2014-04-30, 18:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Jo jag har läst hans böcker och det kan vara så att ingenting inte existerar. Därför är väl hela konceptet med "ingenstans" och "ingenting" faller som en fura i skogen.

ABSOLUT vakuum är ett mycket spekulativt och icke-falsifierbart koncept, som egentligen bara är av intresse för fringe-filosofer som lekar med semantisk metafysik.

(Ingen kritik mot dig implicerat i detta).
Citera
2014-04-30, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Om du hade något som helst som styrkte Jesus existens skulle du ha angivit det vid det här laget. Jag får därmed säga att ditt så kallade bevis är allt annat än starkt.

Nej, det är bara det att utav mina ca. 9000 inlägg har säkert hälften av dom handlat om Jesus existens. Det finns massor av trådar som behandlar ämnet. Men ok. Vi gör så här:

Känner du till Bart D. Ehrman? Han är en av de mest kritiska bibelforskarna som finns idag, och till och med han säger att det här med att Jesus skulle vara en legend, ett hopkok av andra myter eller aldrig ens har existerat, är bara något som "bloggers and Internet junkies" har hittat på, och saknar allt stöd i seriös forskning
Läs här:

http://www.huffingtonpost.com/bart-d...b_1349544.html

Förstår du vad jag menar? Att diskutera Jesus existens med foliehattar som du är som att diskutera vaccin med Alex Jones. Det ger liksom inget.
Citera
2014-04-30, 19:07
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Nej, det är bara det att utav mina ca. 9000 inlägg har säkert hälften av dom handlat om Jesus existens. Det finns massor av trådar som behandlar ämnet. Men ok. Vi gör så här:

Känner du till Bart D. Ehrman? Han är en av de mest kritiska bibelforskarna som finns idag, och till och med han säger att det här med att Jesus skulle vara en legend, ett hopkok av andra myter eller aldrig ens har existerat, är bara något som "bloggers and Internet junkies" har hittat på, och saknar allt stöd i seriös forskning
Läs här:

http://www.huffingtonpost.com/bart-d...b_1349544.html

Förstår du vad jag menar? Att diskutera Jesus existens med foliehattar som du är som att diskutera vaccin med Alex Jones. Det ger liksom inget.

Texten du länkar till erkänner själv att inga bättre källor än evangelierna finns.
Citera
2014-04-30, 19:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tyvärr, "finetuning" är inget vidare bra argument.

Citat:
Det vill jag gärna diskutera med dig. Varför är det inget vidare bra argument?

Om vi börjar från ett underlag av det falsifierbara, då är det inte särskild förvånande att dom initiella villkoren i detta utvecklas dynamisk till att "passa ihop". Partikler, polariteter, energier och fält fungerar i interaktion och struktureras i "balans" enligt villkoren som finns.

Om vi hypotetisk skulle tänka oss ett kosmos med andra initial-villkor än i det kosmos vi kan observera, då skulle detta alternativa kosmos OCKSÅ utvecklas som en komplex struktur enligt sina parametrar.

Det behövs ingen "plan" för detta.

Citat:
Jag har fått intrycket att teorierna om multiversum bl.a används för att förklara just hur vårt universum kan uppvisa alla dessa statistiska osannolikheter.

"Multiversum" är en tills vidare spekulativ hypotes det är oklokt att dra för stora växlar på.
Citera
2014-04-30, 19:11
Medlem
kef71s avatar
Citat:
ABSOLUT vakuum är ett mycket spekulativt och icke-falsifierbart koncept, som egentligen bara är av intresse för fringe-filosofer som lekar med semantisk metafysik.

(Ingen kritik mot dig implicerat i detta).

Absolut, jag tog det inte som kritik heller.

I vårt synliga Universum finns det inte nåt som kan beskrivas som "ingenting".
Citera
2014-04-30, 19:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alltså, det är en sak att bevisa att Jesus har funnits och en annan att han är Gud själv inkarnerad.

En bra distinktion som gör dig ära.
Citera
2014-04-30, 19:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Visst men. Jag säger att han förmodligen aldrig ens har funnits och då blir frågan om hans eventuella gudomlighet avgjord redan där. Hur var det med de där "en hel del" bevisen du snackade om?

Fair is fair: Båda teister och religionskritiker/ateister har varje sin bevisbörda, så hävdar du att Jesus aldrig har existerat får du en bevisbörda.
Citera
2014-04-30, 19:17
Avslutad
Citat:
Om vi börjar från ett underlag av det falsifierbara, då är det inte särskild förvånande att dom initiella villkoren i detta utvecklas dynamisk till att "passa ihop". Partikler, polariteter, energier och fält fungerar i interaktion och struktureras i "balans" enligt villkoren som finns.

Om vi hypotetisk skulle tänka oss ett kosmos med andra initial-villkor än i det kosmos vi kan observera, då skulle detta alternativa kosmos OCKSÅ utvecklas som en komplex struktur enligt sina parametrar.

Det behövs ingen "plan" för detta.

"Multiversum" är en tills vidare spekulativ hypotes det är oklokt att dra för stora växlar på.

Starkt och välformulerat inlägg, som jag dock har lite svårt att förstå. Måste smälta informationen och fundera lite. Tack.
Citera
2014-04-30, 19:17
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Fair is fair: Båda teister och religionskritiker/ateister har varje sin bevisbörda, så hävdar du att Jesus aldrig har existerat får du en bevisbörda.

Det går per definition inte att bevisa att något inte finns. Bevisbördan ligger därmed alltid på den som hävdar att något finns. Och om det nu är så välstyrkt är det väll knappast för mycket begärt att be om ett enda ynka bevis.
Citera
2014-04-30, 19:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men ja, jag hävdade att människan Jesus är det bästa beviset för Guds existens. Notera dock att jag underströk att det är min personliga åsikt.

Legitimt; om du nu inte inkluderade ordet "bevis", men istället ersätta det med något som kunne ge bättre semantisk precision.
Citera
2014-04-30, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De som säger att de tror på "något" inser att de inte känner till den/det de tror på. Och det är sanningen. Men du inbillar dig att Jesus inte kan vara Guds son därför att du inte inser att du inte vet vem Gud är. Om du visste vem Gud var så skulle dina möjligheter att avgöra vilka som var hans söner eller inte öka drastiskt.

Problemet är istället att så många har en falsk bild av Gud, när man egentligen inte ska göra sig någon bild alls utan bara lyssna till budskapet och avgöra om det är bra eller dåligt. Satan har sitt budskap och Gud ett annat.

Och du insinuerar kanske att DU vet vem 'gud' är, så du den vägen får nån exklusiv auktoritets-position i debatten.

Sånt är bara trams.
Citera
2014-04-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xodinx
vet du vad rommaren hette som verkställde jesus avrättning..och vet du varför han gjorde det??

Jag undrar vad du är ute efter??...på dina fråger ja och ja men nu är frågan vet du???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in