2014-03-25, 00:57
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkosmusen
Lika bra det. Antar att det inte lär påverka straffet på något sätt, annat än att det förhoppningsvis ger en mer komplett bild av allt som har hänt. Någon som vet om knytnävsslaget mot en vakt på nationen (om detta nu var sant) också är anmält?

Så det var hot och försök till misshandel som du kallade att "bryta ihop på jobbet" och inte ville gå in i detalj på? Du kunde åtminstånde nämnt att han varit våldsam för det tyder på att hans psykiska tillstånd förvärrades med tiden (från händelserna på Helsingkrona till händelserna på institutionen till mordkvällen).
Citera
2014-03-25, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Så det var hot och försök till misshandel som du kallade att "bryta ihop på jobbet" och inte ville gå in i detalj på? Du kunde åtminstånde nämnt att han varit våldsam för det tyder på att hans psykiska tillstånd förvärrades med tiden (från händelserna på Helsingkrona till händelserna på institutionen till mordkvällen).

Visst, jag tror som du att tecknen/signalerna funnits där. Lätt att tyda i Efterhanden men som enskilda händelser kanske lätt att missa.

Tragiskt, hur som helst.
Citera
2014-03-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattony

Jo, jag tycker att det var en mycket tydlig ihopbrytning. Klart jag kunde ha skrivit att han var våldsam, och lika klart hade du kunnat fråga. Som jag skrev så var jag öppen för att svara på frågor om ni hade några specifika sådana. Nu tänkte ingen av oss på att ta upp våldsamheten. Jag förstår dock att det hade varit relevant att nämna det, speciellt i ljuset av vad som hände på nationen.

Förresten så har jag uppfattat det som att Helsingkrona-incidenterna inträffade under hösten 2013, dvs. emellan ihopbrytningen på Kemisk fysik och denna julaftons händelse. Att det inte har varit en kontinuerlig försämring, utan snarare ett alternerande mellan stunder av bättre och sämre mental hälsa, är också något som stämmer bra med min uppfattning i övrigt (glöm inte bort att han ändå jobbade på Kemicentrum i nästan ett år mellan de två händelser som han nu utreds för).

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är väl klokt att man försöker få en samlad bild om hur det kunde hamna i mord/dråp av pappan. Det måste rimligtvis funnits tecken/signaler tidigare.

Lätt att se i efterhanden men kanske inte så lätt att se när det sker i förfinade små steg.

Universitetet är också en särskild typ av arbetsplats. Min egen erfarenhet.

Så är det. Jag tycker på ett sätt att pusslet är väldigt enkelt att lägga såhär i efterhand. Men Magnes förnekande och det stöd han har fått för detta från ett vittne gör mig dock osäker. Mycket i denna historia som inte riktigt går ihop (den laddade pistolen t.ex.). Helt klart är i alla fall att det är många på Kemicentrum som har genomgått en rejäl självrannsakan efter allt som har hänt. Även jag har ju här uttryckt frustration över att för lite gjordes, samtidigt som jag har fått förklarat för mig att det inte går att göra så mycket om personen själv inte vill. Antar att det är svårt att dra en gräns för när en persons rätt att bestämma över sig själv ska inskränkas...
Senast redigerad av onkosmusen 2014-03-25 kl. 10:06.
Citera
2014-04-30, 12:18
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/lund/son-atalas-for-mord-pa-sin-far/

Någon som begärt ut FUP?
Citera
2014-04-30, 13:25
Medlem
Minimois avatar
Återigen visar det sig att folk spekulerade en halv tråd i onödan då de tog för givet att pappan åkte ensam till sonen på julafton. M*nge åtalas dessutom för framkallande av fara för annan då skottet som gick genom pappan passerade mamman som stod bakom, innan kulan slutade i en vägg.

Citat:
Med ett gevär avlossade den 26-årige mannen ett skott mot sina föräldrar på julafton.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18802517.ab
Citera
2014-04-30, 17:51
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Det är ingen "olycka" om fadern försökt ta vapnet från sonen, och sonen skjuter sin far.....oavsett vad modern säger om detta...
Det kan endast bli olycka om fadern kom dit för att skjuta sonen men sonen försöker ta vapnet från sin fader och denna blir skjuten....
Jag antager att detta är ett dråp och inget annat....men vad vet jag

Om inte åklagaren får igenom mord i rättegången är det besynnerligt.
Geväret var sonens, så att han inte var medveten om vad han gjorde är uteslutet.
Geväret har laddats med ammunition av honom samt fört in ett skott genom en mantelrörelse.
Frågan är mer hur "sjuk" är sonen.
Citera
2014-04-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Återigen visar det sig att folk spekulerade en halv tråd i onödan då de tog för givet att pappan åkte ensam till sonen på julafton. M*nge åtalas dessutom för framkallande av fara för annan då skottet som gick genom pappan passerade mamman som stod bakom, innan kulan slutade i en vägg.

Blev väl känt rätt tidigt att mamman var med, eller?

