Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Det är precis här felet ligger. Man kan inte säga att svenskan inte behövs eftersom finlandssvenskarna kan finska. Det blir lite inkonsekvent att å ena sidan säga att finnen inte behöver svenska för att finlandssvensken lär sig finska, och å andra sidan påstå att finlanssvenskarna har storhetsvansinne och väntar sig att att finnarna skall lära sig finska för att kuna betjäna dem på på svenska. Till först tycks det som finlandssvensken är tillmötesgående, sen kritiseras han för att kräva något som är onödigt pga han varit tillmötesgående. Och, ibland sägs det helt tvärtom, att finnarna måste lära sig svenska för att finlandssvenskar inte bryr sig om att lära sig finska.
Tvångssvenskan har haft många ansikten under åren. Länge hette det, att tvångssvenskan behövs för betjänandet av de svenskspråkiga, att de inte klarar sig själv utan hjälp. När det sedan visade sig, att de som har läst tvångssvenska ändå inte duger, har det varit tyst på den fronten och nya svepskäl har diktats fram - på löpande band. Tillmötesgående är kanske inte ordet jag skulle använda i första hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Många av oss finlandssvenskar pratar finska för att visa att vi respekterar finnar, trots att vi pratar dålig finska. Vi kräver inte speciellt mycket betjäning på svenska. Väldigt få finlandssvenskar har tex. mage att tala svenska med personal i det statlig tågbolaget. Men när det gäller offentlig service i de traditionellt svenska områdena är vi lite mer krävande.
Så klart ni är, och det bör ni vara, men vad hjälper det er att barnen i resten av Finland läser tvångssvenska i värsta fall 500-600 km från det närmaste svensspråkiga området?
Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jag kan tillägga att jag (och jag tror de flesta finlandssvenskar håller med mig) inte är speciellt förtjusta i på vilket sätt svenskan försvaras av våra företrädare (sfp). Ofta har de en lite överlägsen attityd och ser sig själva som tvåspråkiga förebilder. Dessvärre är de ofta dvärgar i logisk och retorisk bemärkelse. De kan finska och svenska men sen är det slut på kunnandet.
Det är totalt fel, för ni alla blir stämplade efter dem, men till människor som bor långt ifrån de svenskspråkiga områden är det dessa människor som ger ansiktet till finlandssvenskheten.
Själv hyr jag sedan länge en (fiskar)stuga på ett svenskspråkigt område och vet hur bra det går att leva tillsammans.