Citat:
Ursprungligen postat av
LaScala
Nu har de förstått att det är attraktivt att bo i innerstan.
http://www.dn.se/sthlm/tiggare-bosatter-sig-i-city-lager-under-kungsbron/
Fin bild!
Gång på gång har tiggarna tvingats bort från sina olagliga bosättningar i skogar utanför innerstaden. Nu slår de upp nya läger – mitt i city.
– Money, money. Bebbe, säger en ung kvinna och håller fram handen samtidigt som hon viker undan filten pekar på sin mage
Äntligen! Vad kul för alla turister som ska till Stadshuset att få lite tattarkultur på köpet! Kommer säkert att bli fint att titta på på kort i Peking, Tokyo och Milano i vinter!
Och en turkisk tiggare också! Spännande med ännu fler nationaliteter som ska skrika efter folk i Stockholm!
Skämt åsido, börjar inte Centralstationen och området runt där (hej Sheraton!) och fram förbi Åhlens till Sergels torg att bli en no-go zone?
Vill minnas att det var oerhört sunkigt där för 20 år sedan med mycket missbrukare och löst folk. Sedan vet jag inte om staden, myndigheterna, polisen och köpmännen gjorde någon drive för att fräscha upp området, göra det trevligare och köra bort folk men jag tyckte att det fick ett rejält uppsving under tidigt 2000-tal. Det var helt okej att ta en runda där i väntan på tåget hem, handla böcker och tidningar på Centralen och koppla av med en kaffe.
Nu är det rena dårhuset igen med tiggare, ficktjuvar och dagdrivare och jag brukar kasta mig i en taxi så snabbt som möjligt för att komma därifrån.