2014-04-25, 23:24
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nettiruskarepo
Våra barn har tvångssvenska idag. Det kan inte vänta. Jag vill inte ge tvångssvenskan som arv till mina barnbarn!
Då skall du jobba för ett Finland där svenskan är koncentrerad till de historiska svenskbygderna och bosätta dig utanför dem. En klarare gräns mellan det finska- och det det svenska Fiinland är fortfarande möjlig.
Citera
2014-04-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Då skall du jobba för ett Finland där svenskan är koncentrerad till de historiska svenskbygderna och bosätta dig utanför dem. En klarare gräns mellan det finska- och det det svenska Fiinland är fortfarande möjlig.

Så de svenskspråkiga kan inte leva bland andra medborgare om de andra inte lär sig svenska?

Vart måste jag flytta till? Mina finskspråkiga förfädernas gravar från 1400-talet ligger inom en timmes bilresa? Måste vi alla icke-svenskspråkiga flytta bort från din Svenskfinland? Det finns minst två miljoner av oss? Och hur skall de några tiotusen svenskspråkiga då ta hand om hela huvudstadsregionen?

Är du nu inte för nationalistisk?
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-25 kl. 23:38.
Citera
2014-04-25, 23:40
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
De svenskspråkiga här talar nästan alla flytande finska. Varför måste våra barn lära sig svenska? Bara för historiska tidernas skull. Det har varit samer här också. Borde vi inte då läsa tvångssamiska för de urtidernas skull? Och borde inte alla europear läsa latin för vår gemensamma historiska kulturens skull?

Vad är rimligt och rättvist?

Det är historiska svenskbygder, det är fortfarande svenskbygder fastän stora massor av finsktalande kravlöst har kunnat flytta in. Nu vill vi bara sätta rimliga krav på de inflyttade. De behöver inte lära sig svenska, de måste bar bekanta sig med svenska för att på nåt vis gå ursprungsbefolkningen till mötes. De får en chans att lära sig svenska, något som inte är helt onödigt i de områdena. Samer har väl aldrig haft någon relevant roll i Helsingfors och Åbo.
Citera
2014-04-25, 23:44
Medlem
Citat:
Samer har väl aldrig haft någon relevant roll i Helsingfors och Åbo.

Nej, först kom finnarna och drog samerna bor, sen kom vikingarna och gjorde det omöjligt att leva vid strander och sen kom kyrkan med svearikets soldater och nu är vi här.

Rimligt och orättvist är att du börjar tänka lite annorlunda om vem alla är ursprunsfolket här.
Citera
2014-04-25, 23:45
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Så de svenskspråkiga kan inte leva bland andra medborgare om de andra inte lär sig svenska?

Vart måste jag flytta till? Mina finskspråkiga förfädernas gravar från 1400-talet ligger inom en timmes bilresa? Måste vi alla icke-svenskspråkiga flytta bort från din Svenskfinland? Det finns minst två miljoner av oss? Och hur skall de några tiotusen svenskspråkiga då ta hand om hela huvudstadsregionen?

Är du nu inte för nationalistisk?

Jag är hälsosamt nationalistisk. Jag är för ett Helsingfors där svenskan inte bara kan trampas på. Men icke-svenskspråkiga måste inte flytta bort, de måste bara i någon mån respektera ursprungsbefolkningen. Med min modell blir Helsingfors ett område man bor i om man kan acceptera tvångssvenska. Desom inte kan acceptera den lilla uppoffringen får flytta, inte så mycket som en timmes bilfärd, 1/2 timmes bilfärd räcker gott och väl.
Citera
2014-04-25, 23:51
Medlem
Citat:
Det är precis här felet ligger. Man kan inte säga att svenskan inte behövs eftersom finlandssvenskarna kan finska. Det blir lite inkonsekvent att å ena sidan säga att finnen inte behöver svenska för att finlandssvensken lär sig finska, och å andra sidan påstå att finlanssvenskarna har storhetsvansinne och väntar sig att att finnarna skall lära sig finska för att kuna betjäna dem på på svenska. Till först tycks det som finlandssvensken är tillmötesgående, sen kritiseras han för att kräva något som är onödigt pga han varit tillmötesgående. Och, ibland sägs det helt tvärtom, att finnarna måste lära sig svenska för att finlandssvenskar inte bryr sig om att lära sig finska.
Tvångssvenskan har haft många ansikten under åren. Länge hette det, att tvångssvenskan behövs för betjänandet av de svenskspråkiga, att de inte klarar sig själv utan hjälp. När det sedan visade sig, att de som har läst tvångssvenska ändå inte duger, har det varit tyst på den fronten och nya svepskäl har diktats fram - på löpande band. Tillmötesgående är kanske inte ordet jag skulle använda i första hand.

