2014-04-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kan kan de. Men om de kommer in i bedömningen med en tidigare grundlagd förutfattad mening, är sannolikheten att deras amatörtyckanden har någon faktisk tyngd påfallande liten.

Vill vi ha ett amatöromdöme med något mer tyngd, kan vi PM:a en länk med spårandet till någon erkänt duktig hundmänniska med god spårerfarenhet i Husdjur och som helt öppen fråga be om kommentarer. När det gäller folk här i tråden är önsketänkandefaktorn alldeles för stor för att deras åsikter ska ha något användbart värde.

Att hundar missar och gör fel ibland är inget önsketänkande tyvärr. Det är fakta.
Citera
2014-04-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att hundar missar och gör fel ibland är inget önsketänkande tyvärr. Det är fakta.
Försök att ta in det Hamlikar skrivit. Hunden markerar på ett av ett stort antal alternativ. Hunden markerar på det fordon som den man misstänker att mördaren har använt. I samma fordon som hunden markerar konstaterar man blod från den avlidne.
Citera
2014-04-28, 22:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du har fortfarande inte förstått varför jag skrev att det va olyckligt att KJs bil lottades sist?
Det måste ju för det första bli så i en tredjedel av fallen. Och att det lottas är ju ett sätt att eliminera bias på - du skulle tycka att det var minst lika illa om hundförarren kunde veta att den sista bilen var en blank. Sedan är ju varken hunden eller hundföraren medveten om vilken bil som är vilken under spårningen - den av någon i tråden ett par gånger gjorde kopplingen mellan dammig och stått i garage länge begriper jag mig inte alls på. Det går väl alldeles utmärkt för en bil att bli dammig ute, i synnerhet på våren?

Så nej, det var inte särskilt olyckligt.
Citera
2014-04-28, 22:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag konstaterar att du försöker undervisa mig i vetenskaplig metod, Quarrel. En negativ kontroll är en negativ kontroll, och det finns inget analysvärde som är inherent pålitligt utan den ena eller andra typen av kontroller - vare sig när det gäller DNA-profilering eller annat. Hur dessa kontroller ta sig ut, och hurpass uppenbart det är för lekmän att de görs, är en helt annan sak.

Vad du efterfrågar här är en positiv kontroll, inte de negativa vi avhandlade nyss. Såna kontroller används också ibland i DNA-analys.
Pseudodiskussion. DNA kanske var fel exempel av mig. Men det finns många pålitliga tester som det bara görs ett av. En vanlig mätning med linjal. Hur många görs på samma sträcka på en brottsplats? En. Det räcker, det är pålitligt. En hund behöver tre bilar och en människa åtta foton, för de är inte pålitliga.
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Försök att ta in det Hamlikar skrivit. Hunden markerar på ett av ett stort antal alternativ. Hunden markerar på det fordon som den man misstänker att mördaren har använt. I samma fordon som hunden markerar konstaterar man blod från den avlidne.
Ibland misslyckas även fotokonfrontationer. Varför det? Misslyckas hundar?
Citera
2014-04-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du menar att den borde ha lottats som nummer ett eller två i ordningen?

Det är förarens något spända agerande jag reagerar på, risken är stor att du får en förarstyrd markering. Sista bilen, nu gäller det.
Citera
2014-04-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Pseudodiskussion. DNA kanske var fel exempel av mig. Men det finns många pålitliga tester som det bara görs ett av. En vanlig mätning med linjal. Hur många görs på samma sträcka på en brottsplats? En. Det räcker, det är pålitligt. En hund behöver tre bilar och en människa åtta foton, för de är inte pålitliga. Ibland misslyckas även fotokonfrontationer. Varför det? Misslyckas hundar?
Försök att ta in det jag skrev. Av ett stort antal alternativ så markerar hunden i det utrymme där man sen konstaterar blod från den avlidne. De flesta, utom alternativteoretikerna, skulle se det som en bekräftelse på att hunden markerat rätt.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-04-28 kl. 22:45.
Citera
2014-04-28, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Försök att ta in det jag skrev. Av ett stort antal alternativ så markerar hunden i det utrymme där man konstaterar blod från den avlidne,
Japp, i en bil av tre. Människan får peka ut en person bland åtta foton. Ibland misslyckas människan. Misslyckas hundar?
Citera
2014-04-28, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst vet proffs i allmänhet bättre än amatörer, men fortfarande kan amatörer ha synpunkter på hur arbetsuppgifter ska genomföras, och även ha rätt.
Om dina meriter är sexårig folkskola, vilket du berättade igår, har du en relativt stor förklaringsbörda för att övertyga tråden om att du har rätt och experterna (och domarna) har fel. Bevis skulle exempelvis stärka din argumentation.
Citera
2014-04-28, 23:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hundar missar för det första klart mindre än vad mänskliga vittnen, också trovärdiga mänskliga vittnen, gör. För det andra handlar validiteten i testet inte på att hundar aldrig gör fel. Det behövs inte för att identifikationen ska vara säkerställd bortom rimligt tvivel. Hunden valde det enda av 63 utfall som KJ kunde åka dit på. Det får nog anses vara bortom rimligt tvivel bara i och med testupplägg och utfall - utan att på något sätt blanda in förarens uppgifter om Unos track record.
Citera
2014-04-28, 23:22
Medlem
Citat:

Finns ju endast en bil som är aktuell. Hade varit intressantare om dom övriga två hade varit en Nissan och en Terrano.

EDIT. Missförstå mig rätt. Jag förstår vad Hamilkar menar.
Senast redigerad av Remark 2014-04-28 kl. 23:30.
Citera
2014-04-28, 23:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det märks att du inte är så hemma på hur man för sökhundar, hade du varit det hade du nog reagerat. Jag har jobbat med hundar främst spår/sök i närmare 40år, är jävlar i mig ingen baksäteshundförare, det får stå för dig.
Du svarade aldrig på min fråga. Tror du att KJ blivit fälld utan liklukten i skuffen?

Lägg ner. Det finns åtskilliga vittnesmål från hundförare på ljudfil, som talar om hur det går till med likhundar., Ja, han hade fällts ändå. Och du ser ut som en baksäteshundförare. Eller om du så önskar en som låtsas veta något, men inget vet.

KJ är fälld och hunden markerade för likdoft det är bara att gilla läget.

Det finns fler baksätesförkunnare här som absolut inte bör ifrågasätta sakkunskaperna.-
I den här tråden finns det ingen amatör som presenterat något utöver den fakta som finns i målet.-
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-28 kl. 23:27.
Citera
2014-04-28, 23:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om dina meriter är sexårig folkskola, vilket du berättade igår, har du en relativt stor förklaringsbörda för att övertyga tråden om att du har rätt och experterna (och domarna) har fel. Bevis skulle exempelvis stärka din argumentation.
Jag påstod inte att jag har sexårig folkskola, en självlärd journalist borde åtminstone ha läsförmåga. Och jag behöver inte bevisa ett skit, jag påstår inget, jag spekulerar.

Visst, ge mig polisens resurser och rätt att gå igenom MB:s fastigheter, arbetsplats och fordon, så finns möjlighetet att jag hittar bevis mot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in