Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-01, 13:44
  #13
Medlem
theDarkTriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrotaltorment
Ja, jag skrev att jag har tankar/känslor kring exet. Det kommer säkerligen fadea bort med tiden, som allt annat. Nu var frågan egentligen fördelar/nackdelar med att berätta och inte.

Varför vi blev tillsammans? För att vi är enormt förälskade i varandra. Att börja älska varandra tar däremot tid - om man inte är 14 år.

Trodde du ville göra något åt dina känslor och tankar speciellt som du antydde en avsaknsd sv ett behövligt avslut? Men ja, tiden fixar det mesta.

Fördelar med att berätta ser jag inga såvida det inte påverkar dig så pass mycket att han kan må bra av en förklaring. Om han mår bra av orsaken till din förklaring är en annan femma.

De flesta på detta forum gör ingen skillnad mellan uttrycken förälskelse och kärlek, utgick felaktigt från det.
Citera
2014-05-01, 14:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theDarkTriad
Trodde du ville göra något åt dina känslor och tankar speciellt som du antydde en avsaknsd sv ett behövligt avslut? Men ja, tiden fixar det mesta.

Fördelar med att berätta ser jag inga såvida det inte påverkar dig så pass mycket att han kan må bra av en förklaring. Om han mår bra av orsaken till din förklaring är en annan femma.

De flesta på detta forum gör ingen skillnad mellan uttrycken förälskelse och kärlek, utgick felaktigt från det.

Ja, det är korrekt. Dock tror jag inte att jag har något behov av att prata med mitt ex för ett avslut. Skriva av mig lite, kanske vore terapeutisk och bra.

För min del skulle det vara en lättnad att få berätta. För hans del har han uppmärksammat att jag inte mår bra just nu, men att jag inte behöver berätta om jag inte vill. Samtidigt har han berättat saker för mig som varit svåra att erkänna. Utan att tveka. Det här är så svårt...

Det har du rätt i. De flesta på det här forumet har kärleksbekymmer som låter lånade från såpor.
Citera
2014-05-01, 14:06
  #15
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrotaltorment
Ja, det är korrekt. Dock tror jag inte att jag har något behov av att prata med mitt ex för ett avslut. Skriva av mig lite, kanske vore terapeutisk och bra.

TS, är nyfiken på hur det slutade med ditt ex, hur länge var ni ihop och varför tog det slut?
Citera
2014-05-01, 14:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
TS, är nyfiken på hur det slutade med ditt ex, hur länge var ni ihop och varför tog det slut?

Vi var tillsammans i tre år. Det tog slut i juni förra året p.g.a han ville flytta många mil bort för att studera. Egentligen pratade vi inte ut ordentligt kring eventuella lösningar utan bestämde att bryta upp, sade upp all kontakt och har inte hörts av sedan dess.

Jag tror visserligen det skulle underlätta mycket för mig att veta att han har det bra och mår prima.
Citera
2014-05-01, 14:30
  #17
Medlem
theDarkTriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrotaltorment
Ja, det är korrekt. Dock tror jag inte att jag har något behov av att prata med mitt ex för ett avslut. Skriva av mig lite, kanske vore terapeutisk och bra.

För min del skulle det vara en lättnad att få berätta. För hans del har han uppmärksammat att jag inte mår bra just nu, men att jag inte behöver berätta om jag inte vill. Samtidigt har han berättat saker för mig som varit svåra att erkänna. Utan att tveka. Det här är så svårt...

Det har du rätt i. De flesta på det här forumet har kärleksbekymmer som låter lånade från såpor.

Skriv av dig och spring/träna av dig, du får ur dig allt fast på olika sätt. Funkar det så är det toppen! Jag skulle börja där idag och ge det ett par veckor utan att säga något.

Hur mycket vet han förresten om ditt förra förhållande? Ditt ex?

Att berätta jobbiga och intima saker eller händelser är en sak. En helt annan att berätta om känslor som finns kvar för en annan kille.

Edit: läste ditt svar ovan. Ring ditt ex!
Citera
2014-05-01, 14:46
  #18
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrotaltorment
Vi var tillsammans i tre år. Det tog slut i juni förra året p.g.a han ville flytta många mil bort för att studera. Egentligen pratade vi inte ut ordentligt kring eventuella lösningar utan bestämde att bryta upp, sade upp all kontakt och har inte hörts av sedan dess.

Jag tror visserligen det skulle underlätta mycket för mig att veta att han har det bra och mår prima.

