Citat:
Ursprungligen postat av
grumgrum
"Feminism står inte för jämställdhet, feminism står för att kvinnor ska få samma rättigheter som män."
?
Du missar uppenbarligen min poäng helt och hållet.
Okej jag ger det ett försök till.
Med hur dagens feminisim i sverige arbetar så är din syn om att feminism=jämställdhet giltig endast om samtliga av följande kriterier är uppfyllda:
1) Män har rättigheter som inte kvinnor har
2) Kvinnor har inga rättigheter som inte männen redan har
3) kvinnor och män har samma skyldigheter och plikter
Eftersom dessa 3 kriterier inte uppfylls så är feminism
inte lika med jämställdhet.
Jämställt är det först när både män, kvinnor och andra grupper har samma rättigheter och skyldigheter.
Vad jag skrev var att feminister eftersträvar att kvinnor ska ha samma rättigheter som män (Fast egentligen så handlar det om att feminister vill ha alla männens rättigheter vilket är en viss skillnad) vilket inte är detsamma som jämställdhet så länge feministerna inte samtidigt kämpar för att männen ska ha samma rättigheter som kvinnor och att kvinnorna ska ha samma skyldigheter som männen.
Citat:
Ursprungligen postat av
DiamondSolo
Bara för att man är en vit man så betyder det ju inte att vi har full frihet och samma rättigheter som alla andra. Det är ju bara en pappersanka inskriven i någon lagbok.
Faktum är att om du har mer pengar så är du ju välkommen att resa vart du vill och bosätta dig vart du vill. Den fattige mannen kommer inte ens att få visum.
Det samma gäller ju rättssystemet men kanske i en mindre omfattning, där den rike har det bästa försvaret och därmed fördelar.
Dessa orättvisor är ju ännu påtagligare för kvinnor som äger och tjänar mindre pengar än män.
Varför skall vi män inte stödja våra systrar i deras strävan för högre jämställdhet och frihet när det mångt om mycket är vår egen?
Du har också missat min poäng och vad som stör mig med feminister.
Jag har skrivit det flera gånger och jag skriver det igen:
Mitt största problem med feminister är att de utger sig för att vara jämställdhetskämpar vilket de inte alls är.
Det är i mina ögon hyckleri.
Bara för att eventuellt slippa stå till svars för saker som jag inte har påstått eller tycker så ska jag säga vad jag tycker om feministernas kamp.
Jag har inga problem med att man organiserar sig för att driva sin sak.
Jag tycker det är kanon att kvinnor står upp för sina rättigheter.
Jag tycker att många av de frågor feministerna driver är rättfärdigade.
Däremot har jag problem med att man seglar under falsk flagg.
Det är inte riktigt ärligt att driva en insamling för svältande barn i Indonesien när man egentligen bara tigger ihop pengar till sig själv... Eller?