2014-04-27, 23:46
Medlem
intressant tråd då jag också tycker detta till en viss del!

På sommaren röker jag cigariller när jag känner för det

året runt tar jag mig en snus till ölen / festen, aldrig nykter.

Kan också vara psykiskt att "alla" vet att man blir beroende av detta, Och då "tror" man att man är beroende fast att man kanske helt enkelt inte är det rent fysiskt, men man är det psykiskt

Tror det ligger lite i det, vill man inte bli beroende så blir man inte det. Det meningen tror jag på!
Citera
2014-04-27, 23:52
Medlem
fistfuckrs avatar
Alltså, det går ju egentligen inte komma till en riktig slutsats eftersom att det är såpass jäkla individuellt. Har rökt i 8 år varav kanske 6-7 år har varit ett aktivt beroende, och hur det fysiska beroendet har upplevts har varit helt fram och tillbaka. Vissa perioder kan man bli stressad, känna huvudvärk och irritation för att man inte har den där jävla cigaretten i handen, medans andra kommer man på sig själv med att; "jag har ju inte rökt på 7 timmar, kanske dags att gå ut och ta en". Det är väldigt individuellt som sagt. Sen finns det ju en skara guldmänniskor som aldrig känner något beroende av något, någonsin även om de brukar produkter där det löper stor risk till beroendeframkallning.

Skulle vi leka med tanken att det är fastställt att vi människor rent fysiskt inte kan bli beroende av nikotin, så skulle ändå den psykiska delen kunna hjälpa till med den biten. Rent allmänt fungerar vi människor så att det psykiska påverkar det fysiska och vice versa. Även om det skulle vara en sorts placeboeffekt isåfall.
Citera
2014-04-27, 23:59
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperAnonym665
Har du rätt? Nej. Men det psykiska beroendet är starkare än det fysiska. "7cigg om dagen XD". Rök ett paket om dagen i ett år och berätta hur det kändes när du gav upp det över en natt.
Klart det inte är lätt men det är ju fortfarande viljan det handlar om.

Skulle helt plötsligt forskare komma fram till att lösgodis och dricka kan framkalla cancer och minskar din livslängd med 20 år så är klart som fan jag slutar.

Har aldrig förstått ni svaga själar som inte kan sluta röka. Tanken på att du blir fulare och dör i förtid räcker väl för fan att höra för att man ska ta sig i kragen. Om man inte självmordsbenägen och ändå inte ser livet som något värdefullt, då kanske man kan sätta sig och röka paket efter paket.
Citera
2014-04-28, 00:29
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban98422
intressant tråd då jag också tycker detta till en viss del!

På sommaren röker jag cigariller när jag känner för det

året runt tar jag mig en snus till ölen / festen, aldrig nykter.

Kan också vara psykiskt att "alla" vet att man blir beroende av detta, Och då "tror" man att man är beroende fast att man kanske helt enkelt inte är det rent fysiskt, men man är det psykiskt

Tror det ligger lite i det, vill man inte bli beroende så blir man inte det. Det meningen tror jag på!
Det är troligtvis en blandning utav det och den faktiska känslan utav beroende. Det är som redan sagts, vetenskapligt bevisat att nikotin är beroende framkallande. Socker är också väldigt beroendeframkallande. Med vilja kan man ta sig igenom vad som helst(nästan), det tror jag på.
Citera
2014-04-28, 07:28
Medlem
Jag har rökt i 15 år och är övertygad om att mitt beroende endast är psykiskt. Hur har jag kommit fram till denna slutsats? Well, de gånger jag har varit sysselsatt med något i x-antal timmar och glömt av att röka, så känner jag absolut ingenting i abstinensväg. Det är bara från det ögonblick som jag kommer på att "hey, jag har ju inte rökt på typ 2,5h nu!" som jag känner av beroendet/abstinensen.
Så ja, det är definitivt psykiskt beroende, åtminstone i mitt fall. Det psykiska beroendet orsakar abstinenssymptom som känns fysiska, men det gör de inte fysiska. Det är precis som med ångest, vissa med grov ångest tror att de håller på att få hjärtinfarkt och allt möjligt, men läkarna hittar ingenting.
Citera
2014-04-28, 07:47
Medlem
Bettanskreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tictac3
Ja, obviously? annars hade man väl inte rökt från första början.. vad är de du inte fattar
grejen är att du inte fattar att du är beroende!
Citera
2014-04-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettanskrek
grejen är att du inte fattar att du är beroende!

