Alibi är vattentätt och baseras på av varandra oberoende uppgifter och kontroller av länsman.
Var helt lugn att paret har nagelfarits inpå skinnet vilket kan ske dolt på många vis.
Vad mer än kvittona och taxichauffören har nagelfarits? På vilket sätt styrks alibit efter kl 20:38 som står på taxikvittot?
En kort fråga: Den asiatiska kvinnan sågs på Lejonbacksvägen 21:30. Passerar man Grubban om man går från KJ:s bostad? Om så är fallet och det var VB borde väl hennes telefon kopplat ner sig från 3G till 2G mellan 21:00-21:30. En sådan uppgift har jag inte sett, bara mellan 20:32 och 20:38.
Senast redigerad av Vierstein 2014-04-27 kl. 13:33.
Ska jag skriva "Jag anser att VB är död" också, om jag ska säga "Jag anser" om mina påståenden? Ett alibi på osanna uppgifter är falskt, oavsett vad någon anser. HR tog del av MB:s vittnesmål, anser jag, inte AN:s, anser jag, och kunde inte inse att alibit var falskt.
Du har inte kunnat visa att uppgiften att MB och AN var hemma tillsammans är falsk. Alltså har du inte visat att alibit är falskt. Sen kan du tro att alibit är falskt om du vill. Men då tycker jag du skall skriva att det är vad du tror. Ett alibi blir inte automatiskt falskt bara för att vissa uppgifter i ett förhör är felaktiga.
Du har inte kunnat visa att uppgiften att MB och AN var hemma tillsammans är falsk. Alltså har du inte visat att alibit är falskt. Sen kan du tro att alibit är falskt om du vill. Men då tycker jag du skall skriva att det är vad du tror. Ett alibi blir inte automatiskt falskt bara för att vissa uppgifter i ett förhör är felaktiga.
Jag upprepar vad jag tidigare har svarat dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ett alibi som baseras på osanna uppgifter är falskt. Jag påstår inte att någon av dem lämnade huset.
Om jag vittnar om att jag såg en person på en plats och tar fel på dag lämnar jag osanna uppgifter. Det gör alibit som jag ger falskt. Men det motsäger inte att personen befann sig på platsen rätt dag.
Jag har aldrig påstått att de inte var hemma, men alibit, precis som i mitt fiktiva exempel, är falskt.
Jag har inte hävdat att VB har setts av vittne ca 21:30. Jag vet inte vad som hände, så jag hävdar ingenting.
När uppgav KJ någon annan tid än 21? Varför uppgav AN att hon kom hem en timme efter maken, när de reste hem tillsammans? Varför kom hon hem en halvtimme efter maken i senare förhör? Är det bara KJ som måste hålla fast vid en tidpunkt för att vara trovärdig?
Min fråga var hur du tolkar att KJ uppger olika tidpunkter, vad är sant och vad är falskt, svara på det så skall jag låta dig förstå varför man inte borrade i två tidsuppgifter gällande ankomst sävast med en taxi.
Eftersom de inte på något sätt har med mordet att göra utan mördaren är och förblir KJ så slipper jag huvudvärk.
Dock så lär du med dina vansinniga teorier få kronisk huvudvärk för du kommer aldrig till sans.
M. Men det vet vi ju inte eftersom de inte blev ordentligt utredda med avseende på Bergs lokaliteter inklusive restaurangen, Lakaträsk, fordon m.m. - de blev bara verbalt utredda, och MB trodd på sovande alibi-AN:s ord .. Det är INTE vad jag menar med utredda.
TO pratar om att antalet hugg talar för att gm befann sig i affekt,
[--]
Thomas Olsson pratar i nattmössan, det borde även hovrätten ha begripit. Men den skicklige Olsson tokknepade hovrätten och målet utmynnade i den mest generösa påföljd som Kristoffer Johansson i sin vildaste fantasi över huvud taget hade kunnat drömma om. Det här målet kommer att gå till hävderna som ett av de mest feldömda, någonsin.
Edit: Minns Thomas Olsson; "jag är alltid framgångsrik".
Edit 2: Inte en dorf att KJ gnm Olsson vågar sig på en ansökan om resning i målet med detta guldkantade papper (hovrättsdomen) i handen.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-27 kl. 14:22.
Thomas Olsson pratar i nattmössan, det borde även hovrätten ha begripit. Men den skicklige Olsson tokknepade hovrätten och målet utmynnade i den mest generösa påföljd som Kristoffer Johansson i sin vildaste fantasi över huvud taget hade kunnat drömma om. Det här målet kommer att gå till hävderna som ett av de mest feldömda, någonsin.
Edit: Minns Thomas Olsson; "jag är alltid framgångsrik".
Edit 2: Inte en dorf att KJ gnm Olsson vågar sig på en ansökan om resning i målet med detta guldkantade papper (hovrättsdomen) i handen.
