2016-06-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Det är svenskar som vällt in i Finlands kusttrakter. Läs historia, pojk

Om du kände till din historia skulle du veta att Finland existerade inte före 1809, det var lika mycket Sverige, som t.ex. Västerbotten. Svenska har alltid talats i Finland, det handlar alltså inte om någon invasion som ni fennomaner verkar tro.
Citera
2016-06-25, 23:32
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecqcqe97
Om du kände till din historia skulle du veta att Finland existerade inte före 1809, det var lika mycket Sverige, som t.ex. Västerbotten. Svenska har alltid talats i Finland, det handlar alltså inte om någon invasion som ni fennomaner verkar tro.

Underligt att Finland var känd i hela Europa ända sedan Europa befolkades, Sverige inte.

Men om du säger att Finland inte existerade förrän 1809 så måste vi väl tro på dig
Citera
2016-06-26, 14:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Underligt att Finland var känd i hela Europa ända sedan Europa befolkades, Sverige inte.

Men om du säger att Finland inte existerade förrän 1809 så måste vi väl tro på dig

Ja jävlar vad Finland varit känt för alla européer sedan Europa befolkades.😭

De enda som kände till område var väl vikingarna och lite senare Novgorod. Men då hade såväl finnar som svenskar börjat kolonisera området.
Citera
2016-06-26, 23:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf

Möjligtvis känt som det östra svenska landskapet, men tvivlar starkt på att det var så väldans känt. Inte mer än andra svenska hamnar etc. Kan tänkas iomed hansan etc.

Sverige, alltså även nv. Finland, gjorde sig kända inte minst pga av alla krig med ffa danmark men senare även 30-åriga kriget. Vi har också östindiska kompaniet, vikingarna och som nämnts Novgorod. Tror finland var lika känt som tex. Västergötland.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-06-26 kl. 23:30.
Citera
2016-06-27, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecqcqe97

Inte ngt nytt att svenne inte kan ens sin historia, PISA et alt påvisat detta.

Finska folk har bott runt Östersjön i minst 9 000 år, dvs sedan inlandsisens senaste retirering. Då var det mesta av nutida Sverige täckt av inlandsis.

Korståg kallas det. Men inte den första som historien känner till, rövartåg med korstågstecken under sveahövdingasonen Anund riktad mot Kaland ca år 1050, och slogs tillbaka med stora förluster för Anunds trupper.

Svearnas huvudstad Sigtuna brändes och ärkebiskopen dödades år 1187. Forskare menar att utövare varit est-finska stammar, eller en bredare koalition som ville hämnas för svears intrång på deras marker. Birka plundrades flera gånger från ca 965, och försvann runt år 1000.

Den viktigaste aspekten med korståg var självfallet den ekonomiska, som i de flesta europeiska krig. Det är belagt att när svear trängde sig in i Finland på 1200-talet, fanns i Finland redan katolska kyrkan under påvens beskydd. Kristendom hade funnits i Finland redan länge, bland kustbefolkningen åtminstone från 800-talet. Sverige alltså anföll ett kristet land. Myten om korståg är senare propaganda som Weibull redan på 1910-talet bevisade.

Så äktenskapet med Sverige var påtvunget på finska stammar, en våldtäkt. Daner och tyskar delade Karjalas moar i Baltikum och Novgorod-Moskva döpte finska östliga stammar i Romas tro.

Sverige skulle tacka Djingis Khan för att de klarade att ta Österlandet, för ryssar var redan till Bygdestenen. Men det är överkurs för dig, förmodar jag
Citera
2016-08-15, 01:27
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Man ser hur litet ni vet om finnarna och deras verkliga betydelse...

https://www.flashback.org/p58176381#p58176381
Citera
2016-08-27, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Så skrev jag och då tråkigt att finnar inte vill lära sig svenska vilket dom nu har användning av . Även Engelska går an men svenska bättre i Sverige, Norge , Danmark.

Och jag skrev att de som flyr i kristider är svenskspråkiga.
Citera
2016-08-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finskfinskfinne
Och jag skrev att de som flyr i kristider är svenskspråkiga.

Man kan inte lita på en svenne. Speciellt idag när svennen heter Ahmed o Mohammed
Citera
2016-08-30, 13:58
Medlem
Eftersom svenskarna kom till Finland då Finland var "den finska rikshalvan" och finnar, sk svedjefinnar kom till Sverige på samma basis borde det inte vara några problem att komma överens tycker jag.

Genom att trygga finska språkets ställning i Sverige tryggas svenska språket i Finland. Engelskan klarar sig utmärkt utan insatser.

