2014-04-29, 16:26
Medlem
yoloswagetcs avatar
Hej! Intressant att skumma tråden, men lång börjar den bli. Är det inte dags för en sammanfattning i början sådär som det brukar vara i såna här trådar?
Citera
2014-04-29, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeroxz
Barn i dessa åldrar ljuger aldrig om sexuella händelser. Dessa små barn har ingen aning om sexuella händelser om de inte varit med om det Det som däremot kan ske är att vi vuxna påverkar barnens utsagor med ledande frågor och styr så att de svarar det vi vill höra. Hoppas verkligen att de tar in de absolut bästa utredarna som vet hur förhör med små barn ska gå till.

Personligen tror jag att en hel del av detta är sant. Sen så kan nog GM erkänna "mindre" förselser såsom smekningar och dylikt när de haft kläderna på.
Blir sjukt äcklad av hela händelsen.
Jag hoppas verkligen att jag har helt fel och att det handlar om så få barn som möjligt
Googla Bjugn... Visst ljuger även mycket små barn om sexuella händelser. De pratar om detta på förskolan och med vårdnadshavare, vilket kan göra att de plötsligt inbillar sig övergrepp. Sedan finns det säkert sådana som drabbats på riktigt, men utredningen visar förhoppningsvis i vilken utsträckning. Med tanke på att han erkänner allt han anklagas för och mer därtill är jag rädd att det kan bli en ny Quickutredning.
Citera
2014-04-29, 17:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Hej! Intressant att skumma tråden, men lång börjar den bli. Är det inte dags för en sammanfattning i början sådär som det brukar vara i såna här trådar?

Absolut. Gör gärna en sådan och be mod lägga in den i förstainlägget.
Citera
2014-04-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Att han lämnade brottsplatsen säger inget om han visste att det han gjorde var fel. Om en förskollärare sliter upp dörren och skriker åt en säger reptilhjärnan till en att fly. Den reaktionen är säkert inte mindre trolig hos en person med hjärnskada. Personer inom autismspektrat springer ju exempelvis ofta undan om de upplever att någon är arg på dem. Att de inte förstår varför folk är arga på dem gör snarast rädslan större.
Sedan tror jag inte att han inte förstått att det han gjorde var fel. Det är inte heller kravet för ett fängelseförbud. Det krävs att han har en allvarlig psykisk störning för att slippa fängelse. Om han däremot inte har förmågan att skilja på rätt och fel innebär det att han i princip inte kan dömas överhuvudtaget, eftersom han då saknar subjektivt uppsåt.
2. Jag hoppas verkligen att du har fel och att han döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Om han döms till fängelse men får avtjäna delar av straffet på psykiatrisk klinik innebär det att han sparkas ut när påföljdstiden är slut, oavsett hur han mår. Med tanke på ungdom och hjärnskada skulle jag gissa på ett straff på kanske tre år. Med häktningstiden innebär det då ett år på anstalt innan han släpps ut igen. Om han får rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning måste läkarna ansöka om att han ska ha obevakade permissioner eller släppas. Åklagaren får yttra sig och det är förvaltningsrätten som fattar beslut. Med tanke på att brotten ägt rum i Kalmar län hamnar han säkert på regionpsyk i Växjö (SSS, eller Sankt Sigfrids Sjukhus, som det heter i folkmun). Över de som avtjänar rättspsykiatrisk vård styr förvaltningsrätten i Växjö och de släpper inte ut någon i onödan.

Att personer inom autismspektrat flyr när någon blir arg på dem känns inte helt riktigt. Jag har barn med diagnos inom autism och har nog bara varit med om det motsatta, dvs istället för att fly så blir dem arga, just för att dem inte förstår vad man är arg för.
Citera
2014-04-29, 17:39
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Pinglar en liten klocka? Mediadrev, masshysteri? "Gärningsmannen" får uppmärksamhet. Kom ihåg Tomas Quick.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5606555
http://debatt.svt.se/2011/10/10/svenska-hakten-orsakar-sjalvmord-och-falska-erkannanden/

För att? Vad grundar du din känsla på ... ? 15 anmälningar kan vara irrationellt gruppbeteende.

Jaha, jag visste inte att när man erkänner ett eller flera brott, som eventuellt får stor uppmärksamhet i media, så blir man Thomas Quick?

Menar du att GM helt sonika fick för sig att begå ett, eller 21, utav de värsta brott man kan tänka sig endast för uppmärksamheten? Samma uppmärksamhet som han ändå inte får ta del av på grund av restriktioner. Istället faller all uppmärksamhet, som GM alltså inte själv vet om, på GM's familj som då ska sola sig i glansen som GM så snällt ordnat?

