Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-27, 17:23
Medlem
Jag gillar feminister.
Ni känns lite så där arga,hårda och tuffa som Typ BPP och NOi.
Det är rätta takter, men höj gärna den retoriska tonen en aning så tror jag Ni kan få mera tv-tid och på det sättet nå ut till en bredare publik.

Lycka till!
Citera
2014-04-27, 17:35
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja det handlar väl mycket om det sociala, de sociala normerna? Är det inte det hela feminismens upplägg handlar om? Personligen ser jag inte att något kön är förfördelat direkt och kan inte komma på exempel på varken mannen eller kvinnans fördelar.
Skulle väl vara att mannen förväntas drunkna för kvinnans skull ifall ett skepp sjunker.
Att mannen förväntas laga bilen om den går sönder.
Att kvinnan förväntas tvätta kläderna mannen skitat ner i bilreparationsarbetet. Äh det känns som man bara har för lite att göra om man försöker rada upp sånt här.

Vad menar du att mannen har för fördelar?

Varför de flesta ställer sig negativa till feministernas beskrivning är för att dom inte kan peka på konkreta problem. Tror jag.
Jag vill gärna kämpa för att alla ska ha lika rättigheter. Vart börjar jag? Vilka problem finns det?
Lär mig, jag har inte pluggat genuskunskap. Peka på ett problem där jag kan göra skillnad så sätter jag igång direkt. Det räcker väl inte med att säga att det finns problem? Vilka är problemen? Vad har du kommit fram till för lösning? Eller sitter du bara och skriver framför datorn och sen gör du inget i praktiken, vad gör du?

Av samma anledning ställer jag mig kritisk till nazismen som säger att arier är förtryckta av det judiska maktinflytandet. De judiska maktstrukturerna. Jämför det med de manliga maktstrukturerna.

Det känns bara som att vissa är väldigt lätta att hjärntvätta och då måste man visa sitt motstånd.
Klart man blir lite skeptisk och ifrågasättande när man känner en hets mot sig.

Som någon sa. Att vara man idag kan ibland kännas som att man är invandrare och har SD efter sig. Bryr du dig inte om dessa mäns problem och bara bryr dig om dig själv? som du tror vi gör.

Sen är jag väl inte vidare ANTI. Bara fundersam. Är jag dum? Kan jag ej se förtrycket som hänger över shoppande kvinnor på stan? Eller är dom i nåt förtryckarläger de kvinnor vi pratar om? Hjälp mig snälla. Ingen har kunnat peka på ett konkret problem hittills

Lägre lön pga kön = Självklart idiotiskt och ska inte förekomma.

Det är lite det som är problemet tror jag, att ni inte ens verkar uppfatta problemet.

Vi blir dömda utifrån vårt yttre och det är så mycket viktigare för en tjej att se bra ut och sköta sin hygien för att kunna ha ett bra liv och bli sedd på med värdighet. Det är ju inte männens fel att man uppehåller det där, kan man ju tycka, men när man en tjej struntar i sitt utseende för att visa sig själv lite respekt eller vad som helst så förvandlas man till en ful, fet feminist med hår under armarna. En sådan kan man ju inte ta seriöst för de beter sig bara sådär knasigt för de lider av brist på manlig uppmärksamhet.

Jag menar, en man kan vara ful men ha en go personlighet och vara sjukligt åtråvärd ändå. Allt man ser är någon som skiner med sin karisma och det är verkligen allt som behövs. Man ser honom och inte hans skal. En ful kvinna blir alltid sedd just som en ful kvinna och kommer med största sannolikhet få ta skit för det. Jag låter så tråkigt dömande och trångsynt nu men det är ju just så det är och det är så jävla trist.

Det är lite av vår uppgift att passa upp på mannen också, se till att han får den uppmärksamhet han behöver. Se till att han har det bra då han är viktigast. Detta är givetvis inget man gör med flit utan det händer rent automatiskt för att man växt upp med det. En grupp tjejer sitter och snackar och en snubbe slår sig ner och blir genast mittpunkten för allt. Haha det är verkligen så.