Citat:
Många av oss finlandssvenskar pratar finska för att visa att vi respekterar finnar, trots att vi pratar dålig finska. Vi kräver inte speciellt mycket betjäning på svenska. Väldigt få finlandssvenskar har tex. mage att tala svenska med personal i det statlig tågbolaget. Men när det gäller offentlig service i de traditionellt svenska områdena är vi lite mer krävande.
Så klart ni är, och det bör ni vara, men vad hjälper det er att barnen i resten av Finland läser tvångssvenska i värsta fall 500-600 km från det närmaste svensspråkiga området?

Citat:
Jag kan tillägga att jag (och jag tror de flesta finlandssvenskar håller med mig) inte är speciellt förtjusta i på vilket sätt svenskan försvaras av våra företrädare (sfp). Ofta har de en lite överlägsen attityd och ser sig själva som tvåspråkiga förebilder. Dessvärre är de ofta dvärgar i logisk och retorisk bemärkelse. De kan finska och svenska men sen är det slut på kunnandet.
Det är totalt fel, för ni alla blir stämplade efter dem, men till människor som bor långt ifrån de svenskspråkiga områden är det dessa människor som ger ansiktet till finlandssvenskheten.
Själv hyr jag sedan länge en (fiskar)stuga på ett svenskspråkigt område och vet hur bra det går att leva tillsammans.
Senast redigerad av finskfinskfinne 2014-04-26 kl. 00:03.
Citera
2014-04-25, 23:54
Medlem
Citat:
Med min modell blir Helsingfors ett område man bor i om man kan acceptera tvångssvenska. Desom inte kan acceptera den lilla uppoffringen får flytta, inte så mycket som en timmes bilfärd, 1/2 timmes bilfärd räcker gott och väl.

Mina föräldrar har gjort sitt livsarbete som byggare av denna stad liksom miljoner andra finnar. Och nu vill du flytta deras barn och barnbarn till förfädernas gravar för att de vill inte lära sig svenska som de inte behöver för att det finns bara 6% svenskspråkiga i staden, och även de talar mest flytande finska.

Huhhuh! Hoppas du skriver bara på humor och för att provosera.

Men vi är verkliga människor.
Citera
2014-04-26, 00:05
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Mina föräldrar har gjort sitt livsarbete som byggare av denna stad liksom miljoner andra finnar. Och nu vill du flytta deras barn och barnbarn till förfädernas gravar för att de vill inte lära sig svenska som de inte behöver för att det finns bara 6% svenskspråkiga i staden, och även de talar mest flytande finska.

Huhhuh! Hoppas du skriver bara på humor och för att provosera.

Men vi är verkliga människor.

Vi är också verkliga mänskor. Vi har också levt här sen urminnestider och byggt upp landet. Och även om jag det är en lätt humoristisk underton i att ni inte behöver flytta längre bort än en halvtimmes bilfärd så är det en viss sensmoral i det. Ni bodde ursprungligen i grannskapet, varför måste ni absolut flytta in till det svenska området? Och när ni nu gjorde det i stora skaror, kan ni inte även komma till mötes rent mentalt lite? Att ni bidragit med arbete är inte fyskam, men det har varit ett ömsesidigt utbyte, annars skulle ni ha lämnat kvar i grannskapet.
Citera
2014-04-26, 00:14
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finskfinskfinne
Tvångssvenskan har haft många ansikten under åren. Länge hette det, att tvångssvenskan behövs för betjänandet av de svenskspråkiga, att de inte klarar sig själv utan hjälp. När det sedan visade sig, att de som har läst tvångssvenska ändå inte duger, har det varit tyst på den fronten och nya svepskäl har diktats fram - på löpande band. Tillmötesgående är kanske inte ordet jag skulle använda i första hand.

Vi klarar det ganska långt själv, alltsåbetjänandet av svenskspråkiga. Problemet är att när finskspråkiga blir i tydlig majoritet, så finns det plötsligt inte svenskspråkiga för de betjänande positionerna. Orsaken till det är att det då anställs enspråkigt finska, tvåspråkiga, men inga enspråkigt svenska. Så då klarar vi det inte längre. Vanligtvis håller de tvåspråkiga på och betjänar en finskspråkig när svenskspråkig srvice efterfrågas. Så fungerar det. Den finskspråkiga majoritetens favoriseringen av sin egen språkgrupp gör att de finskspråkiga måste lära sig den svenska som svenskspråkiga annars skulle kunna leverera.
Senast redigerad av Patrik2108 2014-04-26 kl. 00:16.
Citera
2014-04-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ni bodde ursprungligen i grannskapet, varför måste ni absolut flytta in till det svenska området?

