Citat:
Ursprungligen postat av
fattony
Så det var hot och försök till misshandel som du kallade att "bryta ihop på jobbet" och inte ville gå in i detalj på? Du kunde åtminstånde nämnt att han varit våldsam för det tyder på att hans psykiska tillstånd förvärrades med tiden (från händelserna på Helsingkrona till händelserna på institutionen till mordkvällen).
Jo, jag tycker att det var en mycket tydlig ihopbrytning. Klart jag kunde ha skrivit att han var våldsam, och lika klart hade du kunnat fråga. Som jag skrev så var jag öppen för att svara på frågor om ni hade några specifika sådana. Nu tänkte ingen av oss på att ta upp våldsamheten. Jag förstår dock att det hade varit relevant att nämna det, speciellt i ljuset av vad som hände på nationen.
Förresten så har jag uppfattat det som att Helsingkrona-incidenterna inträffade under hösten 2013, dvs. emellan ihopbrytningen på Kemisk fysik och denna julaftons händelse. Att det inte har varit en kontinuerlig försämring, utan snarare ett alternerande mellan stunder av bättre och sämre mental hälsa, är också något som stämmer bra med min uppfattning i övrigt (glöm inte bort att han ändå jobbade på Kemicentrum i nästan ett år mellan de två händelser som han nu utreds för).
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Det är väl klokt att man försöker få en samlad bild om hur det kunde hamna i mord/dråp av pappan. Det måste rimligtvis funnits tecken/signaler tidigare.
Lätt att se i efterhanden men kanske inte så lätt att se när det sker i förfinade små steg.
Universitetet är också en särskild typ av arbetsplats. Min egen erfarenhet.
Så är det. Jag tycker på ett sätt att pusslet är väldigt enkelt att lägga såhär i efterhand. Men Magnes förnekande och det stöd han har fått för detta från ett vittne gör mig dock osäker. Mycket i denna historia som inte riktigt går ihop (den laddade pistolen t.ex.). Helt klart är i alla fall att det är många på Kemicentrum som har genomgått en rejäl självrannsakan efter allt som har hänt. Även jag har ju här uttryckt frustration över att för lite gjordes, samtidigt som jag har fått förklarat för mig att det inte går att göra så mycket om personen själv inte vill. Antar att det är svårt att dra en gräns för när en persons rätt att bestämma över sig själv ska inskränkas...