vadå beroende, har du missat vad tråden handlar om ?
Citera
2014-04-28, 09:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Jag har rökt i 15 år och är övertygad om att mitt beroende endast är psykiskt. Hur har jag kommit fram till denna slutsats? Well, de gånger jag har varit sysselsatt med något i x-antal timmar och glömt av att röka, så känner jag absolut ingenting i abstinensväg. Det är bara från det ögonblick som jag kommer på att "hey, jag har ju inte rökt på typ 2,5h nu!" som jag känner av beroendet/abstinensen.
Så ja, det är definitivt psykiskt beroende, åtminstone i mitt fall. Det psykiska beroendet orsakar abstinenssymptom som känns fysiska, men det gör de inte fysiska. Det är precis som med ångest, vissa med grov ångest tror att de håller på att få hjärtinfarkt och allt möjligt, men läkarna hittar ingenting.

Upplever samma sak med snus åxå, har jag en dosa i kylen i stugan så är det ingen fara att ransonera eller helt glömma bort snusandet ett tag. Men tar det slut så jag inte har nåt, då är det fan kris.

Sen har man ju hållit på med nikotinplåster/tuggummi i åratal, men jag vet då inte någon som blivit beroende av dessa trots att dom innehåller nikotin.

Men ett beroende är det, psykiskt eller fysiskt spelar nog inte så stor roll. Det är svårt för vissa personer att sluta. Men kanske inte för alla.
Citera
2014-04-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettanskrek
hur njuter du av cigaretten! berätta!

Jag njuter som mest efter några öl. Kan inte påstå att jag tycker att det luktar eller smakar jättegott, men jag tycker att det är mysigt att sitta på till exempel en uteservering och blossa, och jag gillar effekten av nikotinet, man känner sig lite snurrig utan att bli "slö" som man blir av alkohol.
Citera
2014-04-29, 07:32
Medlem
Bettanskreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Jag njuter som mest efter några öl. Kan inte påstå att jag tycker att det luktar eller smakar jättegott, men jag tycker att det är mysigt att sitta på till exempel en uteservering och blossa, och jag gillar effekten av nikotinet, man känner sig lite snurrig utan att bli "slö" som man blir av alkohol.
märkligt! är det inte WT att röka!?
Citera
2014-04-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tictac3
Jag har rökt cigg nu till och från i snart 2 år och har alltid köpt egna paket, oftast rökt upp mot 7 cigg på en dag och varje dag också .. sen har jag alltid kunnat ta ett uppehåll pga att jag inte haft råd, men aldrig blivit riktigt fysiskt beroende av nikotinet.

Ja tror inte på folk som säger att det är nikotin som gör dig beroende, det man vill komma åt är ju det sociala, känslan att andas in, ha nåt mellan fingrar, känna sig sysselsatt när man är uttråkad som ett slags tidsfördriv eller miljöombyte.. men de där med att vara beroende av nikotin måste ju vara största bullshit någon har nånsin kommit på.

har jag rätt?

Du kan komma på världens bästa teori om att nikotin inte är beroende framkallande men i praktiken är det nåt helt annat. Människokroppen är helt fantastisk. Du kan intala dig själv som rökare att nikotin inte är beroendeframkallande och faktiskt falla offer för din egen lögn, eller kanske inte falla offer, men tro på din egen lögn rättare sagt, och du kan på det sättet sluta bruka nikotin och helt undantränga eller koppla bort bieffekterna som uppstår vid nikotinstopp.
Citera
2014-04-29, 08:20
Medlem
Många gånger känner jag som dig TS.

Jag har väl rökt i ett år ca 5-7 cigaretter om dagen, men känner inget beroende.
Ibland röker jag inte på flera dagar, märks inte...
Flera gånger undrar jag om all typ av beroende bara är "påhitt" eller psykologiskt?
Dock förstår jag att det inte är fallet, men det kan kännas så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in