2014-04-30, 13:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: bal boots + dubbel dainite-sula =

En medveten dum fråga: men vad är användningsområdet för balmoral boots enligt folk som gillar dessa skapelser?
Citera
2014-04-30, 13:39
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorkanz
Nej då Såg en bild på ett par GG Cantebury i vintage oak på GG06 med dubbel dainite som var brutalt vass!

Urk! Det är stilbrott om något. På en Galway, visst, men inte på en bal boot. Det är bara galenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
En medveten dum fråga: men vad är användningsområdet för balmoral boots enligt folk som gillar dessa skapelser?

Ja, det är ju lite svårt att förklara för någon som erkänt inte gillar kängor överlag. Men en bal boot är ju en oxford i kängformat. Så de gånger du vill ha en känga som är lika dressad som en oxford, är du helt hemma med en bal boot. Dessutom, precis som med kängor i allmänhet, blir byxfallet sublimt på en bal boot.
Citera
2014-04-30, 13:47
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ja, det är ju lite svårt att förklara för någon som erkänt inte gillar kängor överlag. Men en bal boot är ju en oxford i kängformat. Så de gånger du vill ha en känga som är lika dressad som en oxford, är du helt hemma med en bal boot. Dessutom, precis som med kängor i allmänhet, blir byxfallet sublimt på en bal boot.

En balmoral är ju för övrigt något som står på önskelistan till hösten. Jag skulle behöva två - en svart och en chestnut, båda med tunn, tunn dainitesula eller dito variant. Kanske blir det MTO, för det verkar inte direkt finnas det som jag vill ha (som vanligt).
Citera
2014-04-30, 13:48
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
En balmoral är ju för övrigt något som står på önskelistan till hösten. Jag skulle behöva två - en svart och en chestnut, båda med tunn, tunn dainitesula eller dito variant. Kanske blir det MTO, för det verkar inte direkt finnas det som jag vill ha (som vanligt).

Säg inte det! Vad är det du vill ha, närmare bestämt, och i vilken prisklass? Var det inte du som letade efter en sådan för inte så länge sedan, och dig jag tipsade om C&J:s variant för Foster & Sons?
Citera
2014-04-30, 13:54
Medlem
Citat:

Du är möjligtvis inte sugen på en balmoral i dark brown calf?
Kan absolut täkna mig köra enkel dainite på kängan om man skulle köra en gmto.
Citera
2014-04-30, 14:07
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Säg inte det! Vad är det du vill ha, närmare bestämt, och i vilken prisklass? Var det inte du som letade efter en sådan för inte så länge sedan, och dig jag tipsade om C&J:s variant för Foster & Sons?

Tänkte lägga mig i mellansegmentet, kring C&J, Carmina och så. Men jag ogillar Carminas MTO-kostnader. Helst köper jag en färdig och klar. Vet inte om en MTO från Meermin, som har ett par olika balmoralutföranden, är värt egentligen.. de är ju prisvärda men samtidigt...
Och jo, Foster & Sons var nog den bästa som dök upp, men det blev aldrig ett köp. Den hade dessutom lädersula, men tror ni att man kanske kan smälla på en tunnare dainite hos en skomakare?

vorkanz: Jo, kanske! En dark brown är nog egentligen mer i linje av vad jag skulle vilja ha för färg.
Jag ska fundera på det över sommaren och se hur ekonomin ser ut, för jag har planerat klädinköp som aldrig förr till den kommande hösten. Då jävlar blir det full rulle i KSoE.
Citera
2014-04-30, 14:13
Medlem
Citat:
Tänkte lägga mig i mellansegmentet, kring C&J, Carmina och så. Men jag ogillar Carminas MTO-kostnader. Helst köper jag en färdig och klar. Vet inte om en MTO från Meermin, som har ett par olika balmoralutföranden, är värt egentligen.. de är ju prisvärda men samtidigt...
Och jo, Foster & Sons var nog den bästa som dök upp, men det blev aldrig ett köp. Den hade dessutom lädersula, men tror ni att man kanske kan smälla på en tunnare dainite hos en skomakare?

vorkanz: Jo, kanske! En dark brown är nog egentligen mer i linje av vad jag skulle vilja ha för färg.
Jag ska fundera på det över sommaren och se hur ekonomin ser ut, för jag har planerat klädinköp som aldrig förr till den kommande hösten. Då jävlar blir det full rulle i KSoE.

Okej, om man isf skulle hitta en till person som vore intresserad skulle man kunna köra Enzo Bonafe gtmo och då skulle man hamna runt 5500 för en balmoral känga.
Citera
2014-04-30, 14:35
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

http://www.crockettandjones.com/product/somerville-#.U2DqwK2SwtA

Det är klart det går att fixa en Dainite hos skomakaren. Men det är ju lite synd att fixa det första man gör. Slit ut lädersulan först (vilket lär ta en stund) och lägg sedan på Dainite om du fortfarande vill ha det. En helomsulning på Dainite brukar kosta dryga 1500 kr.
Citera
2014-04-30, 15:41
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorkanz
Någon här som är intresserad att gå ihop på en gmto på Skoab på enzo bonafe balmoral boot? Jag hade tänkte att ändra köra hela kängan i dark brown calf eller dark brown suede på skaftet och dark brown calf nertill, som sula hade jag tänkt att köra enkel eller dubbel dainite.

Jag är intresserad, och har tänkt på exakt samma sko. Dock ej i två toner. Jag skulle dock gärna vänta lite med beställningen, till i sommar, pga ekonomiska skäl. Eftersom leveranstiden är cirka 2-3 månader med Bonafé så hinner skorna till hösten om man beställer i sommar.

Angående bal bootsen tycker jag inte att det är så snygg till formell kostym. Lågskor är det enda gångbara till formell kostym. Till flanellbyxor tycker jag bal boots är bra.
Citera
2014-04-30, 15:49
Medlem
Wedgies avatar
Vem var det som åkte märsta-pendeln imorse? Fantastiskt spit shine på ett bar brunröda captoes (tror jag) samt Hernos grymma field jacket i svart. Som jag för övrigt letat sönder halva internet efter i grönt och i strl 54, samt butiker i Sthlm och Köpenhamn.
Senast redigerad av Wedgie 2014-04-30 kl. 15:51.
Citera
2014-04-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag är intresserad, och har tänkt på exakt samma sko. Dock ej i två toner. Jag skulle dock gärna vänta lite med beställningen, till i sommar, pga ekonomiska skäl. Eftersom leveranstiden är cirka 2-3 månader med Bonafé så hinner skorna till hösten om man beställer i sommar.

Angående bal bootsen tycker jag inte att det är så snygg till formell kostym. Lågskor är det enda gångbara till formell kostym. Till flanellbyxor tycker jag bal boots är bra.

Roligt att höra!
Kängan behöver absolut inte vara 2 delad, snarare mer intressant i hel dark brown kalv, är du intresserad av dubbel dainite eller enkel? Kan absolut vänta med beställningen isf till i sommar.
Citera
2014-04-30, 16:49
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Vem var det som åkte märsta-pendeln imorse? Fantastiskt spit shine på ett bar brunröda captoes (tror jag) samt Hernos grymma field jacket i svart. Som jag för övrigt letat sönder halva internet efter i grönt och i strl 54, samt butiker i Sthlm och Köpenhamn.

Ajaj Wedgie -- du kommer dra på dig the Wrath of the Titans (läs: vår egen Kronos) med sådana inlägg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in