2014-04-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Fast Helsingfors och Åbo är platser där verkligen svenska har betydelse

Inte i finnarnas och nyfinnarnas vardag.
Helsingfors 601 035 invånare
- Finska: 82,5 %
- Svenska: 6,0 % (de flesta talar flytande finska)
- Övriga: 11,5
I yngsta åldersgrupper övrigas antal är även större och kommer att växa.
De huvudstadsregionerna är mångspråkiga och mångkulturella i de flesta länder, också i Finland.
Svenskan är levande för dom som lever i den svenska bubblan.
Citera
2014-04-25, 22:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Som sverigesvensk har jag inte med detta att göra, men nog borde svenskan läras ut som ett frivilligt valbart c-språk efter modersmål och engelska. Tycker jag egentligen. Men jag är kluven. Jag vet att när jag gick högstadiet och man fick välja till ämnen som tyska, franska och teknik så var det nästan bara akademikers barn som läste extraspråk. Arbetarklassen barn valde teknik något jag ångrar, hade gärna hjälpligt kunnat franska eller tyska. Å andra sidan kanske finnar också skulle vilja lära sig franska eller tyska och det finns ju någon gräns för hur många språk man ska lägga tid på. Jag vet inte men tvångssvenska verkar fel iaf.
Citera
2014-04-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nettiruskarepo
Inte i finnarnas och nyfinnarnas vardag.
De huvudstadsregionerna är mångspråkiga och mångkulturella i de flesta länder, också i Finland.

Fast det stämmer inte att det inte skulle gälla finnarna i regionen. Om det är någonstans i Finland som finskspråkiga behärskar svenska är det i Helsingfors och Åbo. Det är nästan hälften av Finlands befolkning som behärskar språket.
Jag håller med om att svenska som obligatoriskt språk kan göras frivillig i enspråkigt finska kommuner. Men Helsingfors och Åbo,.där hör svenskan absolut hemma.
Citera
2014-04-25, 22:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finskfinskfinne
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Lite längre fram i artikeln får några 14- och 15-åriga tjejer vid Meilahden yläaste (finskspråkigt högstadium) i Helsingfors säga sin åsikt. En av dem, 15-åriga Sara Högman, vidhåller följande: Jag kan inte alls komma på var jag skulle behöva svenska. Finlandssvenskar kan finska och rikssvenskar kan engelska. Det räcker med att kunna engelska. Det klarar man sej med ute i världen.
Flickan har rätt. Av de nuvarande allternativen räcker engelskan mer än väl. När svenskan slopas, förlorar de ingenting för svenskan har de ingen användning för ändå. Att de sedan kan använda dessa två hela studiemånader i grundskolan till andra studier, var och en efter sina egna behov, är däremot en jättelik fördel.

Det är precis här felet ligger. Man kan inte säga att svenskan inte behövs eftersom finlandssvenskarna kan finska. Det blir lite inkonsekvent att å ena sidan säga att finnen inte behöver svenska för att finlandssvensken lär sig finska, och å andra sidan påstå att finlanssvenskarna har storhetsvansinne och väntar sig att att finnarna skall lära sig finska för att kuna betjäna dem på på svenska. Till först tycks det som finlandssvensken är tillmötesgående, sen kritiseras han för att kräva något som är onödigt pga han varit tillmötesgående. Och, ibland sägs det helt tvärtom, att finnarna måste lära sig svenska för att finlandssvenskar inte bryr sig om att lära sig finska.

Många av oss finlandssvenskar pratar finska för att visa att vi respekterar finnar, trots att vi pratar dålig finska. Vi kräver inte speciellt mycket betjäning på svenska. Väldigt få finlandssvenskar har tex. mage att tala svenska med personal i det statlig tågbolaget. Men när det gäller offentlig service i de traditionellt svenska områdena är vi lite mer krävande.

Jag kan tillägga att jag (och jag tror de flesta finlandssvenskar håller med mig) inte är speciellt förtjusta i på vilket sätt svenskan försvaras av våra företrädare (sfp). Ofta har de en lite överlägsen attityd och ser sig själva som tvåspråkiga förebilder. Dessvärre är de ofta dvärgar i logisk och retorisk bemärkelse. De kan finska och svenska men sen är det slut på kunnandet.
Citera
2014-04-25, 22:41
Medlem
Citat:
Jag håller med om att svenska som obligatoriskt språk kan göras frivillig i enspråkigt finska kommuner. Men Helsingfors och Åbo,.där hör svenskan absolut hemma.

Förstår inte din logik.
i Helsingfors bara 6% svenskspråkiga, nästan alla talar flytande svenska - och du säger att finnar och nyfinnar (med egna problem med språk och skolning) i Helsingfors måste lära sig svenska från grundskolan till universitet. VARFÖR?
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-25 kl. 22:49.
Citera
2014-04-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag kan tillägga att jag (och jag tror de flesta finlandssvenskar håller med mig) inte är speciellt förtjusta i på vilket sätt svenskan försvaras av våra företrädare (sfp). Ofta har de en lite överlägsen attityd och ser sig själva som tvåspråkiga förebilder. Dessvärre är de ofta dvärgar i logisk och retorisk bemärkelse. De kan finska och svenska men sen är det slut på kunnandet.

