Citat:
Absolut måste det inte bli en Quickutredning, men det ligger i farans riktning eftersom åklagare och polis vill att han ska erkänna alla fall, eftersom det annars ser väldigt dåligt ut i deras statistik. Och säger den misstänkte att han är skyldig måste även advokaten gå på den linjen.
Om det nu skulle vara så att mgm erkänner övergrepp som aldrig hänt, antingen något han själv hittat på eller möjligen en förälder som i sin oro ställt ledande frågor till sitt barn som haft omsorg på förskolan, så får man verkligen hoppas att polis och åklagare undersöker alla misstänkta övergrepp grundligt. Jag har väldigt svårt att se en förundersökningsledare göra samma misstag som gjordes under quickutredningarna.
Liknelsen med quickutredningen gillar jag inte heller, dels för att flera av Quicks "offer" aldrig hittats, alltså ingen övrig bevisning förutom Quicks ord, dels då Quick mer eller mindre fick förslag på eventuella mord han kunde ta på sig och sedan fick ett par veckor att läsa in sig på dessa försvunna offer. Mgm Joacim här kan ju inte direkt veta vilka av barnen som tror sig ha blivit utsatt och om han ändå skulle gissa rätt ska två historier låta hyfsat lika för att det ens ska kunna bli tal om ett åtal utan teknisk bevisning. (Även om det just vid sådana här mål, där barn är inblandad i sexövergrepp, inte krävs teknisk bevisning i samma omfattning som om bo vart vuxen)
Skulle det nu ändå gå så långt att åklagaren begår tjänstefel genom att ignorera objektivitetsprincipen och Tr finner mgm skyldig till allt denne erkänt så får vi i alla fall hoppas att alla parter klagar så att riktiga jurister får se om åtalet håller.
Missförstå mig inte, jag vill givetvis att kräket skall dömas så hårt lagen tillåter, men jag tror inte någon mår bra av att mgm straffas för ett brott som inte har skett.