2014-04-28, 21:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
4) Bagaget och kupén var besprutade med Bluestar innan hunden var på plats. Vilka synliga spår gav det hundföraren, och vilka doftspår gav det hunden?
Bluestar syns inte innan man lyser på det med en UV-lampa. Hunden känner ju alltid fyrahundradrittontusen olika dofter i det doftuniversum han lever, men han är tränad att bortse från alla utom ett litet fåtal när han markerar.
Citera
2014-04-28, 21:20
Bannlyst
Citat:
Det går att föra en anständig diskussion utan personangrepp och förolämpningar.

En människa är inte heller pålitlig. Därför använder man flera foton vid fotokonfrontation.

Ett DNA-test är pålitligt. Därför behövs bara ett.

Men utförs av en människa. Är det 3 eller 8 som kollar det?
Citera
2014-04-28, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bluestar syns inte innan man lyser på det med en UV-lampa. Hunden känner ju alltid fyrahundradrittontusen olika dofter i det doftuniversum han lever, men han är tränad att bortse från alla utom ett litet fåtal när han markerar.
Jag menar inte att Bluestar i sig är synligt. Men behandlingen kan ha lämnat andra synliga spår.

Om hunden inte har lärt sig själv att Bluestar = belöning.
Citera
2014-04-28, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Men utförs av en människa. Är det 3 eller 8 som kollar det?
Vad har det med saken att göra?
Citera
2014-04-28, 21:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Alla som jobbat med hundar vet att dom missar ibland. Det är helt galet å säga, min hund missar aldrig. Det är olyckligt i det här fallet att KJs bil lottades sist. En spänd förare som jag anser påverkar hunden, ett kort koppel som han styr hunden med i bagaget plus att han är å fladdrar efter pappret som far upp. I vanliga fall blir ju inte konsekvenserna av en utebliven eller felaktig markering så stora, här är dom enorma, åtminstone för KJ.
Alltså, jag vet ingenting om hur man för spårhundar. Men jag kan konstatera att folk som är kritiska mot domar vet väldigt mycket. Rent definitionsmässigt vet de naturligtvis bättre än åklagaren och domstolen - annars skull de inte ha de åsikt de hade. Men det är också fascinerande hur ett antal personer här i tråden inte bara är baksätesåklagare och baksätesdomare utan också baksäteskriminaltekniker och baksäteshundförare. Är det verkligen rimligt att ett par alternativteoretiker i en flashbacktråd är bättre på att föra spårhund än vad den yrkeshundförare som faktiskt gjorde jobbet är - i all synnerhet när ingenting tyder på att det var några specifika hundföraregenskaper som förde dem till tråden?
Citera
2014-04-28, 21:29
Medlem
Citat:
Det går att föra en anständig diskussion utan personangrepp och förolämpningar.

En människa är inte heller pålitlig. Därför använder man flera foton vid fotokonfrontation.

Ett DNA-test är pålitligt. Därför behövs bara ett.
Om du har följt tråden så håller uppenbarligen inte alla med dig om att ett DNA-test är pålitligt. Hamlikar har väl fått redovisa principerna kring DNA ett tiotal gånger.
Beklagar personangreppet men du för inte en anständig diskussion men framöver skall jag försöka hålla mig till fakta. Det är dock beklagligt att MB förföljs på detta forum och det enda brott han gjort sig skyldig till är äktenskapsbrott.

De som angriper honom förtränger allt om utredningen, allt om bevisningen, allt om KJ, och blundar för alla relevanta frågor, bl.a.
1. På vilket sätt var VB ett hot
2. På vilket sätt blev MB situation "räddad" när VB försvann
3. Hur stämde VB och MB träff?
4. Om nu MB lyckades mörda VB helt obemärkt, varför krångla till det med bevisplantering?
5. Varför tror inte ens sveriges bästa advokat att teorin om plantering är en framkomlig väg?
6. Hur kunde MB veta att KJ saknade alibi?
7. Varför skulle AN ge MB alibi för mord?
8. Om AN visste om MB inblandning eller själv var inblandad, varför ett galet inlägg på FB?