Detta är väl smågrejer för er men det är hela principen. Att ni är viktigare. Att det är tabu och "bögigt" och "mesigt" att gilla kvinnliga grejer som man, typ smink eller att sticka eller dansa zumba eller vad som helst medan tjejer som spelar är det häftigaste som finns. Det finns hur många exempel som helst på varför det fortfarande är ojämställt och det är bara att öppna ögonen.
Senast redigerad av grumgrum 2014-04-27 kl. 17:38.
Citera
2014-04-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ja det handlar väl mycket om det sociala, de sociala normerna? Är det inte det hela feminismens upplägg handlar om? Personligen ser jag inte att något kön är förfördelat direkt och kan inte komma på exempel på varken mannen eller kvinnans fördelar.
Skulle väl vara att mannen förväntas drunkna för kvinnans skull ifall ett skepp sjunker.
Att mannen förväntas laga bilen om den går sönder.
Att kvinnan förväntas tvätta kläderna mannen skitat ner i bilreparationsarbetet. Äh det känns som man bara har för lite att göra om man försöker rada upp sånt här.

Vad menar du att mannen har för fördelar?

Varför de flesta ställer sig negativa till feministernas beskrivning är för att dom inte kan peka på konkreta problem. Tror jag.
Jag vill gärna kämpa för att alla ska ha lika rättigheter. Vart börjar jag? Vilka problem finns det?
Lär mig, jag har inte pluggat genuskunskap. Peka på ett problem där jag kan göra skillnad så sätter jag igång direkt. Det räcker väl inte med att säga att det finns problem? Vilka är problemen? Vad har du kommit fram till för lösning? Eller sitter du bara och skriver framför datorn och sen gör du inget i praktiken, vad gör du?

Av samma anledning ställer jag mig kritisk till nazismen som säger att arier är förtryckta av det judiska maktinflytandet. De judiska maktstrukturerna. Jämför det med de manliga maktstrukturerna.

Det känns bara som att vissa är väldigt lätta att hjärntvätta och då måste man visa sitt motstånd.
Klart man blir lite skeptisk och ifrågasättande när man känner en hets mot sig.

Som någon sa. Att vara man idag kan ibland kännas som att man är invandrare och har SD efter sig. Bryr du dig inte om dessa mäns problem och bara bryr dig om dig själv? som du tror vi gör.

Sen är jag väl inte vidare ANTI. Bara fundersam. Är jag dum? Kan jag ej se förtrycket som hänger över shoppande kvinnor på stan? Eller är dom i nåt förtryckarläger de kvinnor vi pratar om? Hjälp mig snälla. Ingen har kunnat peka på ett konkret problem hittills

Lägre lön pga kön = Självklart idiotiskt och ska inte förekomma.

Lägre lön pga = Självklart idiotiskt och ska inte förekomma. Där är vi överens men ändå förekommer det. Varför tror du att det förekommer? På riktigt, VARFÖR? För att män har mer makt såklart för annars hade ju det där varit ändrat för länge sedan.

Du talar om konkreta problem. Det jag just nämnt är ett konkret problem.

Sedan har vi lite andra "små" problem här, som du var ett knapptryck från att hitta (på google om du undrade). Men att skriva ett inlägg på flashback "vad finns det för problem?" än att faktiskt förmå sig att ta reda på lite själv - det går inte för sig

Kvinnor löper mycket större risk än män att råka ut för våld i nära relationer.
Kvinnor återfinns mycket mer sällan än män på de högsta positionerna i det privata näringslivet (ledningsgrupper och styrelserum).
Det är bara aningen bättre i de statliga bolagsstyrelserna och direktörsrummen.
Kvinnor får betydligt mer sällan än män de allra högsta politiska uppdragen (statsminister, partiledare, finansminister, utrikesminister mm)
Kvinnor måste på ett helt annat sätt än män räkna med att ständigt få sina kroppar bedömda och värderade, och ständigt räkna med att både de själva och deras insatser kommer att kommenteras och bedömas i relation till deras kropp och deras sexualitet.
Betydligt mycket mer av det obetalda hemarbetet utförs av kvinnor än av män.

Vad anser du om det här?
Citera
2014-04-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grumgrum
Det är lite det som är problemet tror jag, att ni inte ens verkar uppfatta problemet.

Vi blir dömda utifrån vårt yttre och det är så mycket viktigare för en tjej att se bra ut och sköta sin hygien för att kunna ha ett bra liv och bli sedd på med värdighet. Det är ju inte männens fel att man uppehåller det där, kan man ju tycka, men när man en tjej struntar i sitt utseende för att visa sig själv lite respekt eller vad som helst så förvandlas man till en ful, fet feminist med hår under armarna. En sådan kan man ju inte ta seriöst för de beter sig bara sådär knasigt för de lider av brist på manlig uppmärksamhet.

