Citat:
Ursprungligen postat av
Sealo
Lägre lön pga = Självklart idiotiskt och ska inte förekomma. Där är vi överens men ändå förekommer det. Varför tror du att det förekommer? På riktigt, VARFÖR? För att män har mer makt såklart för annars hade ju det där varit ändrat för länge sedan.
Du talar om konkreta problem. Det jag just nämnt är ett konkret problem.
Sedan har vi lite andra "små" problem här, som du var ett knapptryck från att hitta (på google om du undrade). Men att skriva ett inlägg på flashback "vad finns det för problem?" än att faktiskt förmå sig att ta reda på lite själv - det går inte för sig
Kvinnor löper mycket större risk än män att råka ut för våld i nära relationer.
Kvinnor återfinns mycket mer sällan än män på de högsta positionerna i det privata näringslivet (ledningsgrupper och styrelserum).
Det är bara aningen bättre i de statliga bolagsstyrelserna och direktörsrummen.
Kvinnor får betydligt mer sällan än män de allra högsta politiska uppdragen (statsminister, partiledare, finansminister, utrikesminister mm)
Kvinnor måste på ett helt annat sätt än män räkna med att ständigt få sina kroppar bedömda och värderade, och ständigt räkna med att både de själva och deras insatser kommer att kommenteras och bedömas i relation till deras kropp och deras sexualitet.
Betydligt mycket mer av det obetalda hemarbetet utförs av kvinnor än av män.
Vad anser du om det här?
Jag tror att det förekommer för att manlig makt = Valfri fitta. Släpp in kvinnor med lika makt = Inte en tydligt manlig dominant herre med en lika tydlig makt som kan locka till sig kvinnor..
Jag är rätt säker på att mäns motivation till makt är för att kvinnor gillar män med makt. Det är nog så jävla banalt faktiskt. Det är båda könen som måste ändra på sig om det ska bli förändring.
Men vad gör du för att minska löneskillnaden? några förslag? Lagstifta om fängelsestraff eller dryga böter om man som arbetsgivare gör skillnad på lön pga kön? Vd finns det för förslag från feminismen att stävja detta?
Nu är jag inte intresserad av vad google säger, utan jag vill höra från riktiga levande tjejer vad dom anser att det finns för problem. Och det fick jag veta nu, tack

Inget
jag kan göra något åt men jag hoppas ni löser problemen iaf.
Och du skriver kvinnor
får sällan betydande positioner.. Tror du dessa män fått dem? Inte kämpat som tusan för att komma dit? Utan att sätta sig ner och grina över att Uffe får fan allt han. Observera att jag inte är ett dugg intresserad av makt på något sätt.
Och varför ska kvinnor sträva efter att bli i det närmaste psykopater med makt? Tycker väl snarare män kan lära sig att tagga ner och följa kvinnors ideal snarare än tvärtom.
Och angående jobbet hemma. Gör det inte. Låt det vara skitigt. Det löser sig. Andas och gå ut i skogen istället. Knappast mannen som brukar kräva ren disk och ett perfekt hem.