Jag är glad att du medger det här.

Men SFP är nu den kraften som styr språkpolitiken, bakom de stända dörrar.

Vår medier och tjänstemän är altför "suomettuneita" för att kritisera och avslöja kabinetpolitiken.

Vad kan vi göra?
Citera
2014-04-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Som sverigesvensk har jag inte med detta att göra, men nog borde svenskan läras ut som ett frivilligt valbart c-språk efter modersmål och engelska.

Tack!

Svenskan skall nog vara som ett frivilligt A-språk efter att tvången avskaffas, så att vi kan garantera mycket mera än du här planerar.

Citera
2014-04-25, 22:58
Medlem
Citat:

Förstår inte din logik.
i Helsingfors 6% svensksprokiga, nästan alla talar flytande svenska - och du säger att finnar och nyfinnar (med egna problem med språk och skolning) måste lära sig svenska från grundskolan till universitet. VARFÖR?

Jag har inte sagt något någon gång om universitet eller ens gymnasium. Jag menar att i Åbo och Helsingfors, två tvåspråkiga metropoler, där är svenskan användbar. Kan absolut vara bra att kunna svenska om man läser handel eller liknande på gymnasiet/universitetet, framförallt om man bor i dessa områden.
Eftersom kommunerna är tvåspråkiga ska båda språken läras ut i grundskolan.
Jag förstår inte vad är för problem du talar om? Svenska är lika svårt att lära sig som engelska, tyska, ryska eller franska. Det handlar bara om attityd till språket. Om någon behöver extra hjälp med språk, då pratar vi om något annat.
Senast redigerad av Arvingen 2014-04-25 kl. 23:01.
Citera
2014-04-25, 23:03
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Jag är glad att du medger det här.

Men SFP är nu den kraften som styr språkpolitiken, bakom de stända dörrar.

Vår medier och tjänstemän är altför "suomettuneita" för att kritisera och avslöja kabinetpolitiken.

Vad kan vi göra?

Vi kan inte göra så mycket annat än att vänta på bättre tider. Vi, du och jag , är också oense om svenskan så vi väntar förmodligen på olika saker. Jag är ändå glad för att det finns ett dåligt försvar av svenskan än inget alls.

Jag är för tvångssvenska i Åbo och Helsingfors. Det är historiska svenskbygder och det finns en ansenlig mängd svenskar där, trots att de är få i procentuell bemärkelse. Det vore ju ett intressant experiment om inte annat. Skulle det bli så att finnar i fortsättningen främst skulle bosätta strax utanför Helsingors gränser? Skulle det bli en lokal uppdelning? Möjligtvis, men jag tror inte det skulle bli speciellt dramatiskt. En del finsktalande i Helsingfors skulle kanske bli förgrymmade. Men i stort skulle många acceptera läget och anse det någorlunda rimligt och som en form av frivillig tvångssvenska.
Citera
2014-04-25, 23:19
Medlem
Citat:
Eftersom kommunerna är tvåspråkiga ska båda språken läras ut i grundskolan.
Jag förstår inte vad är för problem du talar om? Svenska är lika svårt att lära sig som engelska, tyska, ryska eller franska. Det handlar bara om attityd till språket. Om någon behöver extra hjälp med språk, då pratar vi om något annat.

Altså bara i grundskolan. Men om finnar och nyfinnar även nu inte kan svenska och de har ännu läst den genom alla studier, hur tror du att svenskan bara i grundskolan, sulle ge nåt svenskkunnighet?

Om språk är så lätta. Varför har Sverige bara engelska ett valbar språk för alla och de med problem med språk eller invandrarbakgrund kan lämna bort andra språket?
Citera
2014-04-25, 23:20
Medlem
Citat:
Vi kan inte göra så mycket annat än att vänta på bättre tider.

Våra barn har tvångssvenska idag. De kan inte vänta. Jag vill inte ge tvångssvenskan som arv till mina barnbarn!
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-25 kl. 23:24.
Citera
2014-04-25, 23:24
Medlem
Citat:
Jag är för tvångssvenska i Åbo och Helsingfors. Det är historiska svenskbygder och det finns en ansenlig mängd svenskar där, trots att de är få i procentuell bemärkelse.

De svenskspråkiga här talar nästan alla flytande finska. Varför måste våra barn lära sig svenska? Bara för historiska tidernas skull. Det har varit samer här också. Borde vi inte då läsa tvångssamiska för de urtidernas skull? Och borde inte alla europear läsa latin för vår gemensamma historiska kulturens skull?

Vad är rimligt och rättvist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in