Jag menar, en man kan vara ful men ha en go personlighet och vara sjukligt åtråvärd ändå. Allt man ser är någon som skiner med sin karisma och det är verkligen allt som behövs. Man ser honom och inte hans skal. En ful kvinna blir alltid sedd just som en ful kvinna och kommer med största sannolikhet få ta skit för det. Jag låter så tråkigt dömande och trångsynt nu men det är ju just så det är och det är så jävla trist.

Det är lite av vår uppgift att passa upp på mannen också, se till att han får den uppmärksamhet han behöver. Se till att han har det bra då han är viktigast. Detta är givetvis inget man gör med flit utan det händer rent automatiskt för att man växt upp med det. En grupp tjejer sitter och snackar och en snubbe slår sig ner och blir genast mittpunkten för allt. Haha det är verkligen så.

Detta är väl smågrejer för er men det är hela principen. Att ni är viktigare. Att det är tabu och "bögigt" och "mesigt" att gilla kvinnliga grejer som man, typ smink eller att sticka eller dansa zumba eller vad som helst medan tjejer som spelar är det häftigaste som finns. Det finns hur många exempel som helst på varför det fortfarande är ojämställt och det är bara att öppna ögonen.

Jag kunde inte ha utryckt det bättre själv!
mycket bra skrivet.
Citera
2014-04-27, 17:44
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:

Vi blir dömda utifrån vårt yttre och det är så mycket viktigare för en tjej att se bra ut och sköta sin hygien för att kunna ha ett bra liv och bli sedd på med värdighet. Det är ju inte männens fel att man uppehåller det där, kan man ju tycka, men när man en tjej struntar i sitt utseende för att visa sig själv lite respekt eller vad som helst så förvandlas man till en ful, fet feminist med hår under armarna. En sådan kan man ju inte ta seriöst för de beter sig bara så för de lider av brist på manlig uppmärksamhet.

Detta är väl smågrejer för er men det är hela principen. Att ni är viktigare. Att det är tabu och "bögigt" och "mesigt" att gilla kvinnliga grejer som man, typ smink eller att sticka eller dansa zumba eller vad som helst medan vetenskap och logik är det häftigaste som finns. Det finns hur många exempel som helst på varför det fortfarande är ojämställt och det är bara att öppna ögonen.

Hela det här inlägget handlar om din inställning till att behaga mannen.. Tack för att du vill det, men ser hellre att du inte gör det.

Ja då kan jag inte hjälpa dig om du inte kan ta att anses som ful av en man.
Jag skiter i om folk tycker jag e ful. Är bara en fördel för att folk ska ta det jag säger seriöst. Och inte bara nicka instämmande för jag är vacker att titta på..

Tror det är kvinnors inställning till sig själva som är problemet..
Där kan inte jag hjälpa, tyvärr. Även fast jag skulle vilja..

Att vi är viktigare? Enligt dig alltså? Varför tycker du vi är viktigare?
Och varför ska en man gilla kvinnliga grejer? Varför ska inte kvinnor gilla snusfläckiga tänder och flottigt hår tex?
Allt sitter i dig verkar det som. Sluta slåss mot nåt yttre problem när det är din inställning till saker som ställer till dig för dig..

Ett gäng killar sitter å snackar och en tjej slår sig ner och hon blir mittpunkten för allt.
Ja? Det är väl det som kallas attraktion och gör livet värt att leva. Samspelet mellan könen.
Det är väl bara gå ifrån samtalet och göra något feministiskt då
Citera
2014-04-27, 17:45
Medlem
[Infinite]s avatar
För att d en en korkad grej att stå för "kvinnas rätt i samhället" vadå orätt finns d orättvisor ida mot kvinnor, nä så vart är problemet d e ju föfan helt jävla efterblivet
Citera
2014-04-27, 17:47
Medlem
grumgrums avatar
Här har jag inte ens nämnt sexualiseringen av kvinnokroppen vilket också är ett enormt problem. Tänk på alla våldtäkter som sker varje år till följd av det och tänk på hur kvinnor måste anpassa sig efter männens lustar. Var inte ute ensam sent på natten och flirta inte och visa inte för mycket hud för det kan ses som en sexuell invit och då är det ditt fel för du är slampig.
Citera
2014-04-27, 17:50
Medlem
Citat:

I tjugoårsåldern visste jag precis hur det var att vara man utan ett vackert yttre och jag känner inte alls igen din beskrivning.
Jag kanske inte var direkt ful, men jag var långt ifrån den som tjejerna tittade efter.
Däremot fick jag gång på gång bevittna hur tjejerna tittade efter en av mina vänner och gav honom komplimanger för hans utseende.
Jag fick kämpa som fan för att bli sedd och blev det oftast inte ändå.
Det krävdes mycket jobb, tålamod och tid för att någon av det kvinnliga könet ens skulle fundera på att titta på vad som fanns under skalet.

