Citat:
Ursprungligen postat av
Fula Gubben
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: you aint seen nothin yet, vad gäller internets utbredning och påverkan på samhället. Papperstidningarna är ungefär som en löpare som råkar stryka med i början av ett schackparti. Den viktigaste förändringen sker i medborgarnas syn på sig själva, och på samhället, och deras relation till samhället. Agendan kommer att sättas av grupper som tidigare befunnit sig utanför debatten i årtionden.
HÖR UPP: alla ni som fortfarande har tomteluvor på era avatarer, kolla kalendern.

Ja, det är det löjligaste av allt när olika mediatomtar tror att de börjar "rida" ut stormen.

Mikroelektroniken och i förlängningen datorn och internet är en del i vad historiker brukar benämna den tredje industriella revolutionen. Den första var på 1700-talet med ångmaskinen, spinning jenny, ånglokomotiv och allt det där; den andra var i slutet av 1800-talet med förbränningsmotorn, elektriciteten, bilismen o.s.v. Nu är vi som sagt mitt inne i den tredje.
För att göra en jämförelse så sitter vi idag i en värld där den skrangliga T-forden just rullat ut, där Edison skapat glödlampor som går sönder hela tiden, bröderna Wright lekt ett par år med sina glidflyplan och excentrikern i kvarteret skaffat en primitiv gramofon som mest raspar. Mediamänniskan står där mitt bland allt detta och undrar vad de där barnsliga leksakerna egentligen ska vara bra för - och att nu kommer det knappast komma något mer på ett bra tag. Det är ungefär så de agerar.
Men vi har som sagt inte sett någonting än. De "långsamma" åren var på 70/80 och i viss mån på 90-talet när tekniken inte var bra nog för samhällsförändring. Det var precis samma sak med ångmaskinen, elektriciteten och förbränningsmotorn. De var svaga, klumpiga och i stort sett värdelösa när de först kom. Det var ju inte så att det ploppade ut ett ånglok eller en Jumbojet helt plötsligt. Allting sådant kommer i perioden efter den radikala upptäckten där tekniken förfinas och börjar användas på allt fler, alltmer olika och sofistikerade sätt. Det är på det sättet man kan få förbränningsmotorn och elmotorn att driva bilar, bussar, lastbilar, traktorer, jumbojets, hissar, tåg, motorcyklar, fläktar, dammsugare, tivoliattraktioner - i stort sett allt som utför någon slags rörelse i samhället.
Det är som sagt i denna period vi befinner oss nu. Persondatorn, internet och Facebook är bara början - det ska man nog vara helt klar över.