Det heter inte resning utan överklagande så länge domen inte vunnit laga kraft.
Det heter inte resning utan överklagande så länge domen inte vunnit laga kraft.
Domen i hovrätten kommer att vinna laga kraft långt innan KJ, högst eventuellt, får för sig att begära resning. Jag tror Olsson å det bestämdaste kommer att avråda från en sådan manöver - don't push your luck, 'kibba' skulle vara mitt råd om jag vore Olsson ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-27 kl. 15:16.
Sökningarna på fam Johanssons bilar under april 2013 kanske bara var för att kolla vilka andra bilar KJ kan ha tillgång till.
Bra för GM att veta när blod ska planteras.
Thomas Olsson pratar i nattmössan, det borde även hovrätten ha begripit. Men den skicklige Olsson tokknepade hovrätten och målet utmynnade i den mest generösa påföljd som Kristoffer Johansson i sin vildaste fantasi över huvud taget hade kunnat drömma om. Det här målet kommer att gå till hävderna som det mest feldömda, någonsin.
TO ansluter sig till planteringshypotesen och att KJ måste vara offer för en komplott; det är den enda slutsats man i praktiken kan dra av hans plädering. Han riktar återigen strålkastarljuset mot den från utredningen avförde MB och menar att denne ej utretts fullt ut. TO:s insats är en försvarares och HR lade de saknade delarna i utredningen: brottsplats och vapen, i den vågskål man menade borde bidra till att ge KJ en förmånligare bedömning. Dock valde man att tala tyst om KJ:s genomskinliga bortförklaring betr. sin stora egentillverkade styckkniv med den karakteristiska ändkulan på skaftet: Denna hade KJ sagt fungerade bra som yxa och flera vittnen hade sett den långt efter den tidpunkt KJ förklarat att han pga sin hädangångne hunds bitmärken tvingats förpassa kniven till metallåtervinningen. Själva mordvapnet; ett skölpliknande verktyg, återfanns inte heller. Men det befängda i att grunda en dom på att en mördares mordredskap ej kan återfinnas kan inte nog betonas. Detsamma gäller själva brottsplatsen - och i det här fallet även platsen för styckning. Varje fall måste avgöras på sina egna in- och utgångsvärden; inte genom någon slags schablontänkande, eller läsas av mot ett facit man efter behov kan titta i för att se hur HD dömt i "liknande" fall. - Inget fall är det andra helt likt.
För att snabbt återgå till det aktuella fallet kan konstateras att rättsläkaren med utgångspunkt i skadebilden bedömt att dödsförloppet varit utdraget men naturligtvis inte kunnat säga något mer bestämt betr. tidsförloppet. Hon har inte hittat något som tyder på att offret varit medvetslöst. - Trots detta rider HR på skrivningen att rättsläkaren inte kunnat specificera exakt tid för lidande och dödsångest. Detta är inte värdigt en domstol som ska skipa rättvisa. - Ska en förövare få en strafflättnad om offret lidit "bara" 10 minuter, 20 minuter... eller går gränsen vid tre kvart? Eller är det domstolsledamöternas sinne för rättvisa som sitter på trekvart?
Hur bedömer HR att VB gjort ett misslyckat försök att sms:a 112, för att därefter flera gånger sökt nå kontakt med MB? I de sms hon hunnit få ihop (som mycket väl kan vara avsända från KJ:s toalett) har hon nått ut med budskapet: "Han är ju knäpp." - "Svara, svara..!" "Svara!" - Tycker HR detta tyder på att VB befunnit sig i en nödsituation, eller i vart fall i ett trängt läge hon inte ansett sig kunna hantera utan hjälp?
Hur rimmar den ”starka affekten” med att VB försökt komma fram till larmcentralen? - Har inte KJ haft tid att besinna sig? - Hur lång tid anser HR att han behöver? - Trekvart? - För domstolens kännedom kan meddelas att KJ haft i det närmaste två timmar på sig:
17:04 sms från VB till MB (redan här kan VB ha börjat ana oråd och söker stöd)
17:09 VB försöker larma 112 men hanterar mobilknapparna fel
17:28 MB skickar SMS till VB
17:42 VB skickar SMS till MB
17:43 VB skickar SMS till MB
17:46 MB skickar SMS till VB
17:47 VB skickar SMS till MB
18:07 VB skickar SMS till MB
18:13 MB skickar SMS till VB
18:21 VB skickar SMS till MB
18:40 VB skickar SMS till MB
Här händer något.
19:31 MB skickar SMS till VB
Här är VB förhindrad från att besvara MB:s sms
Anser domstolen kanske att det inte kan uteslutas att KJ "provocerats" av VB:s enträgna sms:ande till VB? - Är detta på något vis en "förmildrande" omständighet? O.s.a.