Citat:

Och du menar att det där är en fördel för män och nackdel för kvinnor?
Kvinnor har möjligheten att klä sig i kvinnokläder och/eller manskläder utan att någon reagerar.
Män har inte riktigt samma möjligheter.
Fan, det är inte så överdrivet många år sen som en man inte ens kunde ha på sig en rosa skjorta.
Citera
2014-04-27, 17:58
Medlem
grumgrums avatar
Citat:
Hela det här inlägget handlar om din inställning till att behaga mannen.. Tack för att du vill det, men ser hellre att du inte gör det.

Ja då kan jag inte hjälpa dig om du inte kan ta att anses som ful av en man.
Jag skiter i om folk tycker jag e ful. Är bara en fördel för att folk ska ta det jag säger seriöst. Och inte bara nicka instämmande för jag är vacker att titta på..

Tror det är kvinnors inställning till sig själva som är problemet..
Där kan inte jag hjälpa, tyvärr. Även fast jag skulle vilja..

Att vi är viktigare? Enligt dig alltså? Varför tycker du vi är viktigare?
Och varför ska en man gilla kvinnliga grejer? Varför ska inte kvinnor gilla snusfläckiga tänder och flottigt hår tex?
Allt sitter i dig verkar det som. Sluta slåss mot nåt yttre problem när det är din inställning till saker som ställer till dig för dig..

Ett gäng killar sitter å snackar och en tjej slår sig ner och hon blir mittpunkten för allt.
Ja? Det är väl det som kallas attraktion och gör livet värt att leva. Samspelet mellan könen.
Det är väl bara gå ifrån samtalet och göra något feministiskt då

Varför tror du just kvinnor generellt sätt har den inställningen till sig själva? Tror du det är något medfött? Mer eller mindre halva världens befolkningen besitter denna kassa inställning gentemot sig själva och det skulle jag säga är ett problem och det är just därför feminism är bra! För att man ska leva för sig själv och inte för att behaga någon annan. (På det osjälviska sättet)
Senast redigerad av grumgrum 2014-04-27 kl. 18:01.
Citera
2014-04-27, 18:01
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondSolo
Jag gillar feminister.
Ni känns lite så där arga,hårda och tuffa som Typ BPP och NOi.
Det är rätta takter, men höj gärna den retoriska tonen en aning så tror jag Ni kan få mera tv-tid och på det sättet nå ut till en bredare publik.

Lycka till!

Har tanken slagit dig, varför gillar du feminister? Kan du förklara det? Är det här en retoriskt bra ton?

Ogillar du en icke feminist? Nu tog jag mig tid till dig. Kan du ge mig din tid nu?
Citera
2014-04-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sealo
Fast det är ju DET feminismen kämpar för! Att mamman och pappan ska ha samma rätt gällande barnet, ha lika mycket mamma/pappa-ledighet, vara exakt lika mycket vårdnadshavare och så vidare. Så det påståendet köper jag inte. http://debatt.svt.se/2012/02/16/unken-foraldrasyn-gor-att-pappor-forlorar/ - feministernas feminist förklarade det där tämligen bra.

Men ifall man väljer att inte läsa på innan man pratar så .... nä då vet jag inte.

Dom skiter i pappor. Det är helt sjukt att anse att delad föräldraledighet skulle göra någon till en bättre förälder. Har pappan gott om pengar och har slitit för att det ska gå runt medans modern som kanske inte har någon utbildning varit hemma och bytt blöjjor, är det så ska han ses som mest lämplig.

Är du för jämställldhet fattar du också fäder är viktigast när barnet blir lite äldre.
Citera
2014-04-27, 18:02
Medlem
snelhestens avatar
Kort och gott för det vidriga hyckleriet. De samlar opinion genom att gömma sig bakom ett ädelt ideal (vilket det är - vare sig det är praktiskt genomförbart på alla punkter eller ej) samtidigt som de i praktiken inte bryr sig ett skit om mäns situation och inte har några ambitioner på att börja göra det heller. Det finns alltid någon ursäkt till varför det inte är möjligt.

...Vill du däremot jobba med (påstådda) kvinnoproblem är din manliga medverkan inte alls något hinder utan då välkomnas du istället med öppna armar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in