljö, inkomst, framtida utsikter och stress – och kom i år fram till att skogsarbetare har det sämst.
Citera
2014-05-02, 11:31
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2795
Man känner sig tvungen att kränga familjeblaskan till bonnier.
Jag är förundrad över att man får en enda krona för en papperstidning.
Citera
2014-05-02, 11:35
Medlem
messiasibids avatar
Kommer knappast sörja när Aftonbladet, Expressen möter sin allt närmare undergång.
Nu ska jag gå ut och hämta min kvalitetstidning The Economist där tidningsdöden är långt bort i fjärran.
Man förstår då verkligen hur dåliga Aftonbladet,Expressen är. Riktigt undermåliga.
Citera
2014-05-02, 11:43
Medlem
White Christmass avatar
Kan man slå fast att detta är vilseledande och borde anmälas?
Citat:
"Med 6 införanden når du 3,5 miljoner männniskor"

Kvällspressen IMPACT är ett effektfullt annonspaket som består av införanden i Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten. Vi når med 6 inf 3,483 milj kontakter.

Det är ju samma människor och inte 3,5 miljoner unika kontakter.
Citera
2014-05-02, 12:04
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magusmaximus
Ni Göteborgare kan ta och knalla upp till det ombyggda stadsbiblioteket och kolla in utbudet av dagstidningar. Mer än halverat sedan före ombyggnaden. Motsvarar ungefär en stad på ca 80 tusen invånare. Sådan är tilltron till papperstidningens överlevnad. Det märkligaste av allt det kommenteras inte av den stora nyhetsdraken.

Det är glädjande. Biblioteken förlorar nog också mycket på detta teknikskiftet. En del av mig sörjer det, men samtidigt så vet en annan del av mig om hur många bibliotekarier som är blodröda stalinister, många tidningar, t.ex. ETC, Expo, Internationalen, skulle antagligen förlora hälften av sin upplaga om landets bibliotek slutade med sina stödköp.
Jag undrar hur man kommer försöka möta detta problem från media och bibliotekens sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in