Citat:
Ursprungligen postat av
burst397
Jag tänker dels på nätet. När internet startade var det flest killar som var ute och kommenterade på forumen, men idag är det minst lika många tjejer. Den stora skillnaden, som jag upplever det, är att tjejer i mycket större utsträckning inte klarar av aggressiva förolämpningar, medan killar har lättare att vifta bort dem. Tjejer verkar ta åt sig mer och inte vara lika duktiga på att bara strunta i det.
En annan sak jag tänker på är att tjejer sällan kan acceptera att det finns en skönhetsnorm de inte når upp till. Man hör ständigt klagomål på klädbranschen som visar "perfekta" tjejer, men när de visar perfekta killar hör jag väldigt sällan killar klaga på att de känner hopplöshet över att de inte har reklamkroppen.
På nätet ser man sällan tjejer i riktigt hetlevrade diskussioner där det svärs och förolämpas för fullt - de drar sig hellre undan för de tycker det är obehagligt medan män verkar kunna hantera det.
Är det så att tjejer är mer konflikträdda och känsligare än män? Kan det vara en förklaring till löneskillnaderna, att tjejer inte vågar förhandla med chefen, utan drar sig tillbaka och är nöjda med att de fick jobbet? Kan det vara en förklaring till att exempelvis underklädesreklam för kvinnor ofta hamnar i blåsväder - för att den vanliga kvinnan inte kan acceptera att hon inte är lika vacker? Medan män inte har samma problem med den acceptansen vad gäller kalsongmodeller med magrutor och liknande.
Tror du har missuppfattat en hel del. Anledningen till att det ex. sitter så få tjejer på Flashback är för att detta forum är känt för att vara tillhåll just för rasister och antifeminister. Är betydligt färre tjejer som hör till denna kategori än det är killar.
Förolämpningarna, invektiven och sexismen här inne tenderar också att nästan enkom komma från det ena hållet. Du ser extremt sällan en "kvinna" sitta och hålla på med det. Vilket gör att de få feministerna som existerar här får det mesta av skiten. Så nej, precis tvärtom, åtminstone då det kommer till FB. Kvinnorna som är här är betydligt MER tåliga än snubbarna. Irriterade ja men konflikträdda? kom igen.
Och varför ska man gilla att svära och sprida dynga runt sig? Menar du det skulle vara ett positivt tecken? Jag tycker precis tvärtom. De som håller på så har ofta IQ krill.
När det kommer till skönhetsidealet, så tror jag mest kvinnor är så trötta på det. Halvnakna bruttor etc. är liksom 80% av all reklam medan de "perfekta killarna" är rätt nya och de halvnakna är det definitivit samt kanske bara 20% av reklamen.
Om man på en natt kunde vända på alla reklam så att det under en månad poträtterade män på samma sätt som vi är så vana se kvinnor, skulle män i Sverige få spader. Det skulle vara en hel eller halvnaken man med öppen mun och byxorna nere i varenda jävla hörn i den mannens liv.