2014-04-28, 11:57
Medlem
1 år eller mer skulle jag rekomendera efter sett/ser min sambo lida(hon gick från 20 till 0 på två månader alldeles för snabbt det efter ätit det i 6år)
Hela nervsystemet ditt är förändrat och måste ställa om sig till hur det var innan du börhade knapra.

Nu är hennes största problem musklerna ilningar och värk(5månader erfer nollad)

Lycka till

Läs http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/5541-phases-of-ssri-withdrawal/
Senast redigerad av kindofblue 2014-04-28 kl. 11:59.
Citera
2014-04-29, 08:37
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brun-7
Jag har ätit Citalopram i drygt fem år och funderar på att sluta med det nu. Anledningen till att jag började från första början var allmän nedstämdhet och hysteriska humörsvängningar vid pms, sedan när en familjemedlem dog så bestämde jag mig för att sluta för första gången, mest för att kunna känna smärtan fullt ut och inte vara "skyddad" av antidepressiva, hur konstigt det än låter. Det gick inte vidare bra, jag slutade tvärt och utsättningssymptomen var inte att leka med. Hela världen snurrade och jag var tvungen att blunda för att ens kunna vrida på huvudet. I samråd med läkare fortsatte jag med tabletterna då denne hävdade att sorgkänslorna inte skulle mattas ut av tabletterna.

Nu har det gått några år och jag harvar fortfarande på mina 20mg/dag. Även om det är en låg dos känner jag direkt om jag glömt ta tabletten på 2-3 dagar. Hela huvudet blir mos, allt snurrar, paniken smyger sig på och allt känns bara otroligt konstigt.

Jag har börjat fundera lite på hur Citalopram påverkat mig under dessa år och det är i ärlighetens namn först nu jag ser ett samband med tabletterna och mina fyllor (blir jättefull, jättesnabbt, minnesluckor är mer vanligt än ovanligt) och bakfyllor (fullkomligt förstörd, kräks utan några som helst problem två gånger i timmen i 6-7 timmar), viktökning (15-20 kilo på tre år), brist på empati (helt obrydd om andra människors lycka och olycka), etc.

Fem år är lång tid och jag vet inte hur livet blir utan Citalopram nu kontra med förr. Känner bara att jag måste försöka vara utan en tid. Men hur ska jag lägga upp nedtrappningen? Vad är rimligt? Ska jag känna av mossigheten mellan tabletterna eller försöka hålla det på gränsen? Är det ens möjligt att hålla det på gränsen och slippa utsättningssymptom helt?

Det är en relativt tunn SSRI. Jag har slutat med denna kall kalkon, från den dosen, mer än en gång. Jag tycker att Du ska göra samma sak. Det kommer att smälla till, visst, men det är lika bra att bli av med skiten.

Jag föreslår att Du byter ut denna mot Valdoxan; en mycket modernare och mer specifik medicin mot både ångest och depression. Jag får samma effekt av medicinerna, men är oerhört mycket klarare i skallen nu.
Citera
2014-04-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det är en relativt tunn SSRI. Jag har slutat med denna kall kalkon, från den dosen, mer än en gång. Jag tycker att Du ska göra samma sak. Det kommer att smälla till, visst, men det är lika bra att bli av med skiten.

Jag föreslår att Du byter ut denna mot Valdoxan; en mycket modernare och mer specifik medicin mot både ångest och depression. Jag får samma effekt av medicinerna, men är oerhört mycket klarare i skallen nu.

Har man ätit den 1 år eller kortare går det göra som du men efter 5år eller mer är det helt annars.
Citera
2014-04-29, 09:05
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Har man ätit den 1 år eller kortare går det göra som du men efter 5år eller mer är det helt annars.

Jag åt den i fyra år, den längsta perioden. Dessutom, är den dosen som vi pratar om här - 20 mg - inte ens en verksam dos.

"Verksam dos

Citalopram 30-60 mg
Seroxat 30-60 mg
Zoloft 100-200 mg
Fontex 30-60 mg
remittera inte in förrän pat står på maxdos"

Källa (en av många): http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=11&titelid=398&j=1
Senast redigerad av Sweeper80 2014-04-29 kl. 09:09.
Citera
2014-04-29, 12:58
Medlem
Citat:
Jag åt den i fyra år, den längsta perioden. Dessutom, är den dosen som vi pratar om här - 20 mg - inte ens en verksam dos.

"Verksam dos

Citalopram 30-60 mg
Seroxat 30-60 mg
Zoloft 100-200 mg
Fontex 30-60 mg

Källa (en av många): http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=11&titelid=398&j=1

har aldrig själv ätit psykofarmaka men jag vet helvetet min sambo går/gått igenom då hon skulle sluta med citalopram. Hade hon fått göra om neddrappningen skulle den skett under minst 1år.