Jag har själv finlandsvenska anor från Korsholm norr om Vasa (Vaasa) i Österbotten. Många av mina släktingar kämpade mot ryssen i självständighetskriget 1918 och i Vinterkriget.
Den ryska revolutionen hade kunnat spridas till Finland och därför hade en röd seger i det påföljande kriget varit katastrofal.

Därför är jag stolt över min finlandssvenska bakgrund. Finlandssvenskar är patrioter och kommer alltid att hålla på Finland i idrott tex men dom är också trogna den svenska nationen och kungahuset.

Svenska folkpartiet Sfp är det parti som försvarar finlandssvenskarnas intressen. Och det handlar främst om att behålla svenskspråkiga mediekanaler och svenska skolor. Många äldre kan inte finska och behöver svenskspråkiga vårdinrättningar.
Senast redigerad av Svartheden 2016-08-30 kl. 14:07.
Citera
2016-08-30, 22:06
Medlem
Citat:
Svenska folkpartiet Sfp är det parti som försvarar finlandssvenskarnas intressen. Och det handlar främst om att behålla svenskspråkiga mediekanaler och svenska skolor. Många äldre kan inte finska och behöver svenskspråkiga vårdinrättningar.
Jag unnar er så gärna både svenskspråkiga mediakanaler och svenska skolor, men Sfp har absolut ingen rätt att tvinga andras barn att läsa tvångsvenska mot sin vilja. Vi lägger inte oss i de svenskspråkiga barnens språkstudier, varför kan de inte lämna oss ifred?

Barnen lär sig på de evighetslånga tvångssvenskalektionerna först hata svenska språket, och senare även de svenskspråkiga. De finskspråkiga kommunerna täcker 95% av Finlands yta med 0,4% svenskspråkiga. Inte ens de flesta föräldrar har någonsin träffat en finlandssvensk.

Vi har också borjat med ett nytt experiment i Finland ny när tvångssvenskan börjar redan i sjätte klass. 75% av de finskspråkiga vill slopa tvångssvenskan, och det gäller naturligtvis även lärare (utom de som lär svenska förståss)

I praktiken skall nu klasslärare som vill slopa tvångssvenskan lära tvångssvenska till barn som kommer från familjer som vill slopa tvångssvenskan
.
Jag väntar med stort intresse på resultatet!

Fortsätter vi såhär, så kommer tvångssvenskan att strypa landets tvåspråkighet.
Det återstår att se om det är tvågssvenskan eller finlandssvenskarna som försvinner först.
Citera
2016-08-31, 09:45
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskfulfinne

Vi har också borjat med ett nytt experiment i Finland ny när tvångssvenskan börjar redan i sjätte klass. 75% av de finskspråkiga vill slopa tvångssvenskan, och det gäller naturligtvis även lärare (utom de som lär svenska förståss)

Ja, eftersom de stackars fennomupparna helt uppenbart saknar förutsättning för att lära sig andra språk än sitt yksi-kaksi-kuksi-örrveli-ärrveli-kraxande, så borde de inte besväras med någon språkundervisning alls. Kanske de borde få undervisning i tvångsfolkvett och tvångsanständigt tvångsbeteende i stället?

Hitisbo hotades skickas hem från Salo sjukhus - fick inte prata svenska
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/31/hitisbo-hotades-skickas-hem-fran-salo-sjukhus-fick-inte-prata-svenska
Citat:
En sjukskötare vid jouren i Salo sjukhus ville skicka hem Hitisbon Sune Fromholz som drabbats av hög feber och nått sjukhuset sent på kvällen. Då han började förklara läget på svenska kom den hårda repliken: Vi talar finska i Finland.
----
- Feber går om med värkmedicin, sade sjukskötaren när jag berättade vad felet var. Åk hem och ta några piller, sade hon. Då förklarade jag att jag redan hade talat med min läkare.

- Hon började fråga ifall jag hade några andra symptom. Jag är ju inte så bra på finska så jag undrade ifall jag inte får berätta på svenska.

Men det lyckades inte.

- Nej, vi är i Finland, konstaterade sjukskötaren.

- Då tände det hos mig. Jag sade 'Passa dej. Så där säger man inte. Det gillar jag inte heller', berättar Fromholz.
Senast redigerad av Ördög 2016-08-31 kl. 09:48.
Citera
2016-08-31, 16:45
Medlem
Får jag 38,5 graders feber, rusar jag inte till sjukhuset bums! Visserligen ville privatläkaren bevisa att han hade gjort någonting för sitt arvode, och därför rådde han patienten att omedelbart åka till Salo.

Vi skulle ha sett RUBRIKER, om det hade visat sig att gubben hade någonting alvarligare på gång, men tystnaden om den saken talar för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in