Kanske för att huvudstaden behövde arbetskraft. Men några tusen svenskspråkiga skulle den här trakten aldrig blivit nånting.

Citat:
Och när ni nu gjorde det i stora skaror, kan ni inte även komma till mötes rent mentalt lite?

Mina föräldrar flyttade en timmes resa till andra finnar. Vem borde de finska arbetare ha talat svenska med, tillsammans om kvällarna efter långa arbetsdagen?

Citat:
Att ni bidragit med arbete är inte fyskam, men det har varit ett ömsesidigt utbyte, annars skulle ni ha lämnat kvar i grannskapet.

Du skriver egen historia nu. Jag skrev redan att först kom de samerna, sen de finnarna, och för att vikingarna gjorde det omöjligt att leva vid stranden, måste finnarna flytta sig lite mera inne i skogarna där de kunde bättre försvara sig. Och sen kom kyrkan och svearikets soldater och sen de fattiga manniskor från Svea och bosatte sig i de länderna där tavastehusmän hade fiskat och jagat. Sen blev det en liten stad i Helsignfors för att tävla med Tallinn. Och sen valde tsaren Helsingfors till nya huvudstad och man började bygga staden med hela Finlands, hela folkets arbete, förmögenhet till en huvudstad av Finland, som hade över 85% finska invånare. Och så naturligtvis flyttade finnar för att bygga och organisera osv.

Du måste tänka om den här ursprungsbefolkningen. De svenskspråkiga har alltid varit en minoritet här.
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-26 kl. 00:26.
Citera
2014-04-26, 00:24
Medlem
Citat:
Vi klarar det ganska långt själv, alltsåbetjänandet av svenskspråkiga. Problemet är att när finskspråkiga blir i tydlig majoritet, så finns det plötsligt inte svenskspråkiga för de betjänande positionerna. Orsaken till det är att det då anställs enspråkigt finska, tvåspråkiga, men inga enspråkigt svenska. Så då klarar vi det inte längre. Vanligtvis håller de tvåspråkiga på och betjänar en finskspråkig när svenskspråkig srvice efterfrågas. Så fungerar det. Den finskspråkiga majoritetens favoriseringen av sin egen språkgrupp gör att de finskspråkiga måste lära sig den svenska som svenskspråkiga annars skulle kunna leverera.

Så här går det inte. Vi har redan talat här om det att tvångssvenskan ger ingen service. Vi säger ännu bara "Vänta lite jag hämtar Gunilla". Och inte heller de tvåspråkiga i Helsingfors behöver nån svenskbetjäning i cafet eller butiker, där räcker deras finska väl. De svenskspråkiga vill ha svenskspråkiga läkare, psykologer, präster, jurister, bibliotekare som känner till svenska dikter osv. För att man har svenskspråkiga quoter till flesta av de här arbete, borde allt gå bra. Nu måste ni bara planera servicen så att den grundar sig inte på tvångssvenskan. Och den här har SFP inte varit med om, för att de har velat kämpa för tvångssvenskan och illusionen om ett tvåspråkigt folk som har aldrig varit och skall aldrig vara med fi-sv.

Vi ska fortsätta senare, god natt!
Citera
2014-04-26, 00:30
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Du skriver egen historia nu. Jag skrev redan att först kom de samerna, sen de finnarna, och för att vikingarna gjorde det omöjligt att leva vid stranden, måste finnarna flytta sig lite mera inne i skogarna där de kunde bättre försvara sig. Och sen kom kyrkan och svearikets soldater och sen de fattiga manniskor från Svea och bosatte sig i de länderna där tavastehusmän hade fiskat och jagat. Sen blev det en liten stad i Helsignfors för att tävla med Tallinn. Och sen valde tsaren Helsingfors till nya huvudstad och man började bygga staden med hela Finlands, hela folkets arbete, förmögenhet till en huvudstad av Finlans, som hade över 85% finska invånare. Och så naturligtvis flyttade finnar för att bygga och organisera osv.

Du måste tänka om den här ursprungsbefolkningen. De svenskspråkiga har alltid varit en minoritet här.

Det kanske är du som skriver egen historia. Det har skett en uppdelning av kusttrakterna i urminnestider. På vilket sätt det gjordes är ganska dunkelt. Det finns finsspråkig kust, och svenskspråkig kust. I ett tidigare inlägg levererade jag historia som tyder på att det funnits skandinavisk befolkning längs kusterna sen bronsåldern. Så det är i högsta grad en färgad historieskrivning att påstå att finnar kördes bort av korsfarare. På tal om arbetskraft. Lovisa tex. förfinskades helt nyligen genom att staten gjorde det till en kärnkraftsort. Förfinskning med statliga medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in