Vem sade upp kontakten först? Varför har inte du hört av dig till honom innan?
Citera
2014-05-01, 15:11
  #19
Medlem
Jokerswes avatar
sällan man får ett riktigt "avslut" Jag önskade att jag även fick det, hade underlättat mig för i återhämtningsprocessen. Men man får aldrig som man själv vill. Det gäller bara att lära sig att inte bry sig.
Citera
2014-05-01, 16:37
  #20
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrotaltorment
...
Vad säger ni? Skulle ni berättat eller väntat ut känslorna i tystnad?

Dålig idé att dela detta med din nuvarande tjej. Red ut det med den gamla tjejen istället eller försök gå vidare ändå.
Citera
2014-05-01, 16:44
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrotaltorment
Hej på er.

Jag är i ett välfungerande, men än så länge kortvarigt, förhållande. Vi har hela tiden haft en otroligt öppen kommunikation, vilket var en stor anledning till att jag föll från första början.

Däremot har jag på senaste tiden fått upp tankar/känslor för mitt ex. Denna vill jag absolut inte gå tillbaka till, vara otrogen med eller ens kontakta överhuvudtaget. Det hela handlar enbart om att vi aldrig fick ett riktigt "avslut" och att jag gick in i något nytt utan att ha hanterat det förflutna ordentligt. (Mycket dumt. Gör inte detta!)

Dessa tankar/känslor tynger mig enormt mycket och det skulle vara en enorm lättnad att få förklara för min nuvarande. Självklart riskerar jag att han dumpar mig på plats. Däremot vill jag inte bryta den här fina kommunikationen vi faktiskt har.

Vad säger ni? Skulle ni berättat eller väntat ut känslorna i tystnad?

Har varit precis i samma sits som du! Jag och mitt ex hade också ett konstigt uppbrott där han vägrade och prata med mig, han bara slutade höra av sig och sen bad han mig bara dra åt helvete de gånger jag försökte nå honom. Vad som hade hänt kunde jag bara spekulera i och efter att tiden gick lades bitarna på plats..

till saken: poängen här är att det kommer ta otroligt lång tid för dig att komma över ditt ex, oavsätt om du träffar andra eller inte - just av den anledningen att ni inte rett ut vad som har hänt och de tankarna kommer cirkulera i ditt huvud och göra dig galen! För mig tog det 5 år att komma över mitt ex och när jag väl gjorde det var det underbart. Sen hörde han av sig nyligen med en förklaring, vi redde ut allt (7 år senare..) och först då släppte min ångest helt, trots att jag så småningom la det bakom mig.

Nu vet jag inte om ditt ex vill prata ut med dig, för vill hon det så ta chansen! Då blir det enklare att se vad som gick fel, förstå att ni inte är ämnade för varandra och då kan du påbörja processen att gå vidare.

Men för din egen skull och din nuvarande flickväns skull - var ärlig, säg hur du känner och vad det är som stör dig. För det är inte rättvist att vara med någon när dina tankar är på annat håll!
Citera
2014-05-01, 16:58
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theDarkTriad
Skriv av dig och spring/träna av dig, du får ur dig allt fast på olika sätt. Funkar det så är det toppen! Jag skulle börja där idag och ge det ett par veckor utan att säga något.

Hur mycket vet han förresten om ditt förra förhållande? Ditt ex?

Att berätta jobbiga och intima saker eller händelser är en sak. En helt annan att berätta om känslor som finns kvar för en annan kille.

Edit: läste ditt svar ovan. Ring ditt ex!

Tack! Det skulle nog vara sunt att börja i den ändan, helt klart.

Det här var lite mer än en intim händelse och berodde på tankar han inte kunde släppa.

Däremot är jag livrädd att det skulle bli någon snyftig "jag saknar dig!"- historia, och den situationen skulle nog vara svårare att hantera än vad denna är.
Citera
2014-05-01, 17:00
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Vem sade upp kontakten först? Varför har inte du hört av dig till honom innan?

Bra fråga, faktiskt. Hela saken gick väldigt snabbt. Från hans förhoppning att komma in på utbildningen (även om chanserna var små) till att han flyttade ut.

Jag är en envis jäkel, tyvärr.
Citera
2014-05-01, 17:00
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
sällan man får ett riktigt "avslut" Jag önskade att jag även fick det, hade underlättat mig för i återhämtningsprocessen. Men man får aldrig som man själv vill. Det gäller bara att lära sig att inte bry sig.

Må så vara, tyvärr. Jag hoppas att du känner att du kunnat ta dig vidare.

Inte bry sig... Det hade varit något att kunna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback