Citat:
Ursprungligen postat av
Marten-
Jag är visserligen inte den största anhängaren till brogues, men jag har svårt att se att cap toes skulle vara ett sämre alternativ till den typen av klädsel. Har du ett begränsat antal skor är det lika bra att köpa skor som går att använda på flera sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLaughingMan
Håller med Marten både om att ett par bruna cap-toes funkar fint t om till ett par (dressade) jeans, och att det är en poäng med att köpa ett par skor som ger dig flexibilitet. Men jag skulle ändå rekommendera dig att om ett par randsydda innebär en rejäl investering (och inte som för vissa här på forumet något de köper så ofta att de aldrig behöver tänka på omsulning), välj enligt det som maximerar just ditt välmående. Om du t ex mkt sällan använder kostym utan oftare kör med någon jeans-skjorta-kombination, kanske t om utan uddakavaj, så ska du satsa på de skor som du tycker passar bäst för detta. Mao, om du tänker "cap-toes, tråkigt" snarare än "cap-toes, elegant" ska du välja därefter. Annars riskerar du hamna i situationen att dina finaste skor används alltför sällan. Vad sägs om ett par cap-toes i mocka, då har du ju genast gjort dem lite roligare, dressat ned dem lite för vardagsanvändandet och kan samtidigt sätta dem under kostymen? Gå på något som vattnar munnen på dig - de goda varianterna är legio.
Lycka till!
TLM
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Håller med hoodog om kommentarerna. Det känns som att detta kommer upp rätt ofta i tråden. nu är det inte helt tydligt hur många skor användaren redan har, men som du säger ovan bör man tänka på hur ofta de ska användas och till vad, och där kommer man ständigt tillbaka det vanliga dilemmat att går man enbart på formalitet är ett par svarta cap-toes det enda valet, eftersom de täcker hela skalan från jeans till klädkoden mörk kostym. Däremot är de ju inte det roligaste skor man kan köpa, och så värst bra till jeans fungerar de ju inte heller (men de går, till skillnad från ett par bruna skor till klädkoden mörk kostym).
Får börja med att tacka för de utmärkta synpunkterna!
Ni har helt rätt i det ni säger och jag håller med er. Risken är ju uppenbar att man kanske tycker skorna är för "eleganta" till den klädsel man har på sig till vardags. Nu kommer jag väl iofs börja använda mera udda kavajer ihop med skjorta osv (byter från industrijobb till kontorsjobb).
Givetvis kommer ju skorna användas utanför jobbet också. Vilket än mer talar för att man kanske ska köra en cap toe i mocka istället för skinn. Misstänker att de i slutändan ändå kommer landa i att man införskaffar sig ett par cap toe och ett par brouges
Köpte ett par Loake Kempton (brun mocka) för ett tag sedan vilka jag är riktigt nöjd med. Lutade åt par Aldwych från samma märke i mörkbrun skinn, men nu kanske det blir ett par i mocka istället
Återigen, tack för responsen!