2014-04-25, 16:24
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl.sson
Att det finns de som tror på evolutionen, de som inte tror, de som är mitt i mellan osv. mynt var en dålig liknelse.

Jo det var väl inget nytt. Naturligtvis finns det såna som tror på evolution eftersom bevisen i det närmaste är överväldigande. Dom flesta som studerat ämnet ser ut att ha den insikten. Men såna som inte tror på evolutionen, vilka är dom då?
Citera
2014-04-25, 16:25
Medlem
askers avatar
Citat:
Bevisbördan ligger på dig i denna fråga inte på mig.
Hur tänkte du nu? Du kommer med ett påstående, att evolutionen har ett slut, och när du ifrågasätts är det dina meningsmotståndare som har bevisbördan? Nä du, så fungerar det inte i vetenskapen.
Citera
2014-04-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Jo det var väl inget nytt. Naturligtvis finns det såna som tror på evolution eftersom bevisen i det närmaste är överväldigande. Dom flesta som studerat ämnet ser ut att ha den insikten. Men såna som inte tror på evolutionen, vilka är dom då?

Nej, du förskönar din mening.

De som inte tror på evolutionen tror inte på evolutionen.
Citera
2014-04-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Hur tänkte du nu? Du kommer med ett påstående, att evolutionen har ett slut, och när du ifrågasätts är det dina meningsmotståndare som har bevisbördan? Nä du, så fungerar det inte i vetenskapen.

Det fungerar så, har du en teori så är det en teori tills bevisen är tillräckliga för att det blir fakta.
Jag kommer inte med ett påstående, jag säger vad jag tror i ditt påstående.
Bevisbördan ligger i och endast i ditt knä.
Citera
2014-04-25, 16:34
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Nej, du förskönar din mening.

De som inte tror på evolutionen tror inte på evolutionen.

Men det är väl en självklarhet? Plattityder undanbedes tack. Jag vill verkligen få det här klart för mig, vilka är de som inte tror på evolutionen?
Citera
2014-04-25, 16:47
Medlem
Citat:
Men det är väl en självklarhet? Plattityder undanbedes tack. Jag vill verkligen få det här klart för mig, vilka är de som inte tror på evolutionen?

Du förenklar evolutionen. De som inte tror på evolutionen gör det helt enkelt inte och vilka det är vet jag inte, din fråga är inte så invecklad där av ett svar som den förtjänar. Vill du komma till att enbart religiösa ser brister i evolutions teorin?
Citera
2014-04-25, 16:53
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Du förenklar evolutionen. De som inte tror på evolutionen gör det helt enkelt inte och vilka det är vet jag inte, din fråga är inte så invecklad där av ett svar som den förtjänar. Vill du komma till att enbart religiösa ser brister i evolutions teorin?

Nej, inte bara religiösa utan såna som ej besitter nån kunskap i ämnet. Det är lätt att avfärda det man inte förstår i förmån för magiska under. För övrigt, om du faktiskt är seriös i att du är intresserad av biologi så skulle jag rekommendera följande forum: (FB) Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
Citera
2014-04-25, 17:04
Medlem
Citat:
Nej, inte bara religiösa utan såna som ej besitter nån kunskap i ämnet. Det är lätt att avfärda det man inte förstår i förmån för magiska under. För övrigt, om du faktiskt är seriös i att du är intresserad av biologi så skulle jag rekommendera följande forum: (FB) Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi

Helt rätt! Men evolutionen är inte bevisad och kan därför inte så länge den inte är bevisad ses som bevisad och bör inte heller läras ut som bevisad. Där verkar våra meningar gå isär. En vetenskapsman nöjer sig inte med överväldigande bevis, det ska vara totala bevis.

Tack för länken
Citera
2014-04-25, 17:06
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Helt rätt! Men evolutionen är inte bevisad och kan därför inte så länge den inte är bevisad ses som bevisad och bör inte heller läras ut som bevisad. Där verkar våra meningar gå isär. En vetenskapsman nöjer sig inte med överväldigande bevis, det ska vara totala bevis.

Tack för länken

Hur menar du att evolution inte är bevisad? Vad är det för avsaknad av bevis du syftar på?
Citera
2014-04-25, 17:14
Medlem
askers avatar
Citat:
Jag kommer inte med ett påstående, jag säger vad jag tror i ditt påstående.
Det gjorde du absolut, och du debatterar oärligt om du påstår något annat. Jag har däremot ännu inte påstått något, bara bett dig motivera dina påståenden.

För att färska upp ditt minne:
Citat:
Jag hävdar att det finns en gräns för hur långt mikroevolutionen på en organism kan gå, där av ej möjligt att det övergår till makroevolution.
Du hävdar något, men vill inte motivera hur du nått denna slutsats.
Citera
2014-04-25, 17:17
Medlem
Citat:
Hur menar du att evolution inte är bevisad? Vad är det för avsaknad av bevis du syftar på?

Du kan säga att jorden är rund för det är bevisat, alla vet att den är rund.

Du kan inte säga att evolution är en teori som är bevisad sann för det är den inte.

Kan du lägga fram fullständiga bevis, utan hypoteser att evolutionen är bevisad?
Du säger ju själv att "bevisen i det närmaste är överväldigande" varför är inte teorin fakta då?
Citera
2014-04-25, 17:19
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Tack för länken
Överväldigande bevis räcker gott och väl. Vad fan menar du med "totala" bevis? Biologi är inte som matematik. Man kan aldrig bevisa något till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in