2014-04-30, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Legitimt; om du nu inte inkluderade ordet "bevis", men istället ersätta det med något som kunne ge bättre semantisk precision.

Jag förstår. Jag försökte dock göra en distinktion mellan bevis (proof) i matematisk mening, och bevisning (evidence) i juridisk mening, i ett tidigare inlägg.
Citera
2014-04-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag förstår. Jag försökte dock göra en distinktion mellan bevis (proof) i matematisk mening, och bevisning (evidence) i juridisk mening, i ett tidigare inlägg.
..ni måste skoja..är darvins teori ok finns en atom...ni tar det till en larvig nivå..
Citera
2014-04-30, 19:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om vi börjar från ett underlag av det falsifierbara, då är det inte särskild förvånande att dom initiella villkoren i detta utvecklas dynamisk till att "passa ihop". Partikler, polariteter, energier och fält fungerar i interaktion och struktureras i "balans" enligt villkoren som finns.

Om vi hypotetisk skulle tänka oss ett kosmos med andra initial-villkor än i det kosmos vi kan observera, då skulle detta alternativa kosmos OCKSÅ utvecklas som en komplex struktur enligt sina parametrar.

Det behövs ingen "plan" för detta.

"Multiversum" är en tills vidare spekulativ hypotes det är oklokt att dra för stora växlar på.

Citat:
Starkt och välformulerat inlägg, som jag dock har lite svårt att förstå. Måste smälta informationen och fundera lite. Tack.

Tackar för din dialog-vänlighet.

Här kommer en mycket förenklat allegori om ovanstående: Vattnet i en vattenpöl anpassar sig till vattenpöls-utrymmet.
Citera
2014-04-30, 19:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

OK.

Det är dock på denna tråd viktigt att undvika för mycket blandning av terminologi från olika perspektiv, eftersom tråden efterlysar "bevis".
Citera
2014-04-30, 19:37
Avslutad
Citat:
OK.

Det är dock på denna tråd viktigt att undvika för mycket blandning av terminologi från olika perspektiv, eftersom tråden efterlysar "bevis".

Men det är just det. Bevis, i den mening jag tror du efterfrågar, existerar inte alls utanför matematiken.
Citera
2014-04-30, 19:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och du insinuerar kanske att DU vet vem 'gud' är, så du den vägen får nån exklusiv auktoritets-position i debatten.

Sånt är bara trams.
Nej, hur skulle jag kunna veta det? Men jag håller budskapet för gott och Satans världsordning för ond.
Citera
2014-04-30, 19:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men det är just det. Bevis, i den mening jag tror du efterfrågar, existerar inte alls utanför matematiken.

SÅ exklusiv är jag inte. Men nån ordning på definitionen av bevis-konceptet krävar jag allt.

Annars blir hela debatten ju till ett skämt.
Citera
2014-04-30, 19:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
SÅ exklusiv är jag inte. Men nån ordning på definitionen av bevis-konceptet krävar jag allt.

Är det så säkert? Skulle det vara så dåligt om tråden istället hetat: Vad talar starkast för att Gud finns?
Citera
2014-04-30, 19:52
Avslutad
Citat:

Sant. Ska skärpa mig.
Citera
2014-04-30, 19:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Problemet är istället att så många har en falsk bild av Gud, när man egentligen inte ska göra sig någon bild alls utan bara lyssna till budskapet och avgöra om det är bra eller dåligt. Satan har sitt budskap och Gud ett annat.

Citat:
Och du insinuerar kanske att DU vet vem 'gud' är, så du den vägen får nån exklusiv auktoritets-position i debatten.

Citat:
Nej, hur skulle jag kunna veta det? Men jag håller budskapet för gott och Satans världsordning för ond.

Hur kan du avgöra "budskapets" validitet oberoende av dets källa?

Och hur skulle en sån diffus budskaps-validering öht vara ett "bevis" för något?
Citera
2014-04-30, 19:58
Medlem
Som kyrkan klaga mycket gör lite och gör man något är det pga donationer..??
Citera
2014-04-30, 19:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det så säkert? Skulle det vara så dåligt om tråden istället hetat: Vad talar starkast för att Gud finns?

"Vad talar starkast för att gud finns" är emå klart bättre. Men det är inte ens säkert att detta skulle vara tillräckligt för att tydliggöra distinktionen mellan faith och facts (det är dock inte mitt problem).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in