Citat:
Ursprungligen postat av
grumgrum
Det finns väl inte en enda tråd här som ställer sig positivt till feminism och era argument mot det är typ att alla feminister ändå bara är feta och fula och hatar män. Ser ni inte olikheterna i samhället eller bryr ni er helt enkelt inte om andra än er själva? Varför är ni så emot att man kämpar för att könen ska ha lika rättigheter? Var god kom med andra exempel än det jag just nämnde, det är jävligt utnött och håller inte.
Är inte så många som alls som säger detta om feminister här, du måste vara väldigt selektiv för att hitta dessa inlägg.
Och vad har du emot olikheter i samhället? Vill du att alla ska vara likadana som i vissa sci-fi filmer där alla har samma kläder?
Som kvinna i Sverige har du samma rättigheter som män och mer därtill, men visst kan feminismen göra nytta i länder som Saudiarabien, bara att börja propagera där istället.
Själv hatar jag inte feminister direkt, men ju mer radikalare och manshatande denna personen är(man som kvinna) desto mer ogillar jag denna.
Ser inte varför jag skulle vilja vara feminist bara, det är som om jag skulle gå med i en "sänka skatten för miljonärer"-förening.
Citat:
Ursprungligen postat av
grumgrum
Minst var 5.e kvinna kommer att drabbas av våldtäkt eller våldtäktsförsök under sin livstid. (Källa:UNFPA 2005)
Visst är det tråkigt, men män är fortfarande de som råkar ut för mer våldsbrott än kvinnor.
Citat:
För att en kvinna som har sex med många partners ses ner på av både män och andra kvinnor medan män anses stiga i status.
Nu baktalar man även män i kompiskretsar som ligger runt och inte bara kvinnor. Men en anledning till att det anses vara statusgivande för män att ligga runt är för att det är svårare för en man än en kvinna att göra det. För män är sex mera en strävan, för kvinnor mera ett val, våra reproduktionssystem är faktiskt väldigt olika.
Citat:
För att transpersoner särskilt man-till-kvinna diskrimineras på arbetsplatser medan ingen anmärker på kvinna-till-man. (För tydligen är det bättre när en kvinna strävar efter att bli manligare än tvärtom)
Har aldrig hört någonting om det faktiskt. Men visst har män en mer drivande vilja till att nå toppen, en anledning är för att då får de mer kvinnor. Därför ses manliga egenskaper som att de är mer drivande.
Citat:
För att alltför många filmer glorifierar den manliga macho-kulturen, våld, kriminalitet (Ex: Triple X, Too fast too furious, den tuffa anti-hjälten som är både kriminell, farlig och alltid vinner tjejen i slutet som någon slags trofé/ägodel)
Detta beteende belönas också genom att väldigt många kvinnor tänder på dessa män.
Citat:
För att kvinnor i media och reklam sällan syns i sin helhet utan blir decimerad till delar och det zoomas in på överkropp/bröst och rumpa.
Nu finns det gott om reklam där även män är lättklädda, men vi män tänder också mer på kvinnors utseende än tvärtom. 'Män är mer visuella' har du väl hört? Kvinnor verkar mer gå igång på mannens status, driv etc.
Citat:
För att de största vetenskapsmännen, konstnärerna, författarna och alla som benämns som viktiga i historien är män. Och vilka är det som nedtecknat människans historia? Jo MÄN. Vita, högutbildade, välbeställda, västerländska MÄN. Och det har systematiskt gjort så att de flesta KVINNLIGA forskarna, uppfinnarna, konstnärerna, musikerna, dramatikerna, poeterna och krigardrottningarna och ledarna har blivit systematiskt utpetade ur vår historia.
Nog finns det visst kvinnor i historien, fråga ScottWalter här så gräver hon nog fram några åt dig om du inte orkar hitta dom själv. Men åter igen så har inte kvinnor samma driv att nå toppen, det hjälper inte deras reproduktionsmöjligheter i någon större utsträckning till skillnad från män.
Citat:
För att kvinnor dominerar vårdande/pedagogiska/omhändertagande yrken som ex. undersköterska, hemtjänst, lärare, personlig assistent, etc och att alla dessa yrken är ”låglöne- och lågstatus- yrken” Jämför exempelvis en medellön för en lärare år 1850 och år 2014…
Dessa yrken är offentliga och ger inte lika bra betalt nej, men kvinnor väljer oftast att jobba med människor för att det tycker det är mer givande än att sitta i exempelvis ett datalabb. Och marknaden bestämmer vad som är värd mest pengar.
Citat:
För att kvinnliga politiker kommenteras och bedöms i media över hur de ser ut eller på grund av hur de klär sig. Sällan man hör samma sa om exempelvis Obama eller Bush.
Politiker verkar bara bedömas för utseendet om de ser bra ut, man som kvinna. Har sett någon bild på Obama där han endast har shorts på sig på stranden.
Citat:
För att kvinnor betraktas som ägodelar, prydnader, trofeér som kan ägas, visas upp, vinnas, delas, bestämmas över som en själlös pryl eller som något som har en yta men saknar innehåll.
Och män ses som verktyg som kan användas och sedan slängas bort. Jag är hellre en åtråvärd trofé än en förbrukningsvara.
Citat:
För att kvinnor själva hjälper till att förstärka bilden av hur kvinnor ”ska vara” och ”ÄR” genom att aktivt tala illa om, förhata, frysa ut allt som inte tillhör den genom media framställda normen. Hur vi smittas av bantningshets, hårfobi, åldersnojja. Hur vi hatar oss själva om vi inte passar in i idealbilden — som i grund och botten är skapad AV MÄN.
Jaha, och samma sak gäller för män. Med kanske lite olika nojjor bara.
Citat:
För att majoriteten av de som anställer är män, majoriteten av de som röstar in folk i styrelser är män, majoriteten av alla regeringsmedlemmar är män, majoriteten av världens befokning som får rösta är män. Majoriteten av de som har utbildning nog att VETA VAD DE RÖSTAR PÅ är män. För att kvinnors kompetens, åsikter, strävande, hårda arbete och investerade tid inte värderas lika högt som dessa MÄN.
Nu har vi väl nästan hälften kvinnor som är regeringsmedlemmar, men jag förstår inte varför det måste vara 50/50? Eller mest kvinnor som feministerna verkar föredra. Kvinnor har väl alla möjligheter att utbilda sig för att veta vad de röstar på? Förstår inte vad du menar där ärligt talat..
Och som jag ser det värderas man väl yrkesmässigt efter prestation och inte kön, män och kvinnor presterar lite olika i olika kategorier. Och varför ska man kvotera in kvinnor endast i högbetalda poster? Det är en övervägande stor del män som är hemlösa, kriminella och som sätter livet till i sitt yrkesutövande, ska vi inte kvotera in lite kvinnor där också?