Kul du blivit kvitt ssri utan muskelvärk ilningar i huvudet och extrem ångest i månader.... först nu senaste måndaden, 5månader efter har muskler och huvud börjat fungera för min sambo.

Kan tillägga att mitt förtroende för läkemedelsindustrin och psykiatrin är noll numera. Har tagit del av dokumentärfilmer som stärker det jag misstänkt senaste året.
tex dessa visar exakt det min sambo gått igenom senaste året.
http://www.whocaresinsweden.com/sv/
http://www.numbdocumentary.com/Numb_Documentary/Home.html
Citera
2014-05-01, 00:44
Medlem
Citat:

"Verksam dos

Citalopram 30-60 mg
Seroxat 30-60 mg
Zoloft 100-200 mg
Fontex 30-60 mg

Du tror inte att det är individuellt? Jag kan garantera att yrseln jag känner utan tabletterna inte är placebo, det känns olagligt att sätta sig bakom ratten när den slår till. Blir en riktig "woooow"-känsla varje gång.

Har vilket som hoppat över först en dag, sedan två dagar, tänkte se nu hur det känns utan i tre dagar. Förhoppningsvis är jag kvitt skiten om några veckor.

Det "roliga" är att när jag fick dem utskrivna fick jag rådet att bara ta dem en vecka i månaden.. vet inte vad det var för fel på min läkare men som ni kan lista ut själva gick det inte vidare bra.
Citera
2014-05-01, 23:37
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Du tror inte att det är individuellt? Jag kan garantera att yrseln jag känner utan tabletterna inte är placebo, det känns olagligt att sätta sig bakom ratten när den slår till. Blir en riktig "woooow"-känsla varje gång.

Har vilket som hoppat över först en dag, sedan två dagar, tänkte se nu hur det känns utan i tre dagar. Förhoppningsvis är jag kvitt skiten om några veckor.

Det "roliga" är att när jag fick dem utskrivna fick jag rådet att bara ta dem en vecka i månaden.. vet inte vad det var för fel på min läkare men som ni kan lista ut själva gick det inte vidare bra.

Inget konstigt alls om du fick citalopram utskrivet för PMS! Alltså ordernation 1 tabl per dag veckan innan mensen. Oftast brukar man ta en tablett 10 mg/dag två veckor innan mensen.
Citera
2014-05-03, 21:45
Medlem
Citat:
Jag har ätit Citalopram i drygt fem år och funderar på att sluta med det nu. Anledningen till att jag började från första början var allmän nedstämdhet och hysteriska humörsvängningar vid pms, sedan när en familjemedlem dog så bestämde jag mig för att sluta för första gången, mest för att kunna känna smärtan fullt ut och inte vara "skyddad" av antidepressiva, hur konstigt det än låter. Det gick inte vidare bra, jag slutade tvärt och utsättningssymptomen var inte att leka med. Hela världen snurrade och jag var tvungen att blunda för att ens kunna vrida på huvudet. I samråd med läkare fortsatte jag med tabletterna då denne hävdade att sorgkänslorna inte skulle mattas ut av tabletterna.

Nu har det gått några år och jag harvar fortfarande på mina 20mg/dag. Även om det är en låg dos känner jag direkt om jag glömt ta tabletten på 2-3 dagar. Hela huvudet blir mos, allt snurrar, paniken smyger sig på och allt känns bara otroligt konstigt.

Jag har börjat fundera lite på hur Citalopram påverkat mig under dessa år och det är i ärlighetens namn först nu jag ser ett samband med tabletterna och mina fyllor (blir jättefull, jättesnabbt, minnesluckor är mer vanligt än ovanligt) och bakfyllor (fullkomligt förstörd, kräks utan några som helst problem två gånger i timmen i 6-7 timmar), viktökning (15-20 kilo på tre år), brist på empati (helt obrydd om andra människors lycka och olycka), etc.