Det kan säkert stämma att svenska häkten framkallar falska, eller frivilliga, erkännanden. Dock tror jag inte att endast ett erkännande kommer att räcka till för en fällande dom i detta fall.

Titta! Jag kan också länka!
Citera
2014-04-29, 17:48
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Googla Bjugn... Visst ljuger även mycket små barn om sexuella händelser. De pratar om detta på förskolan och med vårdnadshavare, vilket kan göra att de plötsligt inbillar sig övergrepp. Sedan finns det säkert sådana som drabbats på riktigt, men utredningen visar förhoppningsvis i vilken utsträckning. Med tanke på att han erkänner allt han anklagas för och mer därtill är jag rädd att det kan bli en ny Quickutredning.

Självklart blir det inte en ny Quickutredning, möjligen kan det vara så att GM erkänner allt, både påhittade övergrepp som övergrepp han tillfrågas om, men att det därifrån ska skena iväg på det absurda sätt som Quickutredningen gjorde kommer inte att hända. Då krävs åtminstone en van der Kwast, en Penttinen och förmodligen också en JK som vill vara ensam herre på täppan.

Bara för att han erkänner allt betyder inte att utredarna och åklagaren/-na måste goes bananas...
Citera
2014-04-29, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zweetz
Att personer inom autismspektrat flyr när någon blir arg på dem känns inte helt riktigt. Jag har barn med diagnos inom autism och har nog bara varit med om det motsatta, dvs istället för att fly så blir dem arga, just för att dem inte förstår vad man är arg för.
Har varit i skallgång flera gånger efter en autistisk pojke som rusade iväg så fort han blev tillsagd. Autismspektrat är väldigt brett och min erfarenhet smal.
Citera
2014-04-29, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Självklart blir det inte en ny Quickutredning, möjligen kan det vara så att GM erkänner allt, både påhittade övergrepp som övergrepp han tillfrågas om, men att det därifrån ska skena iväg på det absurda sätt som Quickutredningen gjorde kommer inte att hända. Då krävs åtminstone en van der Kwast, en Penttinen och förmodligen också en JK som vill vara ensam herre på täppan.

Bara för att han erkänner allt betyder inte att utredarna och åklagaren/-na måste goes bananas...
Absolut måste det inte bli en Quickutredning, men det ligger i farans riktning eftersom åklagare och polis vill att han ska erkänna alla fall, eftersom det annars ser väldigt dåligt ut i deras statistik. Och säger den misstänkte att han är skyldig måste även advokaten gå på den linjen.
Citera
2014-04-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeartist
Joakim Kranke (21-åringen) var känd på orten RUDA som en udda individ! Margaretha Drottman, i grunden förskolefröken sedemera VD för förskolan där merparten av de sexuella övergreppen de facto skett! Polis myndighet och åklagare i Kalmar har ett otal bevis, inte enbart fr barnen 2-6 år utan även i form av Joakims eget erkännande. Dock anser han ej att övergreppen ska räknas som grova???? Men, för mig personligen finner jag det ytterst märkligt att Fru Drottman avfärdade 4 st behöriga arbets-sökande förskolelärare och tar in Joakim, som hon är god man för och som ej är behörig.... Det luktar illa, mycket illa! Och här handlar det tyvärr ej om små barns fantasier. Deras fantasivärld kommer ej i närheten av fysisk bevisning av skador i underlivet. Tror du det så har du respektive jag ej tillskansat oss samma psykologi och psykiatri kunskaper!!

Hon fick ju betalt för honom, därav ingen anställning för dom behöriga.

Kan anledningen till att han säger ej grova vara att han "bara" typ gjort ngt med fingret eller liknande? Vad säger lagen?
Citera
2014-04-29, 20:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Har varit i skallgång flera gånger efter en autistisk pojke som rusade iväg så fort han blev tillsagd. Autismspektrat är väldigt brett och min erfarenhet smal.

Men GM är väl inte autist, fick han inte en hjärnskada efter en bilolycka?

Kan en sådan skada yttra sig som autism?
Citera
2014-04-29, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men GM är väl inte autist, fick han inte en hjärnskada efter en bilolycka?

Kan en sådan skada yttra sig som autism?
Nej, det var bara ett (dåligt) exempel.
Citera
2014-04-29, 20:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, det var bara ett (dåligt) exempel.

Ok, då förstår jag, exemplet kan i och för sig inte vara så dåligt en hjärnskada kan ju ta många uttryck och att det kan bli snarlika drag är väl inte helt uteslutet.

Har du koll på om det stämmer att dagisföreståndaren var god man åt GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in