I alla fall tycker jag det är bra att det nu är klarlagt att det inte var en pistol som användes, utan ett jaktvapen (studsare?). Känns mycket mer rimligt med tanke på familjens bakgrund. Att sedan ha ett skarpladdat vapen inom Lunds stad kräver sin bortförklaring. Så ja, blir det inte fällande dom för mord så är det synnerligen konstigt.

Sen har Aftonbladet läst slarvigt: bokkastandet och omkullknuffandet skedde alltså ett år och en vecka innan dödsskjutningen. Dessutom var det inte student som blev omkullknuffad, om det nu spelar någon roll.
Senast redigerad av onkosmusen 2014-04-30 kl. 23:06.
Citera
2014-04-30, 23:26
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Blev väl känt rätt tidigt att mamman var med, eller?

I alla fall tycker jag det är bra att det nu är klarlagt att det inte var en pistol som användes, utan ett jaktvapen (studsare?). Känns mycket mer rimligt med tanke på familjens bakgrund. Att sedan ha ett skarpladdat vapen inom Lunds stad kräver sin bortförklaring. Så ja, blir det inte fällande dom för mord så är det synnerligen konstigt.

Sen har Aftonbladet läst slarvigt: bokkastandet och omkullknuffandet skedde alltså ett år och en vecka innan dödsskjutningen. Dessutom var det inte student som blev omkullknuffad, om det nu spelar någon roll.
Var det inte värre än bokkastande och omkullknuffande i den stora skandalen året innan? Det är ett olämpligt beteende iofs men inte något tecken på ett insjuknande i en oåterkallelig galenskap som det framställts i tråden.
Citera
2014-04-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Var det inte värre än bokkastande och omkullknuffande i den stora skandalen året innan? Det är ett olämpligt beteende iofs men inte något tecken på ett insjuknande i en oåterkallelig galenskap som det framställts i tråden.

Det var väl de stora grejerna ja, men nog hade man kunnat hitta lite mer att ta upp om man hade velat. Han var i perioder ändå rätt aggresiv mot åtminstone en person till. Att han inte mådde bra var väldigt tydligt, men att detta skulle vara en "oåterkallelig galenskap" låter lite väl starkt. Han visade flera akuta tecken på mental ohälsa just den dagen och han hade fram till den dagen uppvisat ett beteende som antydde (nu i efterhand känns det glasklart) att han mådde allt sämre. Jag har inte kompetens att bedöma hur detta ska klassificeras i psykologiska termer. Paranoid schizofreni har nämnts som en rimlig förklaring, men jag kan alltså inte avgöra hur rimlig den är. Att den mentala hälsan fortfarande är under utredning måste väl betyda något, eller? Någon som vet något om hur svårt det är och hur lång tid det tar att ställa en bra diagnos på en person som saknar insikt om sitt eget psykologiska tillstånd?
Citera
2014-05-01, 00:10
Medlem
Citat:
Det var väl de stora grejerna ja, men nog hade man kunnat hitta lite mer att ta upp om man hade velat. Han var i perioder ändå rätt aggresiv mot åtminstone en person till. Att han inte mådde bra var väldigt tydligt, men att detta skulle vara en "oåterkallelig galenskap" låter lite väl starkt. Han visade flera akuta tecken på mental ohälsa just den dagen och han hade fram till den dagen uppvisat ett beteende som antydde (nu i efterhand känns det glasklart) att han mådde allt sämre. Jag har inte kompetens att bedöma hur detta ska klassificeras i psykologiska termer. Paranoid schizofreni har nämnts som en rimlig förklaring, men jag kan alltså inte avgöra hur rimlig den är. Att den mentala hälsan fortfarande är under utredning måste väl betyda något, eller? Någon som vet något om hur svårt det är och hur lång tid det tar att ställa en bra diagnos på en person som saknar insikt om sitt eget psykologiska tillstånd?

Visst genomgår han väl nu en större RPU?
Citera
2014-05-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst genomgår han väl nu en större RPU?

Precis! Men det har han ju gjort rätt länge nu. Frågan är alltså hur länge en sådan kan tänkas behöva ta för att man ska få ett tillräckligt bra svar?

EDIT: 3 månader är RPU-processen uppe i nu, förutsatt att den började på en gång och att den fortfarande pågår.
Citera
2014-05-01, 00:19
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Precis! Men det har han ju gjort rätt länge nu. Frågan är alltså hur länge en sådan kan tänkas behöva ta för att man ska få ett tillräckligt bra svar?

EDIT: 3 månader är RPU-processen uppe i nu, förutsatt att den började på en gång och att den fortfarande pågår.
Nej, det kan knappast stämma. För att domstolen skall kunna besluta om en stor RPU krävs att han antingen har erkänt brott, vilket han inte gjort, eller att domstolen funnit övertygande bevisning på att han är skyldig och för det krävs det en pågående, näst intill avslutad, huvudförhandling, vilket inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in