Fem år är lång tid och jag vet inte hur livet blir utan Citalopram nu kontra med förr. Känner bara att jag måste försöka vara utan en tid. Men hur ska jag lägga upp nedtrappningen? Vad är rimligt? Ska jag känna av mossigheten mellan tabletterna eller försöka hålla det på gränsen? Är det ens möjligt att hålla det på gränsen och slippa utsättningssymptom helt?

en del människor klarar sig fint att sluta med dessa droger och en del får grova problem , jag är en av dem som fick grova problem, jag trappade ut under ett års tid och har fortfarande problem idag , nästan 9 månader fri .. månad 4 och 5 var rent sagt ett helvete, värsta jag någonsin gått igenom, det är mycket bättre nu men lider av en del symtom som håller i sig och går i vågor, läkaren kommer säga åt dig att trappa ner allt ifrån några veckor till månader, jag tror på ÅR ! speciellt dem som gått på skiten länge, jag gick länge , längre än dig..
Citera
2014-05-03, 21:48
Medlem
Citat:

risken om man slutar CT med dessa droger är att du kan drabbas av långvariga utsättningssymtom som kan bli riktigt nasty! Och sen om du skulle få för dig att börja om med skiten igen för att man inte pallar trycket så kan kroppen helt plötsligt börja stöta ifrån medicinen..

även om en person lyckas med ct så ger det inga garantier att andra gör det plus att det är absolut det värsta du kan göra.
Citera
2014-05-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
har aldrig själv ätit psykofarmaka men jag vet helvetet min sambo går/gått igenom då hon skulle sluta med citalopram. Hade hon fått göra om neddrappningen skulle den skett under minst 1år.

Kul du blivit kvitt ssri utan muskelvärk ilningar i huvudet och extrem ångest i månader.... först nu senaste måndaden, 5månader efter har muskler och huvud börjat fungera för min sambo.

Kan tillägga att mitt förtroende för läkemedelsindustrin och psykiatrin är noll numera. Har tagit del av dokumentärfilmer som stärker det jag misstänkt senaste året.
tex dessa visar exakt det min sambo gått igenom senaste året.
http://www.whocaresinsweden.com/sv/
http://www.numbdocumentary.com/Numb_Documentary/Home.html

Hur mår din sambo nu?? jag är så stolt över henne att hon kämpar.. Jag rullar in på månad 9, vill ge er lite uppdateringar! Min sömnlöshet är mycket bättre, kan nu sova bättre! jag har inte längre athatsia och den extrema oron, panikattacker är sällsynt hos mig numera.. Ingen depression, ångesten är betydligt längre än de första månaderna, inga mer gråtattacker, lite smått milda bara, inga aggressioner längre..

det som håller i sig är muskelsmärtan, värker i framförallt nacke, och min högra kropp,fick en kramp i nacken för några veckor sen orsakade grym inflammation
har ögonsmärta och även starta strimlor o synfältet och grumliga små fläckar
lite yrsel , balansrubbningar fortfarande
tinnitus
mitt TSH har sänkts drastiskt sen jag slutade med min ssri från cirka 2,5 till 0,7 (sköldkörtelhormon)
har iskalla fötter /händer
en del adrenalinrusningar genom kroppen, isande ilningar som far genom ben och armar, upp i nacken, överallt.. smått domningar, stickningar, brännande smärta på tungan

men som sagt symtomen är mktmer milda nu än förr och jag siktar på ett år nu då dem flesta säger att det värsta ska vara över, OCH JAG BLIR LYCKLIUG när jag läser runt o många bevittnar att månad 4 och 5 är värst efter att man har slutat, det var då jag blev som sjukast.. sen blev det bara bättre och bättre.
Citera
2014-05-03, 21:58
Medlem
även den brännande känslan inuti huvudet kommer och går, den är hemsk obehaglig! känns som om huvudet ska explodera , känns som det brinner upp, mysko känsla helt klart.. även tryck i öron/näsa/huvud..
Citera
2014-05-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellisimo
en del människor klarar sig fint att sluta med dessa droger och en del får grova problem , jag är en av dem som fick grova problem, jag trappade ut under ett års tid och har fortfarande problem idag , nästan 9 månader fri .. månad 4 och 5 var rent sagt ett helvete, värsta jag någonsin gått igenom, det är mycket bättre nu men lider av en del symtom som håller i sig och går i vågor, läkaren kommer säga åt dig att trappa ner allt ifrån några veckor till månader, jag tror på ÅR ! speciellt dem som gått på skiten länge, jag gick länge , längre än dig..

Har bestämt mig för att bara sluta helt och hållet, kanske är det idiotiskt men tänkte göra ett försök. Dag fyra utan nu, de två första dagarna var det inga problem, igår och idag har jag haft väldiga balansrubbningar från och till, svimningskänslor emellanåt och oförklarliga obehagskänslor som far snabbt genom kroppen. Däremot är det bilkörningen som oroar mig, det känns inte okej, varje gång jag ska svänga så snurrar det till och kör jag på landsväg är det som att jag har tunnelseende. Borde nog ställa bilen åt sidan så länge det håller i sig..

Vilka symtom har du haft under tiden du trappade ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in