Citat:
Ursprungligen postat av
Insexskruv
Jag har rökt i 15 år och är övertygad om att mitt beroende endast är psykiskt. Hur har jag kommit fram till denna slutsats? Well, de gånger jag har varit sysselsatt med något i x-antal timmar och glömt av att röka, så känner jag absolut ingenting i abstinensväg. Det är bara från det ögonblick som jag kommer på att "hey, jag har ju inte rökt på typ 2,5h nu!" som jag känner av beroendet/abstinensen.
Så ja, det är definitivt psykiskt beroende, åtminstone i mitt fall. Det psykiska beroendet orsakar abstinenssymptom som känns fysiska, men det gör de inte fysiska. Det är precis som med ångest, vissa med grov ångest tror att de håller på att få hjärtinfarkt och allt möjligt, men läkarna hittar ingenting.
Upplever samma sak med snus åxå, har jag en dosa i kylen i stugan så är det ingen fara att ransonera eller helt glömma bort snusandet ett tag. Men tar det slut så jag inte har nåt, då är det fan kris.
Sen har man ju hållit på med nikotinplåster/tuggummi i åratal, men jag vet då inte någon som blivit beroende av dessa trots att dom innehåller nikotin.
Men ett beroende är det, psykiskt eller fysiskt spelar nog inte så stor roll. Det är svårt för vissa personer att sluta. Men kanske inte för alla.