Citat:
Ursprungligen postat av
carl.sson
"Som dess art normalt inte har", men samtidigt har hänt i det vilda. Liknar inte det mer adaption än evolution?
Det låter som evolution, en art utvecklar en ny förmåga till följd av den miljö man arten levt i under ett visst tidsspann. I det här fallet rörde det sig om förmågan att ta upp ett ämne som bakterien (ursprungligen) inte kan ta upp. Det skedde på ca 20 000 generationer dessutom.
Att biologerna inte är överens om vart gränsen för evolution och adaption går är inget som hjälper dig i ditt påstående om att mikro- och makroevolution är olika saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
carl.sson
Men var det detta vi talar om? att jag ska kritiskt kolla på biblen?
Borde inte evolutionen kritiseras mer än bibeln? Om det nu är det spåret vi ska springa på?
Tror du inte jag kollar kritiskt på bibeln?
Nej men du hävdade att ditt kritiska tänkande kom från Bibeln (eller ja ska vi vara strikta är väl "sagoboken från bronsåldern" bara gamla testamentet, men ändå) vilket inte stämmer, eftersom man med kritiskt tänkande inte kan dra de slutsatser du dragit. De slutsatser du dragit kan man bara komma fram till om man är okritisk i sitt tänkande.
Givetvis ska evolutionsteorin kritiseras mer än Bibeln, evolutionsteorin har ett objektivt värde för mänskligheten och har potential att förklara livets uppkomst och utveckling. Jag ser dock inte riktigt vad det har med saken att göra.
Då du argumenterat på ett sätt som tyder på att du av religiösa skäl inte vill erkänna evolution så misstänker jag att du tror på Bibeln. Tror du på vad som står i Bibeln förhåller du dig inte kritisk till Bibeln, då det inte finns några goda skäl att tro på vad som står skrivet där.
Citat:
Ursprungligen postat av
carl.sson
Absolut vet jag vad objektivitet är. Tror jag att forskare är objektiva, nej.
Jag har aldrig dragit upp om skribenten är objektiv eller ej.
Det enda jag dragit upp är att du själv inte är objektiv efter du säger att jag inte är objektiv.
Om du nu vet vad objektivitet är så framstår det återigen som väldigt förundransvärt att du påstår att skribenten i fråga inte är objektiv. Här är inlägget, det är inte ens riktat åt mig, så vad jag har med saken att göra ser jag faktiskt inte:
(FB) Evolution vs religion
Vidare hade det ju varit trevligt att veta vad du baserar din tro om forskarnas icke-objektivitet på. Vad i t.ex. den länkade artikeln menar du är bristande objektivitet? Det är en ganska allvarlig anklagelse du kommer med, jag hoppas du har något att grunda den på.
Nej du är inte objektiv, du är subjektiv. Du utgår från dina egna premisser och värderingar när det gäller vilka vetenskapliga rön du är beredd att acceptera. Att jag påpekar detta påverkar faktiskt inte min objektivet över huvud taget.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Jodå, självklart. Fast jag ser inte logiken i att sedan t ex påstå att evolutionen skulle vara gudens verktyg eller något annat. Man bara skjuter sin egen undergång framför sig liksom.
Jo här är vi helt överens. Men jag antar att det är här viljan att tro spelar in. Man vill så att säga att det ska finnas någon form av gudomlighet, ungefär som när man köper en triss-lott. Rent logiskt är det idiotiskt, men det finns ju en teoretisk chans för ett mirakel, somliga är beredda att ta den chansen och betala priset av att göra ett logiskt felslut. Att man sedan blir en enorm hycklare för att man inte tror på allt som inte motbevisats, typ Russels Tekanna eller Spaghettimonstret är ju en annan sak...