2014-04-30, 17:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är en falsk dikotomi. "Vet inte" är en möjlighet.

Alltså 50/50. ALLTFÖR låg sannolikhet för att tas allvarligt; vi kunne lika gärna singla slant.

Du har redan tidigare ... utan framgång ..... trasslat dig seriöst in i långsökta försök på att introducera kausalitet, där kausalitet med stor sannolikhet inte finns. Varför börjar du från ruta étt igen? Dåligt minne, papegoje-rutiner med missions-manual uppläsning eller ny information?

Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician

Kom igen. Du måste väl ha bättre "bevis" för 'guds' existens än ett par smileys.
Citera
2014-04-30, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Säg inte att jag skall söka genom dina 22 000 inlägg, det är ett Herkulesjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och dessutom är 70% av dessa inlägg skräp, inget värda förutom att ta reda på hans personliga åsikter om andra skribenter, d.v.s. ad hominem-argument. Vem orkar gå igenom det?

Om du började med att lära dig skillnaden mellan ad hominem attacker och kritik av semantisk akrobatik, då skulle en mycket större del debatten säkert bli meningsfull för dig.
Citera
2014-04-30, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Det finns inga bevis alls. Åtminstone inte ifall vi talar om bevis (proof) i matematisk mening.

Däremot har man, som teist eller deist, ganska stark bevisning (evidence) att hänvisa till.

Här talar jag om informationen i DNA, "fininställningen" av universums fysiska parametrar som tycks möjliggöra uppkomsten av observerande liv och så vidare.

Det är inte argument som jag själv brukar använda, utan hänvisar hellre till människan Jesus som det bästa beviset för Guds existens.

Men det är bara min personliga åsikt..
Citera
2014-04-30, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Däremot har man, som teist eller deist, ganska stark bevisning (evidence) att hänvisa till.

Här talar jag om informationen i DNA, "fininställningen" av universums fysiska parametrar som tycks möjliggöra uppkomsten av observerande liv och så vidare.

Tyvärr, "finetuning" är inget vidare bra argument.

Citat:
Det är inte argument som jag själv brukar använda, utan hänvisar hellre till människan Jesus som det bästa beviset för Guds existens.

Hur blir Jesus ett "bevis"? Vad menar du med "bevis"?
Citera
2014-04-30, 18:18
Medlem
dcafes avatar
Citat:

Och vad bevisar att människan Jesus har funnits?
Citera
2014-04-30, 18:23
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Mmm, fast det beror på hur man definierar "ingenting" och "utan orsak".
Ex. Krauss "ingenting" är ju även det någonting, till och med en hel massa någonting och är inte jämförbart med skapelsemytiskt "i början var det tomhet".

Jo jag har läst hans böcker och det kan vara så att ingenting inte existerar. Därför är väl hela konceptet med "ingenstans" och "ingenting" faller som en fura i skogen.
Citera
2014-04-30, 18:24
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Bör "existensen" inte definitions-mässigt OCKSÅ omfatta "energi" och "fält"? För i så fall är vi inte på området "ingenting".

Absolut se mitt svar ovan.
Citera
2014-04-30, 18:25
Avslutad
Citat:
Tyvärr, "finetuning" är inget vidare bra argument.

Det vill jag gärna diskutera med dig.

Varför är det inget vidare bra argument?

Jag har fått intrycket att teorierna om multiversum bl.a används för att förklara just hur vårt universum kan uppvisa alla dessa statistiska osannolikheter.
Citera
2014-04-30, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Och vad bevisar att människan Jesus har funnits?

En hel del.

Jag är dock inte säker på att detta är rätt tråd för den diskussionen. Jag ville bara delge min personliga åsikt.
Citera
2014-04-30, 18:28
Medlem
dcafes avatar
Citat:
En hel del.

Jag är dock inte säker på att detta är rätt tråd för den diskussionen. Jag ville bara delge min personliga åsikt.

Jesus påstås vara Gud själv inkarnerad. Gör väll att det knappast är OT att diskutera hans existens i denna tråd.

Så fram med bevisen.
Citera
2014-04-30, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Jesus påstås vara Gud själv inkarnerad. Gör väll att det knappast är OT att diskutera hans existens i denna tråd.

Så fram med bevisen.

Alltså, det är en sak att bevisa att Jesus har funnits och en annan att han är Gud själv inkarnerad.
Citera
2014-04-30, 18:32
Medlem
Citat:
Alltså, det är en sak att bevisa att Jesus har funnits och en annan att han är Gud själv inkarnerad.

Många i sverige och världen säger dom tror på "något"vad "något"är det ingen som vet..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in