Jag tror inte ni har sett eller läst för mycket deckare. Jag tror ni har sett den nakna pistolen för många gånger.
Citera
2014-04-28, 21:30
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Och med uppgiven envishet vill jag ha svar på frågan hur MB och VB bestämde träff...
Spåren från denna överenskommelse finns/fanns i två mobiltelefoner. Micaels och Ploys. Den ena mobilen är försvunnen och i den andra raderades meddelandena medvetet.
Citera
2014-04-28, 21:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Alltså, jag vet ingenting om hur man för spårhundar. Men jag kan konstatera att folk som är kritiska mot domar vet väldigt mycket. Rent definitionsmässigt vet de naturligtvis bättre än åklagaren och domstolen - annars skull de inte ha de åsikt de hade. Men det är också fascinerande hur ett antal personer här i tråden inte bara är baksätesåklagare och baksätesdomare utan också baksäteskriminaltekniker och baksäteshundförare. Är det verkligen rimligt att ett par alternativteoretiker i en flashbacktråd är bättre på att föra spårhund än vad den yrkeshundförare som faktiskt gjorde jobbet är - i all synnerhet när ingenting tyder på att det var några specifika hundföraregenskaper som förde dem till tråden?
Så man måste vara mer erfaren och kunnig än en person som har utfört ett test för att ifrågasätta testresultatet? Har inte amatörer den rätten?
Citera
2014-04-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Spåren från denna överenskommelse finns/fanns i två mobiltelefoner. Micaels och Ploys. Den ena mobilen är försvunnen och i den andra raderades meddelandena medvetet.
Jepp, givetvis, MB satsade en livstid på att ha haft full framgång med raderingen i stället för att råka tappa bort mobilen, absolut, givetvis, självklart, helt enkelt lysande. Tack för informationen.
Citera
2014-04-28, 21:38
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jepp, givetvis, MB satsade en livstid på att ha haft full framgång med raderingen i stället för att råka tappa bort mobilen, absolut, givetvis, självklart, helt enkelt lysande. Tack för informationen.
Hade han berättat att han "tappat" den så hade man inte släppt honom efter första förhöret. Det insåg nog även han därför valde han att radera istället. Vad skulle du själv ha gjort?
Citera
2014-04-28, 21:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om du har följt tråden så håller uppenbarligen inte alla med dig om att ett DNA-test är pålitligt. Hamlikar har väl fått redovisa principerna kring DNA ett tiotal gånger.
Beklagar personangreppet men du för inte en anständig diskussion men framöver skall jag försöka hålla mig till fakta. Det är dock beklagligt att MB förföljs på detta forum och det enda brott han gjort sig skyldig till är äktenskapsbrott.

De som angriper honom förtränger allt om utredningen, allt om bevisningen, allt om KJ, och blundar för alla relevanta frågor, bl.a.
1. På vilket sätt var VB ett hot
2. På vilket sätt blev MB situation "räddad" när VB försvann
3. Hur stämde VB och MB träff?
4. Om nu MB lyckades mörda VB helt obemärkt, varför krångla till det med bevisplantering?
5. Varför tror inte ens sveriges bästa advokat att teorin om plantering är en framkomlig väg?
6. Hur kunde MB veta att KJ saknade alibi?
7. Varför skulle AN ge MB alibi för mord?
8. Om AN visste om MB inblandning eller själv var inblandad, varför ett galet inlägg på FB?

Jag tror inte ni har sett eller läst för mycket deckare. Jag tror ni har sett den nakna pistolen för många gånger.
Hamilkar är duktig på DNA, det förnekar jag inte. Men om vi fortsätter liknelsen med hunden och tre bilar resp människan och åtta foton, så skulle i konsekvensens namn 3-8 DNA-prover tas från människor. Det tas ett prov, för DNA-prov är pålitligt.

1. VB var ett hot mot äktenskapet.
2. Äktenskapet räddades.
3. SMS, eller så stämdes inte träff alls, VB stod på tröskeln helt plötsligt.
4. Syndabock. MB insåg att han riskerade att bli polisens måltavla.
5. Han var troligen inte tillräckligt insatt, han kom in sent. Eller så insåg han det lönlösa i att övertyga HR.
6. Visste han det?
7. Rädda äktenskapet.
8. Knäpp idé.

Snabbt hoprafsade svar, inget är påståenden.

Personangreppen fortsätter.
Citera
2014-04-28, 21:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han riskerade livstid med